تاکنون این سؤال در ذهنتان پیش آمده که برای درمان میگرن چه بخوریم؟ مطالعات و تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که برخی از مواد غذایی می‌توانند در بروز میگرن نقش داشته باشند.

برای درمان میگرن چه بخوریم؟

میلیون‌ها نفر در سراسر جهان، سردرد ناشی از میگرن را تجربه کرده‌اند. اما، بسیاری از افراد مبتلا به میگرن ، ادعا می‌کنند که مصرف برخی از نوشیدنی‌ها و مواد غذایی، تأثیر بسزایی در بهتر شدن یا بدتر شدن علائم میگرنی آن‌ها داشته است. به نظر شما بایدها و نبایدهای تغذیه‌ای خاصی برای میگرن وجود دارد؟ برای درمان میگرن چه بخوریم؟ چه علل و مواردی، تشدیدکننده‌ی علائم این بیماری هستند؟ میزان آشنایی شما با بیماری میگرن، علل ایجادکننده و تشدیدکننده‌ی این بیماری و راهکارهای پیشگیرانه یا درمانی این بیماری چیست؟ پزشکان متخصص مغز و اعصاب پاسخ این سوالات شمارا میدهند .

برای درمان میگرن چه بخوریم؟

تقریباً همه‌ی ما سردرد را تجربه کرده‌ایم. اما، برای افراد مبتلاء به میگرن، سردرد می‌تواند بسیار جدی‌تر باشد. میگرن، سومین بیماری شایع و شایع‌ترین بیماری عصبی در جهان است. این بیماری، اختلال شایعی است که مشخصه‌ی آن، سردردهای مکرر و ضربان‌داری است که می‌تواند تا سه روز ادامه داشته باشد.در صورت ادامه این مشکل به کلینیک مغز و اعصاب مراجعه کنید .  این سردرد قوی، معمولاً فقط یک طرف سر را درگیر می‌کند، اما می‌تواند در هر دو طرف سر نیز مشاهده شود. دوره‌های میگرن، طولانی‌تر و دردناک‌تر از سردردهای معمولی هستند و با عوارضی از جمله: حالت تهوع یا استفراغ، مشکلات بینایی، حساسیت شدید به نور، بو و صدا، بی‌حسی در دست‌ها و پاها، مشکلات گفتاری و... همراه است. برخی افراد، اثر تغذیه را بر درمان میگرن موثر می‌دانند، به نظر شما برای درمان میگرن چه بخوریم؟ برای پاسخ به این سوال بهتر است در ابتدا با عوامل مؤثر و تشدیدکننده‌ی میگرن بیشتر آشنا شویم.

سه فاکتور مهم که در ابتلای یک فرد به بیماری میگرن اثرگذار هستند، شامل موارد زیر است:

سن. میگرن، اغلب در افراد بین ۱۸ تا ۴۴ سال شایع‌تر است.

جنسیت. این بیماری، در زنان شایع‌تر از مردان است.

ژنتیک. حدود ۹۰ درصد از افرادی که دچار حملات میگرنی می‌شوند، سابقه‌ی خانوادگی این بیماری را دارند.

علل ایجادکننده و تشدیدکننده‌ی میگرن

علت اصلی میگرن ناشناخته است، اما هورمون‌ها، استرس و رژیم غذایی از عواملی هستند که می‌توانند نقش مؤثری در میگرن داشته باشند. حدود ۲۷ تا ۳۰ درصد از مبتلایان به میگرن، بر این باورند که مصرف غذاهای خاص، موجب بروز علائم میگرن در آنها می‌شود. اما، سوال این است که برای درمان میگرن چه بخوریم؟ شاید، آشنایی با محرک‌های بالقوه در حملات میگرنی، برای پاسخ به این پرسش کمک‌کننده باشد.

محرک‌های بالقوه‌ی در حملات میگرنی

از مهم‌ترین محرک‌ها، که نقش بسزایی در حملات میگرنی می‌تواند داشته باشد، شامل موارد زیر است:

  • استرس و اضطراب
  • تغییرات هورمونی
  • مصرف برخی داروها یا استفاده‌ی بیش از حد از داروهایی از قبیل مصرف داروهای هورمونی کنترل بارداری، استروئیدها و داروهای مسکن تجویزی
  • کم‌خوابی یا اختلال خواب (بی‌خوابی، آپنه خواب)
  • تغییرات اقلیمی
  • رژیم غذایی

چند مورد از اقداماتی که در کاهش علائم میگرن مؤثر هستند، شامل موارد زیر است:

  • استراحت با چشمانی بسته در اتاقی تاریک و ساکت
  • قرار دادن کمپرس خنک یا کیسه‌ی یخ روی پیشانی
  • نوشیدن مایعات فراوان
  • استفاده از درمان‌های مکمل و جایگزین

تاکنون این سؤال در ذهنتان پیش آمده که برای درمان میگرن چه بخوریم؟ مطالعات و تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که برخی از مواد غذایی می‌توانند در بروز میگرن نقش داشته باشند. همچنین، ترک برخی عادات غذایی و تغییر در رژیم غذایی ممکن است به جلوگیری از حملات میگرن یا کاهش دفعات آن کمک کند.

به راستی برای درمان میگرن چه بخوریم؟ در حال حاضر، فهرست مشخصی از غذاها یا نوشیدنی‌هایی که باعث حمله‌ی میگرنی می‌شوند، وجود ندارد. با این حال، بسیاری از مردم ادعا می‌کنند که با مصرف برخی از غذاها دچار علائم میگرن می‌شوند. برای مثال، خوردن و یا آشامیدن برخی مواد غذایی به‌صورت خیلی داغ و یا خیلی سرد، ممکن است باعث حمله میگرنی شود.

خوردن و نوشیدن برخی چیزها ممکن است به پیشگیری از حملات میگرن کمک کند. همچنین، تغییر در عادات غذایی می‌تواند عامل مؤثری باشد، مانند: محدود کردن سدیم و چربی یا امتحان کردن یک رژیم غذایی با گلیسمی پایین. جهت پاسخ به این سؤال که برای درمان میگرن چه بخوریم، نتایج محققان نشان داده است که مصرف میزان مشخصی از مواد حاوی کافئین بالا (شامل: قهوه، چای، نوشابه و نوشیدنی‌های انرژی‌زا) و مصرف غذاهای غنی از منیزیم شامل سبزیجات با برگ‌های تیره، آووکادو و ماهی تن، نقش بسزایی در درمان میگرن دارند.

همچنین، مصرف مواد غذایی غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ (ماهی‌هایی مانند ماهی خال مخالی، سالمون، غلات و حبوبات) و مصرف غذاهای کتوژنیک (کربوهیدرات کم و چربی بالا) ، مانند: غذاهای دریایی، سبزیجات غیرنشاسته‌ای و تخم‌مرغ، می‌توانند در درمان میگرن مؤثر باشند. بهتر است مصرف غذاهای کتوژنیک، زیر نظر پزشک یا متخصص تغذیه مصرف شود. برخی مطالعات نشان داده است که مصرف غذاهای حاوی آنتی اکسیدان کوآنزیم Q۱۰ شامل: گوشت، ماهی، جگر، بروکلی و جعفری و یا مصرف مکمل این آنتی‌اکسیدان و مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی از جمله: فولات، منیزیم، ریبوفلاوین، می‌تواند در پیشگیری و کنترل بیماری میگرن مؤثر باشد.

به نظر شما چه راهکارهای پیشگیرانه‌ای برای کنترل میگرن وجود دارد؟ در ادامه به چند مورد مهم اشاره می‌شود:

  • حذف مواد غذایی آلرژی‌زا از وعده‌های غذایی
  • داشتن سبک زندگی سالم، دوری از استرس، خواب کافی و داشتن رژیم غذایی متعادل
  • شناسایی محرک‌ها و اجتناب از آن‌ها.
  • مدیریت استرس با انجام مدیتیشن و یوگا.
  • داشتن برنامه‌ی غذایی منظم
  • نوشیدن مایعات فراوان
  • استراحت کافی
  • انجام فعالیت بدنی متوسط ​​و منظم.

راجع به این موضوع که برای درمان میگرن چه بخوریم، صحبت شد. اما، سؤال دیگری که ممکن است مطرح شود این است که برای درمان میگرن چه نخوریم؟ از مهم‌ترین عوامل تحریک‌کننده‌ی میگرن: پنیر کهنه (به دلیل محتوای بالای تیرامین موجود در آن (ترکیبی که از تجزیه‌ی اسید آمینه‌ی تیروزین به وسیله‌ی باکتری‌ها در طول فرآیند پیری، تشکیل می‌شود) ) ، مصرف نوشیدنی‌های الکلی (به ویژه مصرف شراب قرمز در خانم‌ها) ، مصرف گوشت‌های فرآوری‌شده (سوسیس، ژامبون، بیکن و ...) است که نقش بسزایی در تشدید علائم میگرنی دارند. اما، برخی مواد غذایی دیگر هم وجود دارند که تاثیر کمتری بر علائم میگرن دارند، اما نقش آن‌ها قابل اغماض نیست. از جمله: مونو سدیم گلوتامات (ماده‌ی موجود در غذاهای فرآوری‌شده) ، آسپارتام (شیرین‌کننده مصنوعی) ، سوکرالوز (شیرین‌کننده مصنوعی) ، مرکبات، شکلات، گلوتن (موجود در گندم، جو و چاودار) . همچنین، مطالعات نشان داده است که حذف وعده‌های غذایی نیز می‌تواند در افزایش علائم میگرنی موثر باشد.

هنوز هیچ درمان دارویی قطعی برای میگرن وجود ندارد. اما، داروها می‌توانند در پیشگیری یا توقف بیماری، حمایت‌کننده باشند و یا از بدتر شدن علائم بیماری جلوگیری کنند.

اگر مشکوک به بیماری میگرن هستید، بهتر است برای پیگیری بیماری به پزشک مراجعه کنید. پزشک می‌تواند مسکن‌ها یا داروهایی را که ممکن است برای شما مؤثر باشند، توصیه و تجویز کند. برای درمان میگرن، معمولاً از مسکن‌هایی مانند: استامینوفن، آسپرین، کافئین، ایبوپروفن، تریپتان‌ها، داروهای تهوع و داروهای ضدتشنج و ضدافسردگی استفاده می‌شود. اگر حملات میگرنی شدیدتر یا مکرر باشد، پزشک ممکن است داروها یا درمان‌های دیگری را تجویز کند.

در این مطلب راجع به بیماری میگرن و علائم تشدیدکننده‌ی این بیماری و راهکارهای پیشگیرانه‌ آن صحبت شد. همچنین در خصوص این موضوع که برای درمان میگرن چه بخوریم توضیح داده شد. تجربه‌ی شما و یا اطرافیانتان در خصوص اینکه برای درمان میگرن چه بخوریم، چیست؟

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید