این دریاچه در دامنه‌های رنگارنگ رشته کوه باغرو در ارتفاع ۲۷۰۰ متر از سطح دریا قرار دارد. قزل آلای این دریاچه بسیار مشهور است.

 دریاچه آب شیرین نئور در کجا واقع شده است

به گزارش سلام نو به نقل از تریپ یار، دریاچه نِئور دریاچه‌ای ما بین شهر اردبیل و شهر خلخال در استان اردبیل واقع است.

این دریاچه در حداکثر عمق در حد کمینه ۵/۵ متر ودر حد بیشینه ۱۳ متر میباشد.  آب این دریاچه برای استفاده آبیاری زمینهای کشاورزی مورد بهره برداری قرار می گیرد و هر ساله به میزان اندک بچه ماهی قزل آلای رنگین کمان جهت کنترل جمعیت گامارس های موجود در دریاچه های رها سازی می گردد . این دریاچه در شب های تابستانی ومهتابی همچون آینه ای شفاف می درخشد.

دریاچه نئور در موقعیت جغرافیایی N۳۷۵۹۴۸ E۴۸۳۳۴۴ در استان اردبیل واقع است. این دریاچه در ۴۸ کیلومتری جنوب خاوری اردبیل به طرف خلخال و در فاصله ۱۸ کیلومتری خاور جاده، در منطقه کوهستانی قرار دارد. این دریاچه در دامنه‌ های رنگارنگ رشته کوه باغرو در  ارتفاع  ۲۷۰۰ متر از سطح دریا قرار دارد و وسعت آن بیش از ۲۲۰ هکتار و مشتمل بر دو دریاچه کوچک (۴۰) و بزرگ (۱۸۰ هکتار) است که در فصل بهار به هم می پیوندند و دریاچه واحد را به وجود می آورند. بیشترین عمق دریاچه ۵/۵ متر و میانگین ژرفای آن سه متر است. دریاچه نئور زیستگاه برخی از گونه های پرندگان مهاجر عبوری است و ماهی قزا آلای رنگین کمان آن شهرت جهانی دارد.

بارندگی مناسب و وجود چشمه های فراوان سبب پایداری وضعیت دریاچه شده ضمن آنکه هوای مطبوع منطقه زمینه بسیار مناسبی برای جذب گردشگر خصوصا در اوقات گرم سال را فراهم کرده است. این منطقه دارای پوشش گیاهی متنوعی از گیاهان خشکی زی و آبزی است. دریاچه نئور زیستگاه برخی از گونه‌ های پرندگان مهاجر عبوری است.

محدوده دریاچه نئور به علت واقع شدن در داخل منطقه حفاظت شده لیسار (گیلان) به دلیل ضوابط خاص موجود بر این مناطق شکار هر گونه پرنده آبی در این دریاچه ممنوع بوده و لذا عوامل خاص طبیعی و انسانی حیات وحش این منطقه راتهدید نمی کند.

ارزش تالابها: این دریاچه دارای ارزشهای زیستگاهی – اکوتوریستی – زنبور داری – کشاورزی و دامداری میبا شد.

ماهیگیری

این دریاچه دارای نوعی ماهی به نام قزل‌ آلای رنگین کمان می‌ باشد. هر ساله به میزان اندک بچه ماهی قزل آلای رنگین کمان جهت کنترل جمعیت گامارس‌ های موجود در دریاچه‌های رها سازی می‌ گردد.

ماهی‌ های دریاچه نئور هر سال پیش از زمستان صید و جمع‌ آوری می‌ شوند زیرا در اثر یخ زدن دریاچه این ماهی‌ ها نمی‌ توانند در زمستان زنده بمانند و پس از زمستان دوباره ماهی‌ های کوچک پرورشی در نئور رها می‌ شوند.

متأسفانه چند سال پیش توسط افراد ناشناس تعدادی ماهی کپور در دریاچه ریخته شد که با افزایش آنها نزدیک به دو سال است که ماهی قزل آلا در دریاچه وجود ندارد.

با بهره‌ گیری از آب این دریاچه، تعدادی استخر پرورش ماهی نیز در پیرامون اردبیل درست شده‌ است.در شهریور ماه مسابقه تفریحی تحت عنوان ”مسابقه ماهیگیری“ در این دریاچه بین دوستداران صید ماهی انجام می‌ شود.

جاذبه های دریاچه نئور

از جاذبه های جالب و لذت بخش این دریاچه، ماهیگیری است. نوعی ماهی به نام ماهی قزل آلای رنگین کمان در نئور وجود دارد که هرسال برای کنترل جمعیت گامارس ها در دریاچه ، تعدادی بچه ماهی قزل آلای رنگین کمان ، را داخل آب نئور رها می کنند.

مسابقه ی ماهیگیری هیجان انگیزی در شهریور ماه در این مکان برگزار می شود و علاقه مندان به ماهیگیری و همچنین بسیاری از طبیعت دوستان در آن شرکت می کنند.

ماهی های دریاچه باید قبل از شروع فصل سرما صید و جمع آوری شوند، چون یخ زدن آب دریاچه باعث نابودی ماهی ها می شود

راه اصلی برای رسیدن به دریاچه:

پس از طی حدود ۳۵ کیلومتر از شهر اردبیل به سمت شهر خلخال به ده بودالالو می‌رسیم. سپس می‌بایست جاده‌ای به طول ۱۳ کیلومتر را به سمت بالای کوه طی کرده و پس از گذر از کنار روستای عباس آباد (در فاصله ۸ کیلومتری جاده و ۵ کیلومتری دریاچه) به دریاچه رسید. جاده کوهستانی برای رسیدن به این دریاچه آسفالت بوده، ولی جاده دور دریاچه خاکی می‌باشد..

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید