۲۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۵
کد خبر: 55497209

بازارهای ایران دیدنی است همراه باشید تا بدانیم بهترین بازار نیشابور کجاست.

بهترین بازار نیشابور کجاست؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: بازار سرپوش نیشابور با قدمتی ۵۵۰ ساله از جمله بازار های ارزشمند کشور ایران به شمار می رود که هنوز هم پا برجا است.

مشاغل بومی و سنتی بسیاری در حوزه های این بازار فعالیت می کنند که شامل روی گری، رنگرزی، مسگری آهنگری، فرش فروش و پارچه فروشی است.

بازار منحصر به فرد سرپوشیده نیشابور از نمونه مکان های توریستی به شمار می رود که هر ساله گردشگران بسیاری برای دیدن این بازار زیبا و قدیمی به نیشابور سفر می‌ کنند.

بازار سرپوش؛ بهترین بازار نیشابور

بازار سرپوش نیشابور که آن را به نام بازار تاریخی نیشابور و یا حتی بازار قدیمی نیز می شناسند، یکی از بازارهای با ارزش و مهم ایران است و از جمله مکان‌ های دیدنی شهر نیشابور است که اکثر توریست ها و گردشگرانی که به این شهر سفر می کنند، حتما به آن سر می زنند.

بازار سرپوش که در واقع منظور از آن بازار سر پوشیده ی نیشابور است در ۱۶ سال پیش یعنی در تاریخ ۱۰ دی ماه سال ۱۳۸۱، به شماره ‌ی ۶۷۳۹ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

حال ممکن است برایتان این سوال پیش بیاید که چرا نام این بازار سرپوش است. در واقع این بازار به علت سر پوشیده و سقف دار بودنش معبر و راهرویی برای مردم نیشابور شده و به بازار سرپوش معروف شده است.

بهترین بازار نیشابور کجاست؟

از نام های قدیمی این بازار می توانیم به سوق القدیم اشاره نماییم که هنوز هم بین مردم قدیمی تر و سن و سال دارتر نیشابوری جاری است.

بازار تاریخی نیشابور از جمله ی بازارهای سرپوشیده و منحصر به‌ فرد استان خراسان رضوی است که شاید باورتان نشود اما بازار سرپوش نیشابور حدودا ۵۵۰ سال عمر دارد و هنوز هم مورد استفاده است و بسیار پا برجاست.

درباره ی این بازار نکته ی جالب دیگری که وجود دارد این است که این بازار تنها بازار سرپوشیده ی استان خراسان است که هنوز درصد زیادی از آن سالم باقی مانده است.

طول این بازار قدیمی در حدود ۱ کیلومتر است و همین میزان نیز تنها بخش به‌ جای مانده از بازار بزرگی در نیشابور قدیم است.

در واقع، بازار سر پوشیده‌ ی نیشابور دارای طول تقریبی ۷۵۰ متر و عرض ۳/۴۰ تا ۳/۸۰ متر و ارتفاع از کف تا گنبد آن برابر است با ۳/۴۰ متر که تا ۵/۹۰ نیز متغیر است.

بازار سرپوش نیشابور از جمله ی بازارهای سنتی ایران است که بدون طرح اصلی و به تدریج ساخته شده است و تمام خصوصیات بازارهای ایرانی را دارد.

از جمله ی عناصر تشکیل ‌دهنده ‌ی بازار سرپوش نیشابور، راسته بازار، راسته‌ های تجاری مختلف، دالان، سرا، تیم، قیصریه و دکان‌ های فروش کالا و سایر عناصر مورد نیاز بازار از قبیل قهوه ‌خانه و چایخانه، سفره ‌خانه، مسجد و در آخر حمام است.

این بازار آن قدر بزرگ بوده که از دروازه ی مشهد آغاز می شده و در دروازه ی عراق نیز به پایان می ‌رسیده است.

ساخت و گسترش بازار سرپوش نیشابور، در دوره‌ های مختلف صورت گرفته است.

همانطور که بالاتر اشاره نمودیم، قدمت بخش قدیمی بازار سرپوش نیشابور که شروع آن از دروازه ی عراق در جنوب بازار فعلی به سمت شمال است، در دوره‌ ی صفویه و ادامه ‌ی سلطنت آن این بازار به سمت شمال و در دوره‌ های مختلف زندیه تا همین اواخر به آن اضافه شده است.

بهترین بازار نیشابور کجاست؟

معماری دیدنی بازار سرپوش نیشابور

بازار سرپوش نیشابور که حدود یک کیلومتر طول دارد هنوز هم محل کسب درآمد بازاریان این شهر است. تزئینات انجام شده در این بنا عمدتاً با آجر است و همین نمای ساده یادآور اصالت و رنگ و بوی گذشته است.

سقف گنبدمانند آن دارای روزنه‌هایی است که نور را به داخل راهروهای بازار می‌کشاند. ورودی بازار دارای در چوبی با کنده‌کاری‌های مشبک است. طاق‌ها نیز بسیار جلب توجه می‌کنند و دارای آجر چینی‌هایی به شکل رگ چین هستند.

نمای داخلی حجره‌ها نیز به‌صورت گچ کاری هستند. در این بازار شاهد بخش‌های مختلفی مانند زرگرها، حلاج‌ها، آهنگری، پارچه فروشی خواهید بود که هنوز هم به کسب و کار مشغول هستند.

ارتفاع تا هر گنبد از کف بازار، از ۳ تا ۵ متر متغیر است و عرض بازار نیز حدود ۳ و نیم متر است. این بنای ساده و درعین‌حال چشم‌نواز دارای ویژگی‌های معماری اسلامی و اصیل ایرانی است.

علاوه بر خود بازار، بخش‌های معروف و مشهور دیگری مانند حمام گلشن، حمام تاریخی، آب انبار و سرای مستوفی در این بازار وجود دارد که بخش‌هایی از آن‌ها هنوز هم قابل مشاهده است. آب انبار موجود در بازار با ۱۷ پله و به‌صورت یک اتاقک با سقف گچ کاری شده است.

از نمونه مکان های این بازار سنتی، گرمابه گلشن نام دارد که در ضلع جنوبی بازار و در کنار میدان گلشن واقع است.

به خاطر میدانی که در کنار آن قرار گرفته، این نام برای آن برگزیده شده است. این حمام از مساحتی به میزان ۱۱۰۰ متر مربع تشکیل شده، که دارای خزینه، گرمخانه و رختکن است.

در اطراف این حمام سکوهایی ۳۰ سانتی متری را مشاهده می کنید که از دیواره های سیمانی تشکیل یافته، که سطح آن با کاشی خشتی مزین و از سنگ مرمر در کف رختکن استفاده شده است. محلی جهت شنا و استخر در بخش بینه در نظر گرفته شده و بخشی گرمخانه اختصاصی است.

بهترین بازار نیشابور کجاست؟

کد خبرنگار: ۲۶
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید