۳۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۸
کد خبر: 55335947

این مکان بدلیل تبدیل شدن به بیمارستان دادگستری امکان بازدید برای عموم وجود ندارد. سازنده و معمار عمارت با ایجاد پیش کرد و فرو رفتگی جزیی در نما، تنوع ایجاد کرده است.

سفری به خانه فاضل عراقی

به گزارش سلام نو، خانه فاضل عراقی مربوط به دوره قاجار است و در تهران، غرب میدان فردوسی، کوچه پارس واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۱ بهمن ۱۳۷۸ با شمارهٔ ثبت ۲۵۶۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

این خانه موقوفه مرحوم فاضل عراقی است. سازنده و معمار عمارت با ایجاد پیش کرد و فرو رفتگی جزیی در نما، تنوع ایجاد کرده است. بخش مرکزی نما با دری تمام شیشه در قسمت همکف و پنجره ای تمام شیشه در طبقه اول، پیش آمده ترین قسمت این بنا به شمار می رود. کاشی های عمارت بسیار نفیس و بر روی بسیاری از آنها تصاویر شاهان و پادشاهان معروف ایران باستان در نهایت زیبایی نقش شده اند.

سفری به خانه فاضل عراقی

این مکان بدلیل تبدیل شدن به بیمارستان دادگستری امکان بازدید برای عموم وجود ندارد.

این خانه در غرب میدان فردوسی-کوچه پارس قرار دارد و موقوفه فاضل عراقی ،مستشار و رییس سابق دیوان عالی کشور است. بخشی از آن در سال ۱۳۳۴ شمسی به بیمارستان زنان اختصاص یافت. معمار عمارت موقوفه فاضل عراقی با ایجاد پیش آمدگی و فرو رفتگی جزیی در نما تنوع ایجاد کرده است. بخش مرکزی نما با دری تمام شیشه در قسمت هم کف و پنجره ای تمام شیشه در طبقه اول ،پیش آمده ترین قسمت آن است.

سفری به خانه فاضل عراقی

در طرفین آن دیوار کمی عقب نشسته ودر هر سمت یک در و یک پنجره تمام شیشه قرار دارد. در قسمت بالای عمارت که به شیروانی منتهی می شود، کتیبه ای تقریبا پهن با آجر نقش بر جسته کار شده که دارای حاشیه ای پهن در بالا و حاشیه ای باریک تر در پایین است. حاشیه ظریفی از کاشی نقش بر جسته به رنگ فیروزه ای درون قاب باریکی از سفال دور درگاه ها، پنجره ها و سطوح مختلف نما حرکت می کند. کاشی های عمارت بسیار نفیس و روی آنها تصاویر شاهان باستانی ایران نقش شده است.

منبع: تریپ یار 

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید