استان سمنان بسیار جذاب و مهیج است همراه باشید تا بدانیم زیباترین جاذبه‌های گردشگری آرادان سمنان کجاست.

زیباترین جاذبه‌های گردشگری آرادان سمنان

سلام نو _ سرویس گردشگری: آرادان در استان سمنان را می‌توان شهری با نام شاهانه دانست که تداعی‌گر نام شاه اشکانی، اردوان است و شما را به روزگار کهن ایرانمان می‌برد.

شهری آرام و نه چندان بزرگ که اسم آن به مرور زمان به آرادان تغییر پیدا کرد و اکنون به این نام معروف است.

این شهر با گرمسار، فیروزکوه و اردستان (استان اصفهان) همسایه است و می‌توانید طبق آن یک برنامه سفر خود برای خود بچینید.

آرادان با قرار گرفتن در کوهپایه، آب و هوایی نسبتا خنک دارد و می‌تواند مقصد گردشگری مناسبی در فصل بهار باشد.

مزارع کشاورزی، دشت‌های وسیع، و روستاهای پراکنده در اطراف آن باعث شده تا آرادان چشم‌اندازی زیبا داشته باشد و روحتان را تازه کند.

آشنایی با آرادان سمنان

اکثر مردم این شهر به کشاورزی، کشت محصولات باغی و دامداری مشغول‌اند و گندم، پنبه، گوجه سبز، گردو و حتی عسل را به شهرهای اطراف صادر می‌کنند.

وجود رودخانه حبله رود در نزدیکی آرادان سبب شده تا کشاورزی در آنجا رونق گیرد و طراوت و تازگی را برای این منطقه به ارمغان آورد.

اگر روزی گذرتان به این دیار با صفا افتاد، حتما از جاذبه های گردشگری آرادان مانند روستای قالیباف در آرادان و یا کارونسرای ده نمک در آرادان بازدید کنید و از گشت و گذار در آنجا لذت ببرید.

زیباترین جاذبه‌های گردشگری آرادان سمنان

یادتان نرود تا با بردن دوربین عکاسی تصاویری معرکه را در آلبوم خاطرات خود به ثبت برسانید.

اگر هم علاقه‌مند به طبیعت‌گردی هستید، سری به چشمه‌های لزوره در آرادان بزنید و در کنار آبشارها و طبیعت دنج آنجا به گشت و گذار و آبتنی کردن مشغول شوید.

دشت‌های وسیع و زیستگاه‌های متنوع این دیار حس خوش تازگی و سرزندگی را تقدیمتان می‌کنند و دل کندن از آن سخت شود.

قلعه یاتری علیا از دیگر دیدنی های آرادان شمرده می‌شود که به دوران ایلخانی تعلق دارد و شما را به روزگار کهن می‌برد و خاطره‌سازتان خواهد بود.

اگر هم دوست دارید تا تجربه‌ی یک خرید سنتی را تجربه کنید، پیشنهاد ما به شما این است که سری به بازار آرادان بزنید و در این بنای دوران قاجاری از حجره‌های آن دیدن کرده و به خرید کردن بپردازید.

عسل، ظروف سفالی و صنایع نازک‌کاری چوبی از جمله سوغات شهر آرادان محسوب می‌شود که می‌تواند هدیه‌ای مناسب برای اطرافیان باشد و آن‌ها را خوشحال کند.

لازم به توضیح است که این شهر با سمنان تنها ۱۰۱ کیلومتر فاصله دارد و بعد از طی کردن حدود ۱ ساعت به آنجا می‌رسید.

اگر هم دوست دارید تا در سفر به آرادان در یک فضای سنتی اقامت کنید، اسکان در اقامتگاه بومگردی نور خونه گرمسار می‌تواند گزینه‌ی مناسبی باشد، همچنین اقامتگاه سنتی کاروانسری شاه عباسی ده نمک نیز در خدمت شماست تا با امکاناتی مناسب خاطره‌ای خوش را برای شما رقم بزنند.

جاهای دیدنی آرادان

بازار آرادان

این بنا در مرکز شهر آرادان واقع شده است که ابعاد آن در حدود ۵۵/۷۰×۴۰/۲۲ می باشد، این بنا در اوایل دوران قاجار با مصالح خشت و آجر ساخته شده و در اواسط دوران قاجار نماسازی جالبی توسط تاجری از خانواده یغمایی در آن صورت پذیرفته است.

این بنا دارای ۳۱ حجره و دارای سردرهای جنوبی و شمالی زیبایی است که با آجر تراش نماسازی شده است.

در میانه بازار یک فضای رو باز و هشت ضلعی قرار دارد و در طرفین بازار برف انداز و بارانداز وجود داشته است.

طاقهای بنا از نوع جناغی و کاسه پوش و اکثر مغازه ها دارای طاق آهنگ است این بازار در حال حاضر مورد استفاده مردم است و در سال ۱۳۹۱ به همت و پشتکار اداره میراث فرهنگی مرمت گردیده است.

زیباترین جاذبه‌های گردشگری آرادان سمنان

آب انبار ده نمک

در روستای ده نمک و کنار کاروانسرای شاه عباسی این روستا قرار دارد، این آب انبار منسوب به دوره قاجار است و دارای پاشیر، مخزن و پوشش گنبدی مخزن که به شکل پلکانی ساخته شده می باشد که البته دارای سردری نیز بوده است، این آب انبار دارای پوشش گنبدی بروی مخزن می باشد که سطح خارجی آن بصورت پلکانی می باشد، مصالح اصلی بکار رفته آجر و ملات می باشد و با تزئینات حصیری کار شده است،در ساخت مخزن از مصالح سنگ وشفته آهکی با روکش ساروج استفاده شده است،لازم به ذکر است دو راه دسترسی یکی در شرق و دیگری در غرب وجود دارد.

زیباترین جاذبه‌های گردشگری آرادان سمنان

کاروانسرای ده نمک

این کاروانسرا در ۲۰ کیلومتری شرق آرادان بر سر راه قدیمی و تاریخی جاده سنگ فرش بنا شده است تاریخ احداث آن مربوط به دوره صفویه است و در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است این کاروانسرا چهار گوش(مربع) است و بنای آن از آجرهای خطائـی ساخته شده است و دارای ۲۴ حجـره با یک اطاق که جهت اسکان مسافران در تابستان و زمسـتان از آن استفاده می کرده اند می باشد.

این ساختمان جالب و شگفت انگیز از شاهکارهای عصر خود بشمار می رود.

در بدنه داخل ایوان ورودی از قسمت جنوب جای کتیبه تاریخی است که توسط سود جویان اموال فرهنگی به سرقت رفته است . درضلع غربی کارورانسرا یک یخچال قدیمی نیز وجود دارد.

اگر قصد سفر به گرمسار را کردید حتما یک شب را در کارونسرای شاه عباسی ده نمک سپری نمایید.

کاروانسرای شاه عباسی ده نمک ساختمانی قدیمی است که مدت زمان ساخت آن به ۵۰۰ سال پیش بر می گردد.

کاروانسرای شاه عباسی ده نمک در دوران صفویه ساخته شده است و تمام جزئیات معماری صفوی در این اقامتگاه به چشم می خورد.

کاروانسرای شاه عباسی ده نمک در کیلومتر ۱۳۰ بزرگراه تهران - مشهد و در کنار بزرگراه واقع شده است.

کاروانسرای شاه عباسی ده نمک ۲۶ واحد برای اقامت مهمانان و گردشگران عزیز دارد.

بهتر است بدانید که واحد های اقامتی شامل ۲۳ باب اتاق ۱۱ متری دو تخته با ظرفیت ۲ نفر، ۱ باب اتاق ویژه چهار تخته و دو اتاق شاه نشین ( کفخواب ) با ظرفیت ۱۲ نفر تقسیم بندی می شوند.

لازم به ذکر است که به جز اتاق ویژه که دارای سرویس بهداشتی اختصاصی درون اتاق است؛ بقیه اتاق ها باید از سرویس بهداشتی مشترک در حیاط کاروانسرا استفاده کنند.

زیباترین جاذبه‌های گردشگری آرادان سمنان

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید