کاروانسرای جمال آباد به‌ صورت حیاط مرکزی است و چهار ایوان در اطراف آن قرار گرفته‌ اند. سردر بنا به‌ صورت دو طبقه است و چهار برج مدور در چهار ضلع آن واقع شده‌اند.

جمال آباد میانه مهمترین کاروانسرای بین زنجان و تبریز

به گزارش سلام نو، کاروانسرای جمال آباد در نزدیکی روستای جمال‌آباد، واقع در ۳۵ کیلومتری شهر میانه قرار دارد و قدمت آن به سال ۱۰۶۵ هجری قمری بازمی‌ گردد، این بنای تاریخی در دوره ایلخانی احداث شده و بعدها در دوره شاه عباس دوم صفوی مورد مرمت قرار گرفته است. این مکان در تاریخ ۷ مهر ۱۳۸۱، با شماره‌ ثبت ۶۱۵۲ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

کاروانسرای جمال آباد میانه - سایت گردشگری ایران

جمال آباد زمانی در تلاقی جاده ترانزیت قدیم و جاده ابریشم بسیار پر رونق بوده است، به طوری که جهانگردان از کاروانسرای این منطقه به عنوان مهمترین کاروانسرای بین زنجان و تبریز نام برده‌ اند. تاریخ بنای این اثر به خاطر مرمت و بازسازی آن توسط شاه عباس به زمان صفویه یعنی قرن ۱۱ هجری نسبت داده می شود اما قبل از آن به صورت چاپارخانه در قرن هشتم هجری قمری از کاربرد زیادی برخوردار بوده است. شوالیه شارون نویسنده و جهانگرد معروف، تاریخ ساخت این بنا را ۷۳۳ قمری و به دست غیاث الدین محمد وزیر سلطان ابوسعید مغول می ‌داند. در سال ۱۱۱۲ قمری نیز جملی کارری در نوشته های خود از وجود برج های هفت گانه و زیبای این بنا خبر داده است. کاروانسرای جمال آباد به‌ صورت حیاط مرکزی است و چهار ایوان در اطراف آن قرار گرفته‌ اند. سردر بنا به‌ صورت دو طبقه است و چهار برج مدور در چهار ضلع آن واقع شده ‌اند. این کاروانسرا در زمینی به مساحت ۵۰ در ۶۰ متر مربع بنا شده است.

معرفی کاروانسرای جمال آباد میانه | شعار سال

مسیر دسترسی

کاروانسرای جمال آباد در کنار روستای جمال آباد میانه واقع در ۳۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر میانه قرار دارد. اگر از ۲۰ کیلومتری جنوب میانه از جاده ترانزیت وارد بخش کاغذ کنان شویم، اولین روستایی که خواهیم دید، روستای جمال آباد است. اگر این مسیر را طی کنیم، ردپائی از استراحتگاه ها و مسافرخانه های قدیمی در آن خواهیم دید.

منبع: تریپ یار

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید