تنکابن که در زمان پهلوی شهسوار نامیده می‌شد در مرکز پر جمعیت‌ترین شهرستان در غرب استان مازندران و در همجواری با استان گیلان قرار گرفته است و از این رو فصل مشترکی بین استان مازندران و استان گیلان محسوب می‌شود. مردم آن با گویش تنکابنی که از هر دو زبان مازندرانی و گیلکی وام گرفته و از طرفی دارای ویژگی‎های مختص به خود و از نظر ساختار و واژگان منحصر به فرد است، صحبت می‌کنند. با ایستادن به سمت شمال و چرخش در جهت ساعتگرد، این شهر از شمال به دریای خزر، از شمال شرقی به شهرستان عباس‎‌آباد، از شرق به شهرستان کلاردشت، از جنوب به رشته‌کوه‌های البرز و شهرستان طالقان و منطقه الموت و در نهایت از غرب به شهرستان رامسر متصل می‌شود.

تنکابن، بهشتی مغفول مانده در غرب مازندران

شهر تنکابن از نظر جغرافیایی ۲۰ متر پایین‌تر از سطح دریای آزاد قرار دارد و به لحاظ تقسیمات اقلیمی دارای اقلیم معتدل و مرطوب است و همین امر بیشترین درجه حرارت در تابستان‌هایی با دمای ۳۶ درجه و کم‌ترین درجه حرارت در زمستان‌هایی با دمای منفی یک درجه سانتی‌گراد را در آن رقم می‌زند. این شهر باستانی با طبیعت سرسبز و زیبای خود محل سکونت قومی با نام «آمارد» در زمان حکومت هخامنشیان بوده و از گذشته‌ی دور تا اکنون دوره‌های تاریخی زیادی را به خود دیده و پویا و فعال به قوت خود باقی مانده است. این شهر خوش آب‌وهوا با داشتن چند وجه تسمیه از جمله "تنک آب بن"؛ یعنی جایی که جلگه ساحلی دریای خزر تنک یا اندک و کم می‌شود، در کتاب سفرنامه مازندران و استرآباد "بن" در تنکابن را پسوندی به معنی پایین یا زیر در نظر گرفته و تنکابن به معنی پایین تنکا یا زیر تنکا آورده شده، برخی فلسفه دیگری برای این نام بیان می‌کنند و آن را "تن کاه بن" به معنی کاهنده جسم و تن برای سختی شرایط کشاورزی در تابستان‌های شرجی این منطقه می‌دانند، شناخته می‌شود.
درباره دریاچه ارواح نوشهر چه می‌دانید؟

چه تنوعی در تنکابن زبانزد خاص و عام است؟

تنکابن با داشتن موقعیت جغرافیایی کم‌نظیر دارای باغ‌های متعدد مرکبات است و از قطب‌های تولید مرکبات به ویژه پرتقال و خرمالو به شمار می‌آید و نیز از مهم‌ترین تولیدکنندگان عمده برنج و میوه‌های نوظهوری چون آووکادو، کامکوآت و فیجوآ است. این منطقه به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان "کیوی" و "چای" در کشور و نیز "گل و گیاه زینتی" در استان محسوب و با مساحت ۲۱۴۰ کیلومتر مربع، قطب پرورش ماهی ایران نامیده می‌شود.

بهترین جاذبه‌های تفریحی و گردشگری تنکابن در کجا قرار دارد؟

جنگل‌های دوهزار و سه هزار(ارتفاعات جنوبی تنکابن)، چشمه آبگرم فلکده تنکابن(در دل جنگل‌های دوهزار)، پارک ملی خشکه‌داران(در۳۰ کیلومتری محور تنکابن به چالوس)، آبشار کوهسر(حد فاصل روستاهای جنگلی سفیدآب و کوهسر، در ۵ کیلومتری شمال شرقی تنکابن)، پارک جنگلی چالدره(۱۸ کیلومتری جاده تنکابن به جنگل دو هزار)، پل چشمه کیله(از نمادهای تنکابن با قدمتی حدود ۱۰۰ سال)، پلاژ ساحلی عباس‌آباد، قلعه مارکوه و روستای قلعه گردن تنها بخشی از دیدنی‌های زیبا و چشم‌نواز تنکابن هستند که حضور در هر یک از این مکان‌ها جذابیت خاص خود را دارد.

تنکابن، بهشتی مغفول مانده در غرب مازندران

تجربه قدم زدن در تنکابن و چشیدن مزه اصیل کباب

دیدن حال و هوا و زندگی روزمره مردم محلی این شهر خالی از لطف نیست. شما می‌توانید تنها با یک ساعت قدم زدن، این شهر را با دیدن و شنیدن صدای مرغ‌های دریایی طی کنید و سپس با چشمان و گوش‌های نوازش شده، برای تجربه چشیدن مزه کباب در این منطقه به کوچه کبابی‌ها بروید و خودتان را مهمان طعم بی‌نظیر و اصل فرهنگ کباب‌خورها کنید.

اقامت و خرید سوغاتی در تنکابن

تنکابن به دلیل داشتن جاذبه‌های گردشگری فراوان، چشم‌اندازهای بی‌بدیل و آب‌وهوای مطبوع مقصد بسیاری از مسافران، گردشگران و طبیعت‌دوستان است و از این جهت در آن امکانات رفاهی فراهم و اقامت به سهولت انجام‌پذیر است. این شهر مملو از هتل، هتل آپارتمان، اقامتگاه بوم‌گردی، ویلا و سوئیت‌ است. تنکابن صنایع دستی متنوع و زیبایی چون سفال، چوخا(لباس پشمی)، فرش و گلیم، جاجیم، چادر شب، سفره، کول‌گیر، بامبو و معرق دارد که هر یک گزینه مناسبی برای سوغاتی محسوب می‌شود. گفتنی است خرید سبزی‌های معطر محلی برای پخت غذاهای خوشمزه‌ی این دیار تلاشی بی‌ثمر است چرا که عطر و طعم غذاهایی که توسط اهالی تنکابن تهیه می‌شود تکرار نشدنی است.

تنکابن، بهشتی مغفول مانده در غرب مازندران

کد خبرنگار: ۲۶
۲۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 15
  • آرشینا IR ۱۵:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
    10 3
    عالی
  • US ۰۰:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    6 4
    عالی 👏👏👏💯💯💯🌹🌹
  • US ۰۰:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    6 2
    عالی 👏👏👏💯💯💯🌹🌹
  • زهرا IR ۰۵:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    8 2
    عالی
  • مجید IR ۲۳:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
    0 0
    اميدوارم یه روزی بتونم به این سفرنم
  • محمود IR ۰۹:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    0 0
    بسیار شهر زیبا ودیدنی و دارای مردمی بسیار با فرهنگ و مهمان دوست

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید