به لطف بلاک چین، یک قرارداد هوشمند پس از اجرا دارای ضمانت عملکرد خواهد بود. توسعه دهنده شرایط قرارداد را در کد تنظیم می‌کند و پس از ثبت آن در بلاک‌چین، حتی خودش نمی‌تواند اجرای قرارداد را متوقف کند.

برنامه‌های دیفای کجا اجرا می‌شوند؟

به گزارش سلام نو هسته اصلی امور مالی غیرمتمرکز قرارداد هوشمند است، زیرا برنامه‌های کاربردی غیرمتمرکز با آن کار می‌کنند. بنابراین، بلاک‌چین‌هایی که قراردادهای هوشمند را میزبانی می‌کنند نیز می‌توانند میزبان پیش‌فرض‌ها باشند.

در حالی که قراردادهای معمولی از مواد قانونی برای تعیین رابطه افراد درگیر در قرارداد استفاده می‌کنند، یک قرارداد هوشمند از کد رایانه‌ای استفاده می‌کند.

به لطف بلاک چین، یک قرارداد هوشمند پس از اجرا دارای ضمانت عملکرد خواهد بود. توسعه دهنده شرایط قرارداد را در کد تنظیم می‌کند و پس از ثبت آن در  بلاک‌چین، حتی خودش نمی‌تواند اجرای قرارداد را متوقف کند.

استفاده از قراردادهای هوشمند سریعتر و آسانتر است و ریسک کمتری برای هر دو طرف دارد. از سوی دیگر، قراردادهای هوشمند همچنان با چالش‌های قانونی مواجه هستند و به عنوان مثال، مراجع قانونی همچنان قرارداد مالکیت خانه هوشمند را به رسمیت نمی‌شناسند.

اتریوم در حال حاضر بزرگترین پلتفرمی است که پروژه‌های دیفای می‌توانند روی آن کار کنند. اغراق نیست اگر بگوییم که اتریوم در حال حاضر میزبان بیش از ۷۰ درصد از کل اکوسیستم دیفای است.

دیفای با چه چالش‌هایی روبروست؟

مهم‌ترین چالش‌هایی که دیفای با آن مواجه است عبارتند از:

سرعت

بلاک‌چین‌ها در حال حاضر کندتر از رقبای متمرکز خود هستند و این بر کار برنامه‌های غیرمتمرکز تأثیر می‌گذارد. به عنوان مثال، اتریوم، میزبان اصلی پروژه‌های دیفای، اکنون تنها می‌تواند ۱۴ تراکنش در ثانیه را پردازش کند. البته با وجود راه‌حل‌های مختلف مقیاس‌پذیری و پیشرفت‌های بالقوه، این مشکل به احتمال زیاد در آینده نزدیک حل خواهد شد. ناگفته نماند که ده‌ها پروژه مخالف در حال حاضر به خوبی روی این بلوک‌های کند کار می‌کنند.

احتمال خطا از جانب کاربر، هرکس در قبال اموال خود مسئول است.

همانطور که گفتیم دیفای واسطه‌های مالی را حذف کرده و تمامی مسئولیت را به عهده کاربران می‌گذارد. به عنوان مثال، اگر رمز حساب بانکی خود را گم کنید، می‌توانید با مراجعه به بانک حساب خود را بازیابی کنید، اما در بلاک‌چین‌های باز مانند اتریوم، هویتی با یک رشته متنی از حروف و اعداد به نام "کلید خصوصی" دارید. که اگر آن را گم کنید، برای همیشه دسترسی به موجودی کیف پول خود را از دست خواهید داد. همچنین، تراکنش‌های بلاک‌چین غیرقابل استرداد هستند، به این معنی که اگر پول را به کیف پول اشتباهی واریز کنید، احتمالا نمی‌توانید دوباره آن را دریافت کنید. به همین دلیل، کاربران حواس پرت هنگام کار با دیفای در معرض خطر هستند.

تجربه کاربری بد

در حال حاضر استفاده از یک دامنه کوچک برای کاربران تازه‌کار پیچیده است و برنامه‌های فعلی هنوز آنطور که باید از رابط کاربری خوبی برخوردار نیستند. برای یک کاربر معمولی، حریم خصوصی و عدم تمرکز اولویت اول نیست. سهولت کار با این دامنه می‌تواند انگیزه‌ای برای خروج کاربران از سیستم‌های متمرکز باشد، اما بدون رابط کاربری مناسب و دسترسی آسان، برنامه‌های غیرمتمرکز نمی‌توانند از نظر تعداد کاربران حرفی برای گفتن داشته باشند. توسعه نرم‌افزار موبایل برای برنامه‌های کاربردی یکی از مهم‌ترین مسائلی است که باید در مورد تجربه کاربر در نظر گرفت.

کد خبرنگار: ۲۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید