دیگر گربه‌های شکارچی بزرگ همیشه از درخت بالا می‌روند. لوک هانتر، مدیر اجرایی برنامه گربه‌های بزرگ انجمن حفاظت از حیات وحش در شهر نیویورک، می‌گوید: از نظر آناتومی، پلنگ‌ها برای کوهنوردی بهتر ساخته می‌شوند. آنها سبک‌تر هستند و کتف پلنگ، تیغه‌های شانه‌های آن‌ها، نسبتا بزرگ‌تر، صاف‌تر و مقعرتر از شیر هستند.

چرا شیرها از درخت بالا نمی‌روند؟

دانشمندان بر این باورند که شیرها در همه جا می‌توانند از شاخه‌ها بالا بروند، اما آنها در این کار خیلی خوب عمل نمی‌کنند و به کمک برای بالا رفتن نیاز دارند.

به گزارش سلام نو، از پارک ملی ملکه الیزابت در اوگاندا یا پارک ملی دریاچه مانیارا در تانزانیا دیدن کنید و چیزی غیرعادی خواهید دید: شیرهایی که از درختان بالا می‌روند و بخش زیادی از زندگی خود را با استراحت بر روی شاخه‌ها می‌گذرانند. در جاهای دیگر، شیرها به ندرت می‌توانند از درخت بالا بروند و وقتی سعی می‌کنند این کار را انجام دهند، احمقانه به نظر می‌رسند.

دیگر گربه‌های شکارچی بزرگ همیشه از درخت بالا می‌روند. لوک هانتر، مدیر اجرایی برنامه گربه‌های بزرگ انجمن حفاظت از حیات وحش در شهر نیویورک، می‌گوید: از نظر آناتومی، پلنگ‌ها برای کوهنوردی بهتر ساخته می‌شوند. آنها سبک‌تر هستند و کتف پلنگ، تیغه‌های شانه‌های آن‌ها، نسبتا بزرگ‌تر، صاف‌تر و مقعرتر از شیر هستند.

او ادامه داد: از سوی دیگر، شیرها با قسمت‌های جلویی بسیار قدرتمند و پشتی بسیار بسیار سفت ساخته شده اند. "این برای شکار طعمه‌های سنگین وزن، مانند گاومیش، روی زمین است. او افزود که قدرت عظیم آنها "به قیمت چابکی و قدرت عمودی پلنگ در توانایی شلاق زدن به درخت با ایمپالا تمام می‌شود."

دکتر پکر گفت که بالا رفتن از درخت می‌تواند خطرناک باشد، مخصوصا برای شیرهای نر سنگین‌تر.

بیشتر شیرها نیز نیاز کمی به بالا رفتن از درختان دارند. آنها اجتماعی هستند و در غرور زندگی می‌کنند و به طور کلی می‌توانند از وعده‌های غذایی خود در برابر سایر شکارچیان دفاع کنند. پلنگ‌ها باید لاشه شکارهای خود را در مکانی امن نگهداری کنند و طبق یک مطالعه، اگر نتوانند طعمه‌های خود را بالای درخت ببرند، بیش از یک سوم از کشتار خود را به کفتارها از دست می‌دهند.

پس چرا شیرها در برخی مناطق از درختان بالا می‌روند، در صورتی که برای بالا رفتن ساخته نشده‌اند و به ندرت نیاز به بالا رفتن دارند؟ این اتفاق ارتباط کمتری با توانایی‌های طبیعی دارد و بیشتر به رفتارهای آموخته شده و شرایط محلی منحصر به فرد مربوط می‌شود.

دانشمندان گمان می‌کنند که شیرها به دلایل مختلف از درخت بالا می‌روند، مانند فرار از گرما یا اجتناب از حرکت بوفالو یا فیل.

"تنها دلیلی که آنها می‌خواهند به بالای درخت بروند این است که چیزی در زمین وجود داشته باشد که از آن اجتناب کنند."

به عنوان مثال، پس از یک دوره بارندگی شدید در سال 1963، طاعون مگس‌های استوموکسی، شیرها را به بالای درختان راند تا از حشراتی که زخم‌های باز و عفونت‌های کشنده ایجاد می‌کردند فرار کنند.

جاشوا مابونگا، هماهنگ کننده تحقیقات گوشتخواران با برنامه اوگاندا در انجمن حفاظت از حیات وحش، می‌گوید که شیرها ممکن است برای فرار از گرما و بررسی چشم انداز برای شکار از درختان بالا بروند. اما در پارک ملی ملکه الیزابت در اوگاندا، ممکن است دلیل دیگری وجود داشته باشد: شیرها در آنجا نسبت به بسیاری از زیستگاه‌های شیرهای دیگر در غرورهای کوچک‌تری زندگی می‌کنند و در پارک با گله‌های بزرگ بوفالوها و فیل‌ها سهیم هستند. هنگامی که با ازدحام گاومیش‌هایی که ممکن است آنها را به خطر بیندازند، شیرها به سمت شاخه‌ها فرار می‌کنند. آقای مابونگا گفت: "ایمن‌ترین مکان برای شیرها بالای درختان است."

برای اینکه شیرها بتوانند چنین فراری داشته باشند، به درختی مناسب نیاز دارند. شیرها اغلب از درختان چنار آفریقایی یا درختان خار اقاقیا که دارای شاخه‌های افقی نه چندان دور از سطح زمین هستند بالا می‌روند.

کد خبرنگار: ۲۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید