الهه علیخانی؛ بلاگر و عاشق سفره. اون کارشناسی ارشد بیوتکنولوژی پزشکی خونده و هم‌زمان با درس خوندن، کار می‌کرده. بعد از دفاع پایان‌نامه حدود ۳ سال کارمند بوده اما تصمیم می‌گیره نوع کار و درآمدش رو تغییر بده و از طریق سفر، تولید محتوا، تبلیغات و مشاوره درآمدزایی کنه و مداوم در سفر باشه. الهه کوله گردی و طبعت‌گردی می‌کنه ولی راهنمای گردشگری نیست و برنامه‌ای اجرا نمی‌کنه. اون به نشتیفان، شهری در نزدیکی خواف در استان خراسان رضوی سفر کرده تا از جاذبه‌ی شگفت‌انگیز این شهر که در نزدیکی مرز افغانستانه دیدن کنه. با ما همراه باشید تا از آسیاب‌های بادی نشتیفان زیبا و پر جاذبه بدونیم.

آسبادهای نشتیفان، اثری بی‌نظیر در استان خراسان رضوی

سلام نو-سرویس گردشگری: الهه از دلیل ساخت آسیاب‌های بزرگ و هیجان‌انگیز منطقه می‌گه: "این مناطق به دلیل در معرض قرار داشتن باد و طوفان‌های شدید که از سمت سیستان می‌آمدند، این آسیاب های عظیم را ساختند که با ارزان‌ترین روش و با استفاده از بادها و بدون آسیب به محیط‌زیست چرخ زندگی مردم رو می‌چرخانده و گندم‌ها آسیاب می‌شدند. وقتی سنگ رویی به حرکت در می‌آمده، چوبی کوچک به نام لک لکی را با خود می‌جنبانده. حرکت لک لکی باعث ارتعاشِ دول بره (ناودان چوبی که گندم از پرخو به وسیله آن به شیار سنگ‌ها می‌رسد) می‌شده. دول بره در حرکت افقی، گندم را آهسته آهسته از پرخوی گندم (مخزنی که گندم را در آن می‌ریزند) به حفره میانی سنگ هدایت می‌کرده."

آسبادهای نشتیفان، اثری بی‌نظیر در استان خراسان رضوی

اون از جالب بودن نوع چوب متصل‌کننده پره‌های آسیاب به سنگ آن تعریف می‌کنه و پیشنهادی برای رفتن روی آسبادها داره: "چوب کاج این مناطق از بهترین و مرغوب‌ترین چوب‌ها است که حتی صادر هم می‌شود. جالب نیست؟ اونم توی مناطق کویری ایران، برای همین چوب وسط آسیاب‌ها که از بالا پره‌ها و از زیر سنگ آسیاب به آن وصل بوده از چوب درخت‌های کاج بوده. دیدن غروب رو از روی آسبادها اصلا از دست ندید."

آسبادهای نشتیفان، اثری بی‌نظیر در استان خراسان رضوی

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید