تامین مالی غیرمتمرکز به مجموعه‌ای از برنامه‌ها اطلاق می‌شود که می‌توانند امور مالی مهمی مانند وام و تراکنش‌های مالی را به صورت غیرمتمرکز و بدون نیاز به واسطه انجام دهند. به عبارت دیگر، دفاع از یک پروژه نیست، بلکه اکوسیستمی از صدها پروژه مختلف است که همگی خدمات مالی غیرمتمرکز را ارائه می‌دهند.

Defi  یا امور مالی غیرمتمرکز چیست؟

به گزارش سلام نو،‌ حذف بانک‌ها، واسطه‌ها و سازمان‌های متمرکز از دنیای مالی را دیفای می‌نامند. DeFi برای رسیدن به این هدف کار می‌کند. در این مقاله ، همه آنچه را که باید در مورد رشته مدیریت مالی غیرمتمرکز بدانید را به زبان ساده توضیح می‌دهیم.

تامین مالی غیرمتمرکز (DeFi) چیست؟

تامین مالی غیرمتمرکز به مجموعه‌ای از برنامه‌ها اطلاق می‌شود که می‌توانند امور مالی مهمی مانند وام و تراکنش‌های مالی را به صورت غیرمتمرکز و بدون نیاز به واسطه انجام دهند. به عبارت دیگر، دفاع از یک پروژه نیست، بلکه اکوسیستمی از صدها پروژه مختلف است که همگی خدمات مالی غیرمتمرکز را ارائه می‌دهند.

بانک‌ها و سازمان‌های متمرکز مدت‌هاست بر دنیای مالی تسلط داشته‌اند. امروز اگر می‌خواهید وام بگیرید، بخرید یا بفروشید یا اقساط و مالیات خود را پرداخت کنید، باید به بانک، دولت یا سایر سازمان‌های متمرکز مراجعه کنید. در سرتاسر جهان، مردم با این فرض که دولت‌ها پاک هستند و ارزش پول‌های ملی حفظ می‌شود، همیشه به دولت‌ها اعتماد می‌کنند. مردم در سراسر جهان با این فرض به بانک‌ها اعتماد می‌کنند که آنها امانتداران صادق پول خود هستند. آنها همیشه به واسطه ها اعتماد می کنند به این امید که خدمات مالی عالی دریافت کنند.

اما تاریخ نشان داده است که واسطه‌های متمرکز می‌توانند مرتکب فساد یا خطای غیرعمدی شوند. حوزه مالی غیرمتمرکز آمده است تا با استفاده از بلاک چین و مفهوم تمرکززدایی، فساد، خطای غیرعمدی و نیاز به اعتماد متمرکز را از بین ببرد.

DeFi  یا مدیریت مالی غیرمتمرکز چیست؟

ما همچنین می‌توانیم دیفای را این‌گونه تعریف کنیم: حرکتی برای ایجاد یک اکوسیستم خدمات مالی منبع باز، بدون نیاز به مجوز شفاف و قابل دسترسی برای همه و بدون واسطه‌های متمرکز. به این ترتیب کاربر کنترل کاملی بر دارایی های خود دارد و از طریق اپلیکیشن های غیرمتمرکز (Dapps) با اکوسیستم ارتباط برقرار می‌کند.

دیفای را با هدف بزرگ خود، می‌توان در کنار بلاک‌چین به عنوان یکی از امیدوارکننده‌ترین نوآوری‌های عصر دیجیتال در نظر گرفت.

مزایای اصلی Defi چیست؟

دنیای مالی سنتی به نهادهایی مانند بانک (به عنوان یک واسطه) و دادگاه (به عنوان یک داور) وابسته است. با این حال، برنامه‌های دیفای به هیچ واسطه یا داوری نیاز ندارند. این کد برنامه‌نویسی است که نحوه حل اختلافات احتمالی را تعیین می‌کند. از همه مهمتر، کاربران کنترل کاملی بر دارایی‌های خود دارند.

در دیفای هیچ کس نمی‌تواند پول شما را مصادره کند، بر امور مالی شما نظارت داشته باشد یا شما را از تجارت با شخص دیگری باز دارد. فساد و دزدی نیز به حداقل می‌رسد، زیرا همه چیز برای همه شفاف است.

استفاده از دیفای علاوه بر حذف واسطه‌ها می‌تواند هزینه ها را کاهش داده و امکان ایجاد یک سیستم مالی آسیب ناپذیر را فراهم کند. اگرچه حذف بانک‌ها و سازمان‌های متمرکز از دنیای مالی کار آسانی نیست، اما به نظر می‌رسد که ما در آغاز یک فرآیند قدرتمند هستیم.

به لطف بلاک‌چین، پیشرفت در امور مالی غیرمتمرکز قابل انتظار است. داده‌ها بر روی یک بلاک‌چین ذخیره شده و بین تمام افرادی که به شبکه متصل هستند توزیع می‌شود. با این فناوری امکان تغییر اطلاعات، سانسور یا خرابی سیستم تقریبا از بین می‌رود.

نتیجه

تامین مالی غیرمتمرکز حوزه وسیعی است که با حذف واسطه‌ها به دنبال ارائه خدمات مالی مورد نیاز افراد است. با کمک این حوزه می‌توانیم به سمت نظام مالی آزادتر حرکت کنیم. سیستمی که در دسترس همه دنیا باشد و از فساد، سانسور و تبعیض جلوگیری کند.

کد خبرنگار: ۲۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید