اگر چنین باشد و تلاش سازمان یافته‌ای از سوی انجمن در میان باشد باید اعتراف کنیم که نفوذ یک چنین انجمنی فراسوی تصور هر ناظر و تحلیل‌گر سیاستی است.

یک انجمن قدیمی علی لاریجانی را از انتخابات ریاست جمهوری حذف کرد؟

سلام نو – سرویس سیاسی: حذف علی لاریجانی از انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ توسط شورای نگهبان مسئله‌ای است که هنوز ناگفته‌های بسیاری دارد، کاری که با انتقاد صریح و علنی رهبری هم رو به رو شد. این که در پشت درهای شورای نگهبان چه گذشت و شورای چطور به چنین تصمیمی رسید مشخص نیست و همین راه برای حدس و گمان را باز می‌کند.

حالا یکی از نمایندگان سابق مجلس که به لاریجانی نزدیک است از نقش انجمن حجتیه در حذف رئیس سابق مجلس سخن می‌گوید، انجمنی که در سال ۱۳۶۲ و بعد از انتقادات امام خمینی رسما تعطیل شده، اما ردپای مهمی در گوشه و کنار سیاست ایران دارد.

بهروز نعمتی، نماینده سابق مجلس، با اشاره به نقش حجتیه در حذف علی لاریجانی به خبرآنلاین می‌گوید:

من فکر می کنم انجمن حجتیه در خیلی از جاهای کشور نفوذ دارد و قدرت دارد و به جایی می رسد که یک رئیس مجلس مستقری را رد صلاحیت می کنند. این قدرت خیلی پیچیده است. طرف در شورای نگهبان می نشیند و می گوید یا من یا این. خیلی مهم است. آقای مصلحی یک مصاحبه ای را در دوره آقای هاشمی رفسنجانی انجام داد گفتند که اگر آقای هاشمی نباشند بهتر است. شما هر تفسیری می خواهید پشت این حرف بگذارید، این خیلی مهم است.

انجمن حجتیه چیست؟

انجمن خیریه حجتیه مهدویه یا همان انجمن حجتیه، تشکیلاتی با هدف مبارزه با بهائیت و فراهم کردن زمینه ظهور امام عصر بود، که در سال ۱۳۳۲ش توسط شیخ محمود حلبی تأسیس شد.

یک انجمن قدیمی علی لاریجانی را از انتخابات ریاست جمهوری حذف کرد؟

بنیان‌گذار انجمن حجتیه، شیخ محمود ذاکرزاده تَوَلایی، مشهور به شیخ محمود حلبی، از خطبا و علمای مشهد بود. پس از دهه ۲۰ شمسی و هم‌زمان با رونق فعالیت فرقه بهائیت و فعالیت معتقدان آن در جامعه، بسیاری از روحانیون و اقشار مذهبی درصدد مبارزه و مقابله با این فرقه برآمدند. شیخ محمود حلبی هم که روحانی هیأت مسلم بن عقیل در مشهد بود، هر ساله در روزهای قبل و بعد از نیمه شعبان، در خیابان گوهرشاد (صاحب الزمان فعلی) مشهد که محل سکونت عده‌ای از بهائیان بود، مراسمی برگزار می‌کرد.

حلبی پس از سرخوردگی در مسایل سیاسی، مشهد را ترک کرد و راهی تهران شد و تا یازده سال به زادگاه خود بازنگشت. وی در سال ۱۳۳۲ش محفلی در تهران با عنوان انجمن ضد بهائیت تشکیل داد که بعدها در سال ۱۳۳۶ش نام «انجمن حجتیه مهدویه» به خود گرفت.

طبق اساسنامه انجمن حجتیه، این انجمن به هیچ وجه در امور سیاسی مداخله نمی‌کرد و مسئولیت هر دخالتی در امور سیاسی از سوی افراد منتسب به خود را، از خود سلب کرده بود. بسیاری، اصل عدم ورود انجمن حجتیه در امور سیاسی را عامل اصلی بدبینی انقلابیون به انجمن دانسته‌اند. عدم فعالیت سیاسی در انجمن چنان جدی بود که ظاهرا برای این کار یک تعهدنامه کتبی هم گرفته می‌شود.

انجمن حجتیه ۵ مرداد سال ۶۲ پس از اشاره به سخنان امام خمینی درباره عملکرد مغایر با اهداف نظام جمهوری اسلامی، تعطیلی فعالیت خود را اعلام کرد.

انجمن حجتیه؛ تفکری که جریان دارد

هر چند از اوایل دهه ۶۰ دیگر شاهد فعالیت رسمی انجمن نبودیم، اما مرام و مسلک انجمن هوداران قابل توجهی دارد و ظاهرا انجمن از دهه ۸۰ شمسی کم و بیش و به شکل غیر رسمی جلسات و برنامه‌های خود را احیا کرده است؛ مسئله‌ای که با هشدارهای مداوم طیف‌های مختلف سیاسی همراه شده است.

بسیاری- به خصوص چهره‌های اصلاح‌طلب- بخشی از برخوردهای حذفی شکل گرفته را محصول نفوذ رویکرد انجمن در ساختارهای حکومتی می‌دانند.

محسن غرویان، روحانی شناخته شده که در دوران جوانی و قبل از انقلاب سابقه عضویت در انجمن را نیز داشت در این باره می‌گوید: تفکر انجمن حجتیه تفکری است که در بسیاری از گروه های مختلف دیده می شود ولو اینکه به نام انجمن حجتیه نباشد. در حقیقت نوع نگاه آنها به مسائل سیاسی اجتماعی نگاه آنها به انقلاب و نظام نگاه مشترک است. گروه های دیگری هم ممکن است باشند با عناوین و نام های دیگری ولی همان تفکر را داشته باشند. منظور از فعالیت این است و این وجود دارد.

اما خمینی هم در تذکری رسمی که خرداد ۶۷ به شورای نگهبان می‌دهند به صراحت از خطر انجمن سخن می‌گویند و می‌نویسند:

حواستان را جمع کنید که نکند یکمرتبه متوجه شوید که انجمن حجتیه‌ایها همه چیزتان را نابود کرده‌اند. من به شما آقایان علاقه‌مندم ولی لازم می‌دانم گاهی که مسئله‌ای را می‌بینم تذکر دهم. والسلام علیکم و رحمهالله و برکاته.

با این تفاسیر نمی‌توان منکر جریان داشتن تفکر انجمن حجتیه شد، تفکری که طرفدار سنت، جدایی دین از سیاست و حضور کمرنگ زنان در اجتماع ست. با این همه آیا این تفکر در حذف علی لاریجانی نقشی داشته است؟ پاسخ به این سوال دشوار است چون ما از اذهان اعضای شورای نگهبان مطلع نیستیم، اما بعید است بتوان تلاش سازمان یافته‌ای را در این زمینه به انجمن حجتیه منتسب کرد. اگر چنین باشد و تلاش سازمان یافته‌ای از سوی انجمن در میان باشد باید اعتراف کنیم که نفوذ یک چنین انجمنی فراسوی تصور هر ناظر و تحلیل‌گر سیاسی است.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید