موزه فرش ایران، موزه‌ای هنری و تاریخی است که با داشتن گنجینه‌ای از فرش‌های نواحی مختلف این سرزمین در دوره‌های متفاوت یکی از مناسب‌ترین انتخاب‌ها برای بازدیدکنندگان و گردشگران داخلی و خارجی است. با ما همراه باشید تا در طرح، نقش، رنگ و هنر مشهور ایرانی غوطه‌ور شویم.

موزه فرش، اصالت تار و پود ایرانی در تهران

سلام نو - سرویس گردشگری: مجموعه موزه فرش ایران در سال ۱۳۴۰ به منظور تبدیل شدن به گالری فرش ساخته شد و بعد از آن به مدت ۱۵ سال به شکل متروکه باقی ماند، سپس به دستور فرح پهلوی در اوایل سال ۱۳۵۵ تغییرات کلی در آن شروع و در تاریخ ۲۲ بهمن ماه ۱۳۵۶ بازگشایی شد.

عبدالعزیز فرمانفرمائیان، این بنا را در دو طبقه به مساحت ۳۴۰۰ متر مربع با نمایی شبیه دار قالی طراحی کرده است. این ساختمان در دو تالار انواع قالی‌های دستباف و گلیم را نمایش می‌دهد و در طبقه همکف آن ۱۵۰ قطعه فرش برای نمایش دائمی قرار دارند و طبقه اول، برای برگزاری نمایشگاه‌های فصلی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

موزه فرش ایران به دلیل دارا بودن با ارزش‌ترین نمونه‌های قالی ایران از مراکز مهم قالی‌بافی مانند خراسان، کرمان، یزد، اصفهان، تبریز و کردستان از قرن نهم هجری تا دوره معاصر، منبعی غنی برای هنر دوستان و پژوهشگران  به حساب می‌آید.

وجود قالیچه‌های تصویری مثل؛ گلیم" طرح محرابی تصویری حضرت عیسی(ع) با حواریون"، قالیچه‌های تصویری شاهنامه، قالیچه میرزا کوچک‌خان جنگلی و تعداد زیادی فرش ریزبافت تنها چند نمونه از آثار نفیس موزه فرش ایران است.

موزه فرش، اصالت تار و پود ایرانی در تهران

کتابخانه موزه ۳۵۰۰ جلد کتاب به زبان‌های فارسی، عربی، فرانسه، انگلیسی و آلمانی را در خود جای داده است تا منابع آن مرجع کم‌نظیری برای پژوهشگران و هنر دوستان باشد. لازم به ذکر است کتاب‌فروشی موزه نیز در کنار کتابخانه دایر می‌باشد.

محوطه موزه به دلیل گستردگی و داشتن فضای سبز، محل مناسبی برای هضم زیبایی‌های آثار درون آن است. برای بازدید از موزه فرش ایران بلیطی به مبلغ ۵۰۰۰ تومان برای گردشگران داخلی، و ۵۰۰۰۰ تومان برای گردشگران خارجی تهیه کنید و حدود دو تا سه ساعت برای گشت و گذار در آن زمان در نظر بگیرید.

 نشانی: تهران، میدان انقلاب، خیابان کارگر شمالی، ضلع جنوب شرقی تقاطع دکتر فاطمی و کارگر شمالی، موزه فرش ایران.

با توجه به اینکه موزه فرش در ضلع شمال غرب پارک لاله تهران قرار گرفته است، بعد از بازدید از موزه می‌توانید با ۱۰ دقیقه قدم زدن خود را به پارک لاله برسانید و از بودن در این فضا نیز لذت ببرید. گفتنی‌است در محدوده موزه تعداد زیادی کافه و رستوران برای پذیرایی از شما وجود دارد.

موزه فرش، اصالت تار و پود ایرانی در تهران

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید