نخست‌وزیر اتیوپی از نیروگاه تولید انرژی بازدید کرد و مجموعه‌ای از دکمه‌ها را روی صفحه الکترونیکی فشار داد، اقدامی که به گفته مسئولان، آغاز فرآیند تولید قلمداد می‌شود.

فرآیند تولید برق از سد النهضه از سوی اتیوپی آغاز شد

به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، آبی احمد، نخست وزیر اتیوپی، در مرحله مهمی از پروژه بحث برانگیز به ارزش میلیاردها دلار، فرآیند تولید برق از سد النهضه بر روی رود نیل آبی را رسما آغاز کرد.

آبی احمد به همراه مسئولان عالی رتبه از نیروگاه تولید انرژی بازدید کرد و مجموعه‌ای از دکمه‌ها را روی صفحه الکترونیکی فشار داد، اقدامی که به گفته مسئولان، آغاز فرآیند تولید قلمداد می‌شود.

در همین راستا، یک مقام مسئول در جریان مراسم افتتاحیه خاطرنشان کرد: این سد بزرگ توسط اتیوپیایی‌ها ساخته شده است، اما نه تنها برای اتیوپیایی‌ها، بلکه برای برادران و خواهران آفریقایی ما نیز مفید و سودمند است.

رسانه‌های رسمی گزارش دادند که این سد که در غرب اتیوپی و نزدیک مرزهای با سودان واقع شده است، از امروز (یکشنبه) تولید ۳۷۵ مگاوات برق از یکی از توربین‌های خود را آغاز کرده است.

در سال ۲۰۱۱ اتیوپی این پروژه را راه‌اندازی کرد که ارزش آن حدود ۴ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود و هدف آن ساخت بزرگترین سد برق آبی در آفریقا با ظرفیت تولید بیش از ۵ هزار مگاوات است، اما تنش‌های منطقه‌ای را به‌ویژه با مصر که به رودخانه نیل وابسته است افزایش داده است.

مصر از این نگران است که احداث سد النهضه بر سهمیه آب این کشور از رودخانه نیل که حدود ۵۵.۵ میلیارد متر مکعب در سال است، تاثیر بگذارد، سودان نیز نگرانی مشابهی در مورد وضعیت سدهای خود دارد.

اختلافات مصر و سودان با اتیوپی بر سر ساخت و آب گیری سدالنهضه به تنش دیپلماتیک تبدیل شده و گاه و بیگاه موضوع به تهدید نظامی هم کشیده می‌شود.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید