متصدیان یکی از شعب در واکنش به این که پس وام بدون ضامن ۱۰۰ و ۵۰ میلیونی چه می‌شود به خبرنگار سلام نو گفت: وام را چه کسی داده و گرفته؟ حتی اگر بانک‌ها می‌خواستند این وعده را بی‌چون و چرا اجرا کنند در آخر سال با کمبود منابع روبه‌رو هستند.

سر انجام وام بدون ضامن ۱۰۰ میلیونی چه شد؟ / بانک‌ها: وام نداریم

سلام نو سرویس اقتصادی: وام صد میلیون تومانی بدون ضامن از آخرین وعده‌هایی بود که تیم اقتصادی دولت و شخص رییس جمهور، ابراهیم رییسی، نوید آن را به مردم دادند. آن چنان که از گفته‌های وزیر اقتصاد و سخنگوی دولت بر می‌آمد این وام قرار بود با مواردی مثل فیش حقوقی اعطا شود و حقوق شخص نقش ضامن او را بازی کند.

حالا اما با گذشت مدتی از این وعده و صادر شدن دستورهای مقتضی به نظر می‌رسد که بانک‌ها مایل به تن دادن به آن نیستند. اولین واکنش بسیاری از شعب به درخواست وام بدون ضامن این است که چیزی به آن‌ها ابلاغ نشده و مردم می‌توانند این وام را از آن کسی که وعده‌اش را داده بخواهند.

همین مسئله باعث شد تا وزیر اقتصاد در گردهمایی سراسری مدیران شبکه بانکی کشور خطاب به مدیران عامل بانک‌ها بگوید که  که اگر تخلف شعبه بانکی در پرداخت تسهیلات بدون ضامن تایید شود، بلافاصله نسبت به برکناری مدیر شعبه اقدام کنید. نکته‌ای که در این سخنان وزیر مورد توجه قرار گرفت این بود که احسان خاندوزی به عنوان وزیر اقتصاد امکان صدور چنین دستوری را ندارد و در نهایت می‌تواند آن را به رئیس بانک مرکزی ارجاع دهد و از او این درخواست را بکند.

بیژن عبدی، تحلیلگر مسائل اقتصادی با انتقاد از اظهارات چند روز پیش وزیر اقتصاد در خصوص اعطای وام بدون ضامن اظهار کرد: بسیاری از طرح‌ها و پروژه‌های وزارت اقتصاد از جمله طرح پرداخت وام بدون ضامن ضمانت اجرایی ندارد و مشخص نیست چرا آقای خاندوزی بدون بررسی تبعات آن، در این خصوص وعده می‌دهند؟ وی که با نود اقتصادی گفت‌وگو می‌کرد با اشاره به وعده اخراج مدیران شعب متخلف توسط وزیر گفت: در چند نمونه خودم دیدم که کارمند بانک گفته که وام بدون ضامن نمی‌دهیم، جرات دارید رئیس شعبه را برکنار کنید.

خبرنگار سلام نو در مراجعه به شعب بانک‌های مختلف با تکرار چنین تجربه‌ای مواجه شد. نخستین مسئله این بود که هر بانکی برای اعطای وام زیر ۱۰۰ میلیون تومان شرایط خاص خود را داشت و هر بانکی نیز مقدار متفاوتی وام می‌داد. برای وام ۵۰ میلیون تومانی نیز بانک‌ها شرایط متفاوت مثل بلوک شدن مقدار مشخص پول برای ۳ تا ۶ ماه را شرط قرار داده بودند. در واقع به نظر می‌رسید بانک‌ها همان وام‌های قبلی خود به عنوان عملی شدن وعده وزیر اقتصاد ارائه می‌کردند تا از پرسش و پاسخ بی‌امان با مشتریان رها شوند.

متصدیان یکی از شعب در واکنش به این که پس وام بدون ضامن ۱۰۰ و ۵۰ میلیونی چه می‌شود به خبرنگار سلام نو گفت: وام را چه کسی داده و گرفته؟ حتی اگر بانک‌ها می‌خواستند این وعده را بی‌چون و چرا اجرا کنند در آخر سال با کمبود منابع روبه‌رو می‌شدند. وی در پاسخ به این پرسش که روسای شعب از برکناری خود نگران نیستند، گفت: فعلا که کسی برکنار نشده است، بعد هم چند رئیس شعبه را می‌توانند برکنار کنند؟ یکی؟ دوتا؟ ده تا؟

این درحالی است که بر اساس توییت مدیر روابط عمومی بانک مرکزی پرداخت وام ۵۰ میلیون تومانی بدون ضامن نیاز به نامه کسر از حقوق داشت و برای پرداخت وام ۱۰۰ میلیون تومانی نیاز به نامه کسر از حقوق و ارائه چک و سفته داشت.

گزارش رسانه‌های مختلف نیز گزارش سلام نو را تایید می‌کند و مشخص است که موانع بر سر راه وام بدون ضامن متخص یک یا چند شعبه نیست. حال باید دید وزیر اقتصاد، رییس بانک مرکزی و دیگر اعضای تیم اقتصادی دولت برای عملی شدن وعده وام بدون ضامن چه می‌کنند.

کد خبرنگار: ۹
۲دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید