اکثر بخش‌های دنیای مالی می‌توانند از دیفای بهره ببرند، اما امروزه بیشتر فعالیت‌ها در این زمینه را می‌توان در سه بخش کلی خلاصه کرد:

بلاک چین در رمزارز دیفای

به گزارش سلام نو، یکی دیگر از مزایای چنین اکوسیستمی دسترسی آسان همه افراد به خدمات مالی است، به ویژه افرادی که نمی‌توانند از سیستم مالی فعلی استفاده کنند. از آنجایی که سیستم مالی سنتی به سودآوری واسطه‌ها بستگی دارد، این خدمات در جوامع کم درآمد به درستی ارائه نمی‌شود. با این حال، با دیفای همه می‌توانند از خدمات مالی با هزینه بسیار کم استفاده کنند.

برنامه‌های دیفای

اکثر بخش‌های دنیای مالی می‌توانند از دیفای بهره ببرند، اما امروزه بیشتر فعالیت‌ها در این زمینه را می‌توان در سه بخش کلی خلاصه کرد:

گرفتن وام و قرض دادن

پروتکل‌های وام‌دهی غیرمتمرکز یکی از محبوب‌ترین کاربردهای اکوسیستم دیفای هستند. وام دهی رایگان و غیرمتمرکز مزایای زیادی نسبت به سیستم اعتباری سنتی دارد. از ویژگی‌های جالب پلتفرم‌های وام‌دهی مبتنی بر بلاک‌چین می‌توان به پرداخت فوری، امکان وثیقه با دارایی‌های دیجیتال و عدم نیاز به چک اعتباری اشاره کرد.

در این سیستم‌ها، تامین‌کنندگان نقدینگی می‌توانند با قرار دادن دارایی‌های خود در پلتفرم، سود کسب کنند و افراد دیگر می‌توانند از این نقدینگی وام بگیرند.

پلتفرم‌های وام‌دهی دیفای

از آنجایی که این خدمات بر روی بلاک‌چین عمومی ارائه می‌شوند، نیاز به اعتماد به حداقل رسیده و شفافیت بسیار بالاست. به طور کلی، سیستم‌های وام‌دهی غیرمتمرکز ریسک پیمانکار را کاهش می‌دهند و استفاده از آن را برای افراد بیشتری ارزان‌تر و سریع‌تر می‌کنند.

خدمات بانکی پولی

با توجه به اینکه برنامه های دیفای طبق تعریف برنامه‌های مالی هستند، بانکداری پولی یکی از کاربردهای بارز این برنامه‌ها است. این خدمات می‌تواند شامل صدور سکه پایدار، رهن و بیمه نامه باشد.

با توجه به روند رو به رشد صنعت بلاک‌چین، تمرکز زیادی روی ایجاد سکه‌های پایدار وجود دارد که مانند تترا دارای ارزش ثابت هستند اما غیرمتمرکز هستند. استیبل کوین نوعی ارز دیجیتال است که توسط یک دارایی یا کالایی پایدار مانند دلار پشتیبانی می شود. به عنوان مثال، یک ارز دیجیتال ثابت دلاری (مانند تترا) توسط دلار پشتیبانی می‌شود و همیشه یک دلار ارزش دارد.

استیبل سکه‌ها را نادیده می‌گیرند

در مورد خدمات اعتباری نیز در سیستم سنتی به دلیل وجود واسطه‌های زیاد، فرآیند ثبت رهن و وثیقه بسیار پرهزینه و زمان‌بر است. با بهره‌گیری از قراردادهای هوشمند، هزینه‌های حقوقی و تعهد نویسی به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد.

از طرفی صدور بیمه در بلاک‌چین نیاز به واسطه را از بین می‌برد و خطر نقض بیمه نامه را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. به این ترتیب می‌توان ضمن حفظ کیفیت خدمات، میزان بیمه را کاهش داد.

مبادلات غیرمتمرکز

به گفته کارشناسان، صرافی‌های غیرمتمرکز نقش غیرقابل انکاری در آینده مبادلات مالی خواهند داشت و این مبادلات شامل موارد دفاعی نیز می‌شود.

در صرافی‌های غیرمتمرکز که بر روی بلاک‌چین کار می‌کنند، معامله‌گران می‌توانند دارایی‌های دیجیتال را به طور مستقیم خریداری و بفروشند. این تراکنش‌ها از کیف پول شخصی کاربران انجام می‌شود.

از آنجا که یک سازمان متمرکز نمی‌تواند فرآیندهای مبادله را کنترل کند، کارمزد تراکنش بسیار پایین است. با این حال، هنوز چالش هایی برای کارمزد تراکنش‌های خود شبکه وجود دارد.

صرافی‌های غیرمتمرکز پیش فرض

فناوری بلاک‌چین همچنین می‌تواند برای صدور و ارائه مالکیت تعداد زیادی از ابزارهای مالی مورد استفاده قرار گیرد. این برنامه‌ها با ایجاد بستری غیرمتمرکز، نیاز به سازمان‌های قابل اعتماد را از بین می‌برند و با کمک فناوری دفتر مرکزی توزیع‌شده، یک نقطه شکست که احتمال حمله وجود دارد، ندارند.

به عنوان مثال در زمینه دیفای می‌توان ابزارها و منابعی را برای انتشار توکن‌های سهام (اوراق بهادار) تهیه کرد که افراد و کسب و کارها با آن می‌توانند برای دارایی‌هایی مانند سهام و مستغلات ارز دیجیتال ایجاد کرده و پارامترهای خود را برای آن در نظر بگیرند.

بازارهای مشتقه (آتی و اختیار معامله) و همچنین بازارهای پیش بینی (مانند آگار) می‌توانند زیرمجموعه دیفای باشند.

کد خبرنگار: ۲۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید