رمدسیویر از دسته داروهای ضد ویروسی است که این روزها به واسطه بیماری کرونا اسم آن را زیاد شنیده اید. این دارو با افزایش آمار مرگ و میر ابتلا به کرونا در ایران نایاب شده است.

رمدسیویر در ایران نایاب شد / آیا رمدسیویر می تواند کرونا پلاس را شکست بدهد؟

به گزارش سلام نو به نقل از رکنا، رمدسیویر از نگاه سازمان جهانی بهداشت در درمان کرونا چقدر توانا است. رمدسیویر در ایرانی که هر روز آمار مرگ و میر آن رو به افزایش است نایاب شده است.

رمدسیویر چیست؟ در ادامه این مطلب به این سوال پاسخ می دهیم.

رِمْدِسیویر (انگلیسی: Remdesivir‎؛ تلفظ: رِم‌ْدِسیویر) که در آغاز با کد دارویی GS-5734 شناخته می‌شد، یک داروی ضد ویروس جدید از خانوادهٔ آنالوگ‌های نوکلئوزید است.

این دارو را شرکت دارویی گیلیاد جهت درمان بیماری ویروسی ابولا و عفونت‌های ویروس ماربورگ ساخت، اما به‌تدریج مشخص گردید که خاصیت ضد ویروسی علیه سایر ویروس‌های تک‌رشته‌ای RNA نظیر ویروس سین‌سیشیال تنفسی، ویروس خونین، ویروس تب لاسا، ویروس نیپا، ویروس هِـندرا و خانوادهٔ کروناویروسها (شامل کروناویروس مرس و سارس) هم دارد.

هم‌اکنون این دارو بر روی کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ و عفونت‌های هنیپاویروس در حال مطالعه و بررسی است.

بر پایهٔ موفقیت در درمان سایر انواع کروناویروسها، شرکت گیلیاد این دارو را در اختیار پزشکان آمریکایی که مشغول درمان یک فرد مبتلا به کووید-۱۹ در شهرستان اسنوهومیش، واشینگتن بود قرار دادند و تعدادی از آن، نیز برای انجام کارآزمایی بالینی بر روی افراد مبتلا به فرم خفیف و شدید بیماری در چین در اختیار مقامات آن کشور قرار گرفت.

داروی رمدسیویر چیست و چه کاربردی دارد؟

اسم انگلیسی داروی رمدسیویر:

    Remdesivir

نام تجاری و اسامی رایج دارو:

    Veklury, GS-5734 (وکلوری)

رمدسیویر با نام تجاری وکلوری (Veklury) از دسته داروهای ضد ویروسی است که این روزها به واسطه بیماری کرونا اسم آن را زیاد شنیده اید. در آمریکا پس از همه گیری کرونا، FDA استفاده از رمدسیویر را برای درمان بیماران بستری شده، تایید کرد. هرچند استفاده از این دارو در بیش از 50 کشور مجاز اعلام شد، اما بسیاری از کشورها مجوز استفاده از این دارو را صادر نکردند. برای مثال سازمان بهداشت کانادا، استفاده از رمدسیویر را برای استفاده عمومی، مجاز ندانست.

پس از گذشت یک سال و نیم از شروع کرونا، هنوز اطلاعات محدودی در مورد ایمنی و اثربخشی رمدسیور در بهبود علائم کرونا وجود دارد. در برخی موارد نیز اطلاعات ضد و نقیضی دیده می شود. در نتیجه اگر می خواهید به طور دقیق بدانید که رمدسیویر چیست و واقعا برای درمان کرونا موثر است، این مطلب را تا انتها بخوانید.

رمدسیویر در اصل برای درمان هپاتیت C ساخته شد، اما بعدتر در درمان ابولا و عفونت های ویروس مالبورگ هم استفاده شد، که البته پاسخ درمانی خیلی خوبی دریافت نشد. رمدسیویر در بررسی های آزمایشگاهی و در مدل های حیوانی، طیف گسترده ای از فعالیت ضد ویروسی را در برابر چندین پاتوژن های ویروسی نوظهور مثل ابولا، SARS، مالبورگ، و SARS-CoV-2 (عامل بیماری کووید-19) نشان داد.

وکلوری یا رمدسیویر اولین دارویی است که توانست مجوز FDA برای درمان کووید-19 را بگیرد. در اکتبر 2020، سازمان غذا و دارو آمریکا FDA، استفاده از داروی ضد ویروسی رمدسیویر برای درمان کرونا در بیماران بستری بزرگسال و کودکان (سن 12 سال و بیشتر و وزن بیشتر از 40 کیلوگرم) را تایید کرد. این دارو، مجوز استفاده اورژانسی (EUA) FDA را برای کودکان مبتلا به کرونای بستری شده را هم گرفته است (برای کودکان با وزن بین 3.5 تا 40 کیلوگرم یا کمتر از 12 سال).

نحوه ی عملکرد رمدیسیویر

رمدسیویر یک پیش دارو درون وریدی نوکلئوتیدی است. این پیش دارو بعد از ورود به بدن، به فرم فعال خود یعنی، GS-441524 triphosphate تبدیل می شود. رمدسیور در واقع یک آنالوگ نوکلئوتید آدنوزین است که در روند تکثیر ویروس اختلال ایجاد می کند. رمدسیویر در جریان ترجمه RNA ویروس SARS-CoV-2، به RNA پلیمراز ویروسی وابسته به RNA متصل می شود و از تکثیر ویروس جلوگیری می کند.

اشکال دارویی رمدسیویر

شکل دارویی رمدسیویر به صورت مایع و در ویال های 100 میلی گرمی است. همچنین ممکن است به صورت پودر لئوفیلیزه 100 میلی گرمی باشد که لازم است قبل از تزریق به صورت مایع در آورده می شود. رمدسیور به صورت وریدی تزریق می شود.

شکل های دارویی و اسامی تجاری این دارو در ایران عبارتند از:

            پودر لئوفلیزه رمدسیویر بی دی آر 100 میلی گرم-بی دی رم 100 [شرکتهای فوریتی-تک نسخه ای]

            پودر لئوفیلیزه رمدسیویر اکتوور 100 میلی گرم [داروسازی اکتوورکو]

            ویال رمدسیویر اکتوور 100 میلی گرم/20 میلی لیتر [داروسازی اکتوورکو]

            پودر لئوفیلیزه رمدسیویر سبحان 100 میلی گرم [داروسازی سبحان انکولوژی]

            ویال رمدسیویر سبحان 100 میلی گرم/20 میلی لیتر [داروسازی سبحان انکولوژی]

            ویال اکسیرال 100 میلی گرم/20 میلی لیتر [داروسازی اکسیر]

            پودر لئوفلیزه اکسیرال 100 میلی گرم [داروسازی اکسیر]

            ویال رمدسیویر روناک 100 میلی گرم/20 میلی لیتر [داروسازی روناک دارو]

            پودر لئوفیلیزه رمدسیویر روناک 100 میلی گرم [داروسازی روناک دارو]

            ویال رمدسیویر کی دی اف 100 میلی گرم/20 میلی لیتر [کار دارو فرایند]

            پودر لئوفلیزه رمدسیویر کی دی اف 100 میلی گرم [کار دارو فرایند]

            ویال رمویرا 100 میلی گرم/20 میلی لیتر [نشاط داروی ساوه]

            پودر لئوفیلیزه رمویرا 100 میلی گرم [نشاط داروی ساوه]

            پودر لئوفیلیزه رمدسیویر داروپخش 100 میلی گرم [داروپخش ]

            ویال رمدسیویر رویان دارو 100 میلی گرم/20 میلی لیتر [داروسازی رویان دارو]

نحوه مصرف رمدسیویر و دوز مصرفی آن

 داروی رمدسیویر باید تزریق شود. تزریق این دارو به صورت یک‌مرتبه نیست و آرام آرام و در یک بازه زمانی 20 دقیقه تا دو ساعت، توسط پزشک یا پرستار در مراکز درمانی تزریق می شود.

رمدسیویر معمولاً یک بار در روز، و به مدت 5 تا 10 روز تجویز می شود. طول درمان و دوز مصرفی شما بستگی به شدت بیماری، شرایط بیمار و میزان واکنش بدن شما به دارو دارد.

نکته های مهم:

    رمدسیویر برای درمان کووید-19 با شدت کم تا متوسط توصیه نمی شود و تنها برای بیماران مبتلا به کرونای شدید و بستری در بیمارستان تجویز می شود.

    رمدسیور یک داروی بیمارستانی است، یعنی فقط در بیماران بستری شده استفاده می شود. اما اگر پزشک داخلی، استفاده از این دارو را برای شما مناسب دید، حتما در مراکز درمانی و تحت نظر پزشک داخلی باید آن را تزریق کنید.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید