ویژگی دیگر کلاب هاوس که شاید بتواند باعث تحول در انتخابات شود مواجه فعالان سیاسی با شهروندان عادی است، شهروندان ساده‌ای که اصول‌گرا، اصلاح‌طلب یا برانداز نیست و به شرایط موجود انتقاد دارند. شهروندانی که بحث‌های سیاسی فعالین سیاسی را بیهوده می‌دانند و تصمیم خود برای انتخابات را از همین حالا گرفته‌اند.

کلاب هاوس چیست و چگونه می‌تواند به پرشور شدن انتخابات کمک کند؟

سلام نو سرویس سیاسی: موج کلاب هاوس بالاخره از آمریکا و برزیل و چین هم‌زمان با سال نو به ایران رسید تا ایرانیان تا دیروقت در کلاب‌های مختلف این اپلیکیشن تازه از راه رسیده مشغول به گفت‌وگو باشند؛ مخصوصاً گفت‌وگوهای سیاسی اجتماعی.

کلاب هاوس با رسیدن خود جانی تازه به فضای بی‌رمق سیاسی ایران داد و حداقل باعث فعال شدن حلقه‌ها و گعده‌های سیاسی شد، حلقه‌ها و گعده‌هایی که به لطف رخوت سیاسی حاکم بر جامعه و کرونا از همیشه کم‌رمق‌تر بودند.

کلاب هاوس چیست؟

کلاب هاوس اپلیکیشنی صدا محور است که تا این لحظه تنها برای گوشی‌های مبتنی بر آی‌اواس عرضه شده است. این اپلیکیشن کاربران قدیمی و با سابقه را یاد چت روم‌های یاهو و قابلیت چت صوتی آن می‌اندازد. چیزی که کلاب هاوس را متفاوت می‌کند نبود متن، عکس و ویدئو است. در کلاب هاوس همه چیز بر مبنای گفت‌وگوهای زنده‌ای است که هیچ جا ذخیره نمی‌شوند.

در کلاب هاوس شما می‌توانید خودتان یک اتاق مجازی ایجاد کنید یا به اتاقی بپیوندید که دیگران دارند در آن صحبت می‌کنند. هر چند هر کلاب مدیران خاص خود را دارد، اما تمام کاربران می‌توانند پس از کسب نوبت (با بالا بردن دست) به صحبت بپردازند و به سادگی در بحث مشارکت کنند.

یکی از دلایل شهرت یک شبه کلاب هاوس استفاده بعضی از ثروتمندترین و معروف‌ترین افراد دنیا از این اپلیکیشن است. غول‌های فناوری مثل ایلان ماسک و مارک زاکربرگ؛ رپرهایی مثل دریک و کانیه وست؛ و ستاره تلویزیونی آپرا وینفری امروز از کلاب هاوس استفاده می‌کنند. ایلان ماسک صوتی بودن این اپلیکیشن را باعث تمرکز بیشتر مخاطب دانسته و آن را ستایش می‌کند.

برای درک اهمیت کلاب هاوس باید بدانید که روزنامه فایننشال تایمز می‌گوید سرمایه‌گذاران خطرپذیر همین حالا حاضرند بیش از ۱ میلیارد دلار روی این پروژه سرمایه‌گذاری کنند، آن هم در حالی که کلاب هاوس تا این لحظه هیچ تبلیغ یا راه درآمدزایی دیگری ندارد.

کلاب هاوس و انتخابات ایران

اما چرا کلاب هاوس می‌تواند بازیگری مهم و مؤثر در انتخابات ایران باشد؟ آن چنان که گفته شد کلاب هاوس می‌توانند احیا کننده گعده‌های سیاسی باشد که به لطف کرونا و رخوت جامعه از هم پاشیده بود. تا همین امروز چهره‌هایی مثل مصطفی تاجزاده، حسین مرعشی، آذر منصوری، محمود صادقی، پروانه سلحشوری و حمیدرضا جلایی‌پور در میان مخاطبان چند صد نفره حاضر و با نقدها و سؤال‌های تلخ و بی‌پرده آنان مواجه شدند.

اگر کلاب هاوس همین‌طور بدون فیلتر در دسترس باشد و نسخه اندروید آن نیز عرضه شود می‌توان انتظار داشت که چند صد نفر به چند هزار شنونده برسد.

نکته قابل توجه دیگر عدم وجود سانسور و همنشینی چپ و راست در کلاب هاوس است. کلابی درباره رجل سیاسی بودن سید حسن خمینی توسط اصول‌گرایان زده می‌شود و نه تنها اصلاح‌طلبان، بلکه احمد خمینی، خبرنگاران بی بی سی و مخالفان نظام هم در آن حضور دارند. این همنشینی و این آزاد بودن موضوعات مسئله‌ای است که برای عموماً فعالان سیاسی و رسانه‌ای ایران جذاب است.

درباره انتخابات بحث می‌شود و همزمان خبرنگار نزدیک به قالیباف، خبرنگار بی‌بی‌سی و خبرنگار اصلاح‌طلب در یک کلاب حضور دارند و نه تنها درباره انتخابات با هم گفت‌وگو می‌کنند بلکه گاهی با شوخی و خنده به شب نشینی عیدانه هم می‌پردازند.

ویژگی دیگر کلاب هاوس که شاید بتواند باعث تحول در انتخابات شود مواجه فعالان سیاسی با شهروندان عادی است، شهروندان ساده‌ای که اصول‌گرا، اصلاح‌طلب یا برانداز نیست و به شرایط موجود انتقاد دارند. شهروندانی که بحث‌های سیاسی فعالین سیاسی را بیهوده می‌دانند و تصمیم خود برای انتخابات را از همین حالا گرفته‌اند.

اگر کلاب هاوس فیلتر نشود، نهادهای نظارتی یا امنیتی درباره استفاده از آن به فعالان رسانه‌ای و سیاسی تذکر ندهند و چهره‌های مختلف حوصله و روداری داشته باشند به نظر می‌رسد این اپلیکیشن تازه از راه رسیده بتواند نقشی مهم در زنده شدن فضای سیاسی و انتخاباتی ایران در روزهای پیش رو بازی کند.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید