میرزا حسن شیخ ‌الاسلام بعلت جانفشانی ‌های فراوانی که در براندازی نظام استبدادی از خود نشان داد، به «رئیس‌ المجاهدین» ملقب شد. روی اتاق مقبره گنبدی آجری برپا گردیده که با کاشی‌های رنگی و طرح‌های هندسی تزئین شده است.

با مقبره رئیس المجاهدین آبیک بیشتر آشنا شوید

به گزارش سلام نو به نقل از تریپ یار، مقبره رئیس المجاهدین آرامگاه میرزا حسن شیخ الاسلام از رهبران ملی مشروطه خواه است. این بنا که در شهرستان آیبک واقع شده مربوط به دوره قاجار است و در تاریخ ۱۷ اسفند ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۷۶۸۳ به ‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

مقبره رئیس المجاهدین در ۲۵ کیلومتری جاده قزوین- تهران در شهرستان آبیک واقع شده است. نام اصلی ایشان میرزا حسن شیخ ‌الاسلام است و فرزند میرزا مسعود شیخ‌الاسلام قزوینی می‌ باشد. میرزا حسن رهبر نهضت آزادی‌ خواهان مشروطه در قزوین بود و به دلیل مجاهدات و جانفشانی ‌های فراوانی که در براندازی نظام استبدادی از خود نشان داد، به «رئیس‌ المجاهدین» ملقب شد. میرزا حسن مردی ظلم‌ ستیز و مردم‌ دوست بوده و در ساختن تأسیسات عام‌ المنفعه همت داشت. وی در سال ۱۳۳۶ هجری قمری از دنیا رفت و در آرامگاهی که برای خود ساخته بود، به خاک سپرده شد. ایشان همچنین در این محل یک آب انبار و چند اتاق بنا نمود و موقوفاتی از جمله یک کاروانسرا و مقداری زمین برای آن تعیین نمود تا از محل عایدات آنها امکانات پذیرایی رایگان از رهگذران و مسافران فراهم آید ولی یکی از دامادهای وی کاروانسرا را تخریب و مصالح آن را به یغما برد و اراضی موقوفه نیز به تصرف دیگران درآمد.

بنای مقبره آجری و به ابعاد ۱۲/۶۰×۱۵ متر در دو طبقه ساخته شده که سرداب در طبقه زیرین قرار گرفته و یک طبقه نیز روی آن قرار دارد. اتاق مقبره به صورت چهارگوش در مرکز بنا واقع شده است. طاق‌ نماهای شمالی و جنوبی به ایوان ‌های شمالی و جنوبی راه می ‌یابد. سقف اتاق ‌ها با قوس گهواره ‌ای شکل پوشش یافته است. روی اتاق مقبره گنبدی آجری برپا گردیده که با کاشی ‌های رنگی و طرح‌ های هندسی تزئین شده است. در این مقبره همسر ایشان نیز مدفون می ‌باشد.

موقعیت مکانی

مقبره رئیس ‌المجاهدین در شهرستان آبیک نزدیک نیروگاه شهید رجایی واقع شده است.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید