۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۷
کد خبر: 55420559

موزه فرش از جذاب‌ترین و زیباترین موزه‌های ایران عزیز است، با ما همراه باشید تا بدانیم موزه فرش ایران کجاست.

موزه فرش ایران کجاست؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: یکی از جالب ترین و زیباترین موزه های تهران موزه فرش است. وقتی به تاریخ و گذشته ایران نگاهی می‌اندازیم به جایگاه بالای هنر در بین ایرانیان پی می‌بریم هنرهایی که در تمام زمینه‌ها خود را به‌خوبی نشان می‌دهد و در هر دوره از تاریخ به‌نحوی زیبایی خود را نمایان می‌کند. هنر فرش‌بافی یکی از اصیل‌ترین و مهم‌ترین هنرهای ایرانیان از دیرباز تا به‌حال بوده است. موزه فرش تهران بهترین جایی است که هنرهای دست ایرانیان را به رخ می‌کشد.

درباره فرش ایرانی و موزه‌ای تماشایی

با این اهمیتی که از تاریخ فرش در ایران می‌شناسیم انتظار می‌رود تا یک موزه از این هنر ایرانی وجود داشته باشد تا بتوان آن‌چه که اصالت فرش ایرانی است را به علاقه‌مندان در این بخش نشان داد. موزه فرش ایران استان تهران با به نمایش گذاشتن این هنر، جلوه‌های بی‌نظیری از فرش را برای علاقه‌مندان به تصویر کشیده است. هر روزه عاشقان تاریخ، هنر و فرش چه ایرانی و چه غیرایرانی از این موزه دیدن می‌کنند تا هم با فرهنگ ایرانی آشنا شوند هم از اصالت هنر فرش بافی بیشتر آگاهی پیدا کنند.

موزه فرش ایران کجاست؟

به نمایش گذاشتن و ترویج فرهنگ اصیل ایرانی در کنار هنر و تاریخ از اهداف اصلی راه‌اندازی این موزه بوده که تا حدود زیادی هم در این امر موفق عمل کرده است. فرش‌های به نمایش در آمده در این موزه از سرتاسر کشور است که نشان از گستردگی این هنر در بین مردم دارد، اما هر منطقه از ایران سعی کرده با توجه به فرهنگ خود فرش‌بافی کند.

به شکلی که بینندگان با دیدن هر فرش می‌توانند حدس بزنند متعلق به کدام منطقه است. فرش‌های موجود در این موزه مربوط به قرن نهم هجری تا به‌حال است و می‌تواند منبع بزرگی برای محققان باشد. تعداد قالی‌های این موزه به ۱۳۵ تخته فرش نفیس ایرانی می‌رسد که به‌طور عمده مربوط به مناطقی مانند: اصفهان، کاشان، کرمان، تبریز و ... است البته باید گفت در این موزه تابلو فرش هم به نمایش در می‌آید که نظر هر بیننده‌ای را به‌خود جلب می‌کند.

موزه فرش تهران دارای یک کتابخانه است که در آن ۳۵۰۰ جلد کتاب به زبان‌های مختلف در دسترس علاقه‌مندان گذاشته شده تا در صورت نیاز اطلاعات بیشتری را در این حوزه کسب کنند.

موزه فرش ایران کجاست؟

البته به غیر از کتاب‌خانه این موزه کلاس‌های آموزشی برای علاقه‌مندان در این حوزه برگزار می‌کند تا آن‌ها بیشتر با رشته‌هایی مانند قالی‌بافی، طراحی نقوش و مرمت قالی آشنا شوند.

محل قرارگیری موزه فرش ایران

ساختمان موزه فرش ایران، دارای معماری شکیل و چشم‌گیری است که آذین‌های نمای بیرونی آن به دار قالی شباهت دارد. طراح بنای این موزه، عبدالعزیز فرمانفرماییان است. سطح نمایشی موزه مساحتی برابر ۳۴۰۰ مترمربع را در بر می‌گیرد که شامل دو تالار است و برای نمایش انواع قالی‌های دست‌بافت و گلیم مورد استفاده قرار دارد. تالار طبقه همکف به نمایشگاه دایمی اختصاص یافته و تالار فوقانی برای برگزاری نمایشگاه‌های موقت گلیم و قالی طراحی شده است‌.

در موزه فرش انواع گلیم‌ها و فرش‌های دست‌بافت‌، با توجه به مرغوبیت و قدمت آن‌ها و با در نظرگیری ویژگی‌های قالی ایران از لحاظ رنگ‌آمیزی‌، طرح‌، نقش‌، بافت و تنوع مناطق قالی‌بافی حفظ و نگهداری می‌شود. مجموعه موزه فرش ایران شامل باارزش‌ترین نمونه‌های قالی ایران از قرن نهم هجری تا دوره معاصر است و از منابع غنی تحقیقی برای پژوهشگران و هنردوستان به شمار می‌آید.

موزه فرش ایران کجاست؟

حدود ۱۳۵ تخته از شاهکارهای قالی ایران‌، بافت مراکز مهم قالی‌بافی مانند کاشان‌، کرمان‌، اصفهان‌، تبریز، خراسان‌، کردستان و... در تالار طبقه همکف به معرض نمایش گذاشته می‌شود.

موزه فرش ایران در ضلع شمالی پارک لاله، روبه‌روی فروشگاه سپه خیابان فاطمی قرار دارد. برای رسیدن به این مکان می‌توانید در ایستگاه مترو میدان انقلاب اسلامی در خط چهار مترو تهران، از قطار پیاده شوید و از آنجا با تاکسی در خیابان کارگر شمالی، به تقاطع خیابان دکتر فاطمی و ورودی موزه فرش برسید. همچنین اتوبوس‌های مسیر میدان آزادی-میدان هفت تیر و میدان آزادی-میدان ولیعصر در ضلع جنوبی پارک لاله ایستگاه دارند و از آنجا با پنج دقیقه پیاده‌روی به موزه فرش می‌رسید.

دسترسی با وسایل حمل و نقل عمومی

اتوبوس: اتوبوس های تندرو پایانه شهید افشار - پایانه جنوب از بزرگراه شهید چمران می گذرند. در این خط در ایستگاه باقرخان از اتوبوس پیاده شوید و خیابان دکتر فاطمی به سمت شرق ادامه دهید تا به موزه برسید.

اتوبوس های خطوط مختلف مانند میدان آزادی - میدان هفت تیر، میدان آزادی - میدان ولیعصر و ... در ضلع جنوبی پارک لاله ایستگاه دارند یا در خیابان کارگر شمالی توقف می کنند. پیاده روی شما از این ایستگاه ها تا موزه بیش از 5 دقیقه نمی شود.

موزه فرش ایران کجاست؟

مترو: در ایستگاه میدان جهاد در خط ۳ پیاده شوید و با پیاده روی در خیابان دکتر فاطمی به سمت غرب، در تقاطع این خیابان با خیابان کارگر، به موزه برسید.

می توانید در ایستگاه مترو میدان انقلاب اسلامی در خط ۴ مترو تهران نیز پیاده شوید و از آنجا با تاکسی در خیابان کارگر شمالی به مسیر ادامه دهید و در تقاطع خیابان دکتر فاطمی پیاده شوید یا این مسیر را پیاده طی کنید.

ایستگاه تئاتر شهر از ایستگاه های خط ۳ و ۴ مترو تهران نیز انتخاب خوبی ست و از آنجا با تاکسی یا پیاده می توانید به موزه برسید.

تاکسی: تاکسی‌ های زیادی از بلوار کشاورز، خیابان فاطمی و خیابان کارگر شمالی عبور می کنند که در مراکز مهم شهری مانند صادقیه، آزادی، ولیعصر، میدان هفتم تیر، میدان انقلاب و ... در دسترس هستند.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید