مسجد عتیق قزوین از قدیمی ترین مساجد ایرانی که قدمت آن به قرن دوم هجری قمری باز می گردد و در دوره هارون الرشید ساخته شد.این مسجد در دوره قاجار مورد بازسازی قرار گرفته است.

مسجد عتیق یکی از قدیمی ترین مساجد ایران در قزوین

به گزارش سلام نو به نقل از تریپ یار، مسجد جامع قزوین یا مسجد جامع عتیق یا مسجد جامع کبیر از بزرگ‌ترین مساجد ایران و کهن ترین مسجدجامع ایران است. بنای نخست آن برروی آتشکده ای ازدوران ساسانیان ساخته شده است که آتشکده دربخش ایوان جنوبی بوده است. این مسجد چهار ایوانی به فرمان هارون الرشید در سال ۱۹۲ هجری ساخته شده است. در یورش مغولان به قزوین بخشی از آن، ازجمله ایوان جنوبی تخریب گشته ولی در دوره های پسین ترمیم گردیده است.
آثار معماری چند دوره در این بنا مشاهده می‌ گردد که بعد از قسمت مربوط به دوره ساسانی، قدیمی‌ ترین بخش آن متعلق به سده دوم اسلامی است. ایوان‌ ها در دوره صفوی بازسازی شده اما ایوان شرقی در دوره قاجار مرمت گردیده است.این مسجد درسال ۱۳۱۰ به شماره ۱۲۱ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

مسجد جامع عتیق قزوین یکی از ارزشمندترین و کهن ترین مساجد ایران و دنیای اسلام است که تاریخ ایجاد آن به ۱۳ قرن پیش باز می گردد.
این بنای مذهبی و تاریخی از معدود مساجد ایران است که قدمت بنای آن به دوران پیش از اسلام می رسد و بر اساس روایت های تاریخی، آتشکده ای در محل فعلی مسجد وجود داشته که بعدها با مسلمان شدن ساکنان قزوین و مهاجرت گسترده قبایل عرب به این شهر، آتشکده به مسجد جامع عتیق تبدیل می شود.
همچنین این مسجد در ردیف نخستین مساجدی است که به شیوه چهار ایوانی ساخته شده است. مسجد جامع عتیق کلکسیون سبک های متعدد معماری از دوره بنی عباس تا عصر پادشاهان قاجار است. این بنا در غرب خیابان سپه در محله دباغان قرار دارد.


مسجد جامع عتیق در طول تاریخ بنای خود از حمله مغول تا حمله افغان ها، بارها به دلیل وقوع حوادث مختلف با تخریب های متعددی مواجه بوده اما با این حال نوابغ طراح این بنا، به گونه ای این مسجد را طراحی کرده اند که با وجود گذشت سیزده قرن از احداث آن، وقوع جنگ ها و زمین لرزه های مهیب در قزوین، مسجد جامع عتیق کماکان استوار و پابرجاست. مسجد حیدریه و مسجد جامع عتیق مشابه یکدیگر هستند و کنار هم قرار گرفتن مجموعه ارزشمندی از مدرسه، مسجد، حمام و بافت مسکونی با ساختمانهای پر از نقش و نگار مملو از تاریخ و فرهنگ، بر جاذبه های تاریخی این کشور افزوده است.


مسجد جامع کبیر با مناره های با شکوه، ایوان های رفیع و گچبری های نفیس آن از آثار ممتاز دوره های اسلامی به شمار میرود. قدیمی ترین بخش مسجد، بعد از آثار چهار طاقی ساسانی که در زیر مقصوره قرار گرفته، طاق هارونی است که در زمان "هارون الرشید"در سال ۱۹۲ ھ.ق ساخته شده. مهم ترین و زیبا ترین بخش این مسجد، مقصوره و گنبد سلجوقی آن است و دارای پنج کتیبه گچبری به خط کوفی است و نفیس‌ ترین آن کتیبه‌ ای است که در آن سوره بقره به طور کامل اجرا شده و از شاهکارهای خط کوفی تزئینی به شمار می‌ آید. ساخت مقصوره خمار تاشی در ضلع جنوبی مسجد به دستور امیر خمار تاش ابن عبداله عمادی، وزیر سلطان ملکشاه سلجوقی به سال ۵۰۰ هجری قمری انجام شده است.
سایر قسمت های مسجد، مربوط به دوره های بعد تا پایان دوره قاجاریه است. ایوان شمالی و دو مناره کاشیکاری شده آن زمان شاه تهماسب و ایوان غربی آن در دوره شاه سلیمان صفوی ساخته شدند. ایوان جنوبی که زیباترین ایوان مسجد است در زمان سلطنت"شاه عباس دوم"به مدخل مقصوره اضافه شد.

در اردیبهشت سال ۱۳۹۲ سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین ضمن مرمت مناره غربی مسجد جامع موزه سنگ و سفال را در شبستان غربی این مسجد تاریخی افتتاح کرد. در این موزه انواع سفالینه‌ ها، سنگ نگاره‌ ها، ارسی، کاشی و انواع گچ بری‌ ها در معرض دید علاقه‌ مندان قرار گرفته است.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید