۲۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۳
کد خبر: 55333452

افرادی که دارای کمبود وزن هستند می‌توانند از عرق بیدمشک استفاده کرده و اشتهای خود را افزایش دهند. البته لازم به ذکر است که چاقی موضعی، مانند چاقی صورت به تنهایی، امکان‌پذیر نیست و افراد در کنار تغذیه سالم باید ورزش کنند تا دچار عوارضی مانند دیابت و مشکلات قلبی نشوند.

خواص خوردن بیدمشک

گیاهان دارویی در طب سنتی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند که دلیل این امر را می‌توان در خواص آن‌ها پیدا کرد. عرق بیدمشک یکی از این عرقیات است که توسط پزشکان طب سنتی بسیار پیشنهاد می‌شود. عرق بیدمشک به انگلیسی Salicaceae نامیده می شود که از گیاه بیدمشک گرفته‌ می‌شود و علاوه بر مصارف درمانی، برای معطر کردن شربت نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این مطلب با خواص خوردن بیدمشک بیشتر آشنا خواهیم‌شد.

خواص عرق بیدمشک

بیدمشک گیاهی است که برای درمان و پیشگیری از بیماری‌های زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرد. خواص این گیاه باعث شده‌است تا اکثر پزشکان آن را برای امراض گوناگون پیشنهاد کنند.

خواص درمانی عرق بیدمشک

گیاه بیدمشک دارای طبعی سرد و تر است که به همین دلیل دمای بدن را کاهش می‌دهد. از بیدمشک در پخت غذاها برای ایجاد تعادل استفاده می‌شود. با اضافه کردن اندکی عرق بیدمشک در غذاهای پرادویه و گرم می‌توان از گرمی آن کاست. این گیاه برای افرادی که دچار بی‌اشتهایی می‌باشند نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ترکیباتی مانند تانن، ژرانیون، سالیزین و اسید استیک که در گیاه بیدمشک وجود دارند، می‌توانند باعث رفع خستگی، آرامش اعصاب، تسکین درد و همچنین افزایش انرژی شوند. در ادامه به برخی از خواص درمانی عرق بیدمشک اشاره می‌شود:

  • دیابت: تحقیقات انجام شده نشان می‌دهند که عرق بیدمشک می‌تواند قندخون را پایین آورد و به همین دلیل افرادی که مبتلا به دیابت هستند می‌توانند از این گیاه و خواص آن بهره ببرند.
  • فشارخون: پتاسیم موجود در عرق بیدمشک می‌تواند به تنظیم فشارخون بسیار کمک کند. این عرق را به افرادی که دارای فشار خون بالایی هستند نیز می‌توان توصیه کرد.
  • مشکلات قلبی: قند و فشار خون بالا می‌توانند باعث مشکلات قلبی شوند. عرق بیدمشک با خواص خود می‌تواند خطر بیماری‌های قلبی را کاهش دهد.
  • پیشگیری از سرطان: عرق بیدمشک سرشار از آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان‌های موجود در گیاه بیدمشک می‌توانند رادیکالهای آزاد موجود در بدن را دفع کرده و خنثی کنند. با خنثی کردن رادیکال‌های آزاد از آسیب به بافت‌های بدن پیشگیری شده و خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد.

عرق بیدمشک

  • تقویت‌کننده قلب و اعصاب: عرق بیدمشک عرقی است که می‌تواند به خوبی درد و خستگی را کاهش دهد. این گیاه در تقویت قلب و آرامش‌بخشی بسیار موثر بوده و باعث می‌شود اعصاب و روانی آسوده داشته‌باشید.
  • پوست: عرق بیدمشک سرشار از کراتولیتیک است. کراتولیتیک می‌تواند ضایعات پوستی را ترمیم کرده و سلول‌های مرده پوست را از بین ببرد. با مصرف عرق بیدمشک منافذ باز پوست کاهش یافته و آلودگی‌ها از سطح پوست به خوبی پاک می‌شوند. دیگر ترکیبی که در عرق بیدمشک وجود دارد سالیسین است که ترشح چربی را در پوست را کاهش می‌دهد و به این ترتیب جوش‌های سرسیاه را در خود حل می‌کند. این ویژگی در پیشگیری از جوش و آکنه نیز بسیار موثر می‌باشد.

عرق بیدمشک دارای خاصیت سم‌زدایی و تصفیه خون نیز می‌باشد که برای کبد و پوست بسیار مفید است. با مصرف عرق بیدمشک، چه به صورت نوشیدنی و چه به صورت مالیدن به وسیله پنبه روی پوست، پس از مدتی پوستی شفاف و صاف خواهیدداشت.

تور مشهد هوایی

  • کم‌خونی: کم‌خونی ممکن است دلایل مختلفی داشته‌باشد و برای درمان آن باید در ابتدا منشاء آن را شناسایی کرد. برخی از کم‌خونی‌ها، ناشی از کمبود آهن و فولیک‌اسید است و برخی دیگر به دلیل پایین بودن تعداد هموگلوبین می‌باشد. گیاه بیدمشک با آهن و فولیک‌اسیدی که در ترکیب خود دارد می‌تواند برای پیشگیری از کم‌خونی ناشی از کمبود آهن و فولیک‌اسید مفید باشد. این عرق در زمان بارداری می‌تواند از کم‌خونی پیشگیری کند.

البته لازم به ذکر است که عرق بیدمشک با خاصیت ملینی که دارد ممکن است باعث اسهال شده و دفع آهن را از بدن افزایش دهد که این امر موجب افزایش کم‌خونی می‌شود. در صورتی که رنگ مدفوع تیره شد باید مصرف عرق بیدمشک را متوقف کرده و به پزشک مراجعه کرد.

  • لاغری: لاغر کردن و کاهش وزن پروسه‌ای طولانی مدت است که با رژیم غذایی سالم و تحرک کافی می‌توان به آن رسید. مصرف داروهای لاغری یا عرقیات به تنهایی در این راه موثر نیست بلکه باید خوراکی‌های چرب و شیرین را کاهش داد و حداقل روزی نیم ساعت پیاده‌روی کرد. عرق بیدمشک برای کمک به کاهش وزن مناسب نیست و دلیل این امر نیز افزایش اشتهایی است که برای افراد ایجاد می‌کند.

افرادی که دارای کمبود وزن هستند می‌توانند از عرق بیدمشک استفاده کرده و اشتهای خود را افزایش دهند. البته لازم به ذکر است که چاقی موضعی، مانند چاقی صورت به تنهایی، امکان‌پذیر نیست و افراد در کنار تغذیه سالم باید ورزش کنند تا دچار عوارضی مانند دیابت و مشکلات قلبی نشوند. عرق بیدمشک به عنوان یک نوشیدنی مفید و سالم می‌تواند در تقویت اشتها و در نتیجه افزایش وزن موثر باشد. ترکیب گلاب با عرق بیدمشک می‌تواند در تقویت اشتها بسیار مفید باشد.

رویشگاه بیدمشک در ایران

گیاه بیدمشک بومی مناطق اروپا، آسیای غربی و آسیای مرکزی است. این گیاه به دلیل اینکه توانایی تحمل منطقه کاملا سایه را ندارد، در زمین‌های باز، حاشیه جنگل‌ها، جنگل‌های خلوت، امتداد سواحل، رودخانه‌ها، دریاچه‌ها و جاده‌ها می‌روید. بیدمشک در ایران اکثر در آذربایجان غربی رشد می‌کنند و این شهر را می‌توان رویشگاه بیدمشک در ایران دانست.

این گیاه دارای تاج‌های عریض و تنه بزرگ است و شاخه‌های آن پوست خاکستری و چوبی زرد و قرمز دارد. برگ‌های آن نسبتا بزرگ، به طول 3 الی 12 سانتی‌متر و به رنگ سبز می‌باشند. گل‌های نر و ماده بیدمشک در درختان جداگانه می‌رویند. گل‌های ماده کپسولی سبز و مویی تشکیل می‌دهند که در موهای آن دانه‌های کوچک متعددی قرارگرفته‌اند.

عرق بیدمشک برای چی خوبه؟

طبع عرق بیدمشک

در طب سنتی افراد داری طبع‌های مختلفی هستند و هرفرد مطابق با طبع خود باید غذای خود را تنظیم کند. به عنوان مثال افراد دارای طبع سرد اگر غذاهای سرد بخورند بیمار می‌شوند. پس افراد باید طبع خود را شناسایی کرده و مطابق با آن غذاهای خود را متعادل سازند. همانطور که گفته‌شد طبع عرق بیدمشک سرد و مرطوب است. این خاصیت عرق بیدمشک در گرمای تابستان به کمک افراد آمده و از گرمازدگی جلوگیری می‌کند. افرادی که دارای مزاج گرم و خشک هستند می‌توانند با مصرف عرق بیدمشک طبع خود را متعادل کنند. این افراد با مصرف عرق بیدمشک می‌توانند سردرد ناشی از گرم‌مزاجی را از بین برده و اعصاب خود را تسکین دهند. عرق بیدمشک به دلیل همین طبع سرد در پایین آوردن تب بسیار موثر می‌باشد.

طریقه مصرف عرق بیدمشک

هریک از عرقیات را باید در زمان و به طریقه درست مصرف کرد تا از خواص درمانی آن حداکثر استفاده را برد. طریقه مصرف عرق بیدمشک به این صورت است که باید یک استکان از این عرق را مصرف کرد. بهترین زمان خوردن عرق بیدمشک قبل از هرغذا میل کرد. این عرق را می‌توانید با سایر عرقیات نیز استفاده کنید.

خوردن عرق بیدمشک در بارداری

دوران بارداری دوران حساسی است که باید حداکثر مراقبت از مادر و جنین صورت بگیرد. مصرف هرگونه عرقیات سنتی و یا جوشانده در این دوران باید حتما با مشورت پزشک صورت گیرد. سقط جنین یا تولد نوزاد نارس ممکن است از مضرات استفاده زیاد از بیدمشک در دوران بارداری باشد. بنابراین پیش از خوردن عرق بیدمشک در بارداری باید با پزشک مشورت شود. این عرق ممکن است در دوران بارداری افسردگی را کاهش داده و خلق و خوی را بهبود ببخشد. مصرف این عرق در دوران بارداری یبوست ناشی از افزایش پروژسترون را کاهش می‌دهد. 

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید