برای لحیم کاری به ابزارهای مختلفی نیاز است که از اصلی‌ترین ابزارهای آن می‌توان به هویه، سیم لحیم، روغن لحیم، خمیر فلکسی، هیتر و ... اشاره کرد.

ابزار لحیم کاری را بیشتر بشناسید

لحیم کاری، فرآیندی است برای اتصال بین مواد. در واقع می‌توان لحیم کاری را مهم‌ترین روش برای اتصال فلزات دانست. این فرآیند در نصب قطعات SMD روی مدارهای چاپی در مدارهای الکترونیکی به کار رفته در صنایع نظامی، صنایع خودروسازی، هوافضا، لوله کشی، صنایع الکترونیکی و بسیاری از صنایع دیگر کاربرد دارد. برای خرید ابزار لحیم کاری شما می‌توانید به سایت آوازک مراجعه کنید. آوازک با بیش از ۴۰ سال سابقه در حوزه فروش تجهیزات الکترونیکی مانند لحیم کاری توانسته است نمایندگی رسمی بهترین برندهای داخلی و خارجی را به دست آورد.

در این مطلب می‌خواهیم شما را با انواع ابزار لحیم کاری آشنا کنیم.

برای لحیم کاری به ابزارهای مختلفی نیاز است که از اصلی‌ترین ابزارهای آن می‌توان به هویه، سیم لحیم، روغن لحیم، خمیر فلکسی، هیتر و ... اشاره کرد. دیگر ابزار و تجهیزات جانبی که در لحیم کاری مورد استفاده قرار می‌گیرد نیز می‌توان به نوک هویه ، المنت هویه، وان قلع، پایه هویه، دست سوم، قلع کش، اسفنج سوز، احیاکننده نوک هویه و تمیزکننده نوک هویه اشاره کرد.

ابزار لحیم کاری را بیشتر بشناسید

هویه

هویه مهم‌ترین ابزار لحیم کاری است و به اشکال متفاوت تولید می‌شود. در گذشته بیشتر از هویه چکشی استفاده می‌شد. اما این روزها انواع دیگری از این محصول تولید شده که هر کدام کاربردهای مختلفی دارند. به طور کلی می‌توان گفت هویه‌ها یا الکتریکی هستند یا غیرالکتریکی.

هویه قلمی، هویه گازی، هویه باتری خور، هویه شارژی، هویه تفنگی (هفت تیری) و دستگاه هویه از مهمترین و کاربردی ترین هویه‌های موجود در بازار محسوب می‌شوند.

سیم لحیم

از دیگر ابزارهای پرکاربرد لحیم کاری، سیم لحیم است. این محصول، برای اتصال قطعات با حفظ رسانا بودن آن‌ها استفاده می‌شود. در گذشته سرب، یکی از اصلی‌ترین ترکیبات سیم لحیم محسوب می‌شد اما امروزه به دلیل ضررهای بسیار زیاد سرب، از آلیاژهای فاقد سرب بیشتر استفاده می‌شود، هرچند هنوز بسیاری از افراد، از نوع سرب‌دار این محصول استفاده می‌کنند. بهترین سیم لحیم، سیم لحیم ۶۳% است که به همین نام در بازار معروف است. این نوع سیم لحیم متشکل از ۶۳% قلع و ۳۷% سرب است.

روغن لحیم

اکسیداسیون فرایندی غیر قابل اجتناب در لحیم کاری است.  برای جلوگیری از اکسیداسیون از سیم لحیم استفاده می‌کنیم. همچنین به دلیل راونتر شدن فرایند لحیم کاری و بهبود کیفیت آن، از روغن لحیم استفاده می‌کنیم.

ابزار لحیم کاری را بیشتر بشناسید

 اگر بخواهیم دو بخش رسانا را با لحیم‌کاری به هم متصل کنیم، اتصال آن‌ها باید کاملاً تمیز و عاری از هرگونه چربی، رنگ و اکسید باشد. بنابراین، از آنجا که در زمان لحیم‌کاری درجه حرارت زیاد است، در سطح مورد نظر لایه‌ای اکسید به وجود می‌آید و پس از لحیم‌کاری ممکن است این لایه اکسید مانع از تماس الکتریکی بین آن دو شود. برای جلوگیری از چنین اتفاقی، از روغن لحیم استفاده می‌شود. این روغن از ماده‌ای به نام کالیفون تشکیل شده و اکسید و مواد زائد را حل می‌کند.

خمیر فلکسی

این روزها، بسیاری از افراد، استفاده از خمیر فلکسی را به روغن لحیم ترجیح می‌دهند. خمیر فلکسی (Flux Paste)  ازدانه های کروی شکل خیلی کوچک قلع + روغن لحیم تشکیل شده است.

قطعات استفاده شده در موبایل از نوع اس ام دی هستند و در تعمیر بعضی از این قطعات از روغن فلکسی برای افزایش کیفیت کار استفاده می‌کنیم.

نوک هویه

نوک هویه یا سر هویه، یکی از بخش‌های هویه است. درواقع مهم‌ترین بخش‌ هویه محسوب می‌شود که به صورت مستقیم، با مدارها و قطعاتی که لحیم‌کاری می‌شوند، ارتباط دارد. نوک هویه به اشکال مختلفی تولید می‌شود. نکته مهمی که در کار با نوک هویه لازم است بدانید این است که توان نوک هویه باید با توان هویه برابر باشد. اغلب هویه‌ها دارای نوک قابل تعویض هستند. در صورت استفاده مداوم و فرسایش نوک هویه، امکان تعویض نوک هویه وجود دارد. در صورتی که نیاز به لحیم کاری ظریف (مثلا برای تعمیر موبایل) دارید می‌توانید از نوع مفتولی یا سیمی استفاده کنید. برای دیگر مکان‌ها می‌توان از نوع سرکج، ماتیکی، سرصاف، تی شکل و ... استفاده کرد.

قلع کش

قلع کش محصولی است برای برداشتن قلع اضافه از روی بردها. برای استفاده از این ابزار، سیم قلع کش، را به روغن لحیم آغشته کرده و روی قلع اضافه روی برد قرار می‌دهند. پس از آن نوک هویه را روی آن قرار داده و پس از برداشتن قلع، قسمتی از سیم که به قلع آغشته شده را جدا می‌کنند تا برای برداشتن‌های بعدی آماده شود.

قلع کش پمپی نیز توسط مکش هوا، قلع را به سمت خود جذب می‌کند. طریقه استفاده از قلع کش پمپی به این شکل است که اهرم آن را به طور کامل فشار داده و با فشردن دکمه آن، قلع های ذوب شده توسط هویه جذب می‌شود.

تمیز کننده نوک هویه

تمیزکننده‌های نوک هویه در واقع شبیه یک اسکاچ سیمی هستند که می‌توانید نوک هویه خود را با خیال راحت با آن‌ها تمیز کنید. زمانی که نوک هویه را تمیز کنید، می‌توانید در زمان طولانی از آن استفاده کنید و نیاز به تعویضش ندارید. ممکن است تمیز کننده سیمی بنظر شبیه سیم های ظرفشویی باشد اما اغلب آن‌ها از جنس برنج بوده و برای تمیز کردن نیازی به آب ندارند.

برای تمیز کردن نوک هویه می‌توان از اسفنج نسوز نیز استفاده کرد. برای این کار اسفنج نسوز را با آب خیس کرده و آن را تا زمان گرفته شدن آب اضافی‌اش، فشار می‌دهید. از این اسفنج می‌توانید برای تمیز نمودن سرهویه و پاک کردن قلع اضافه یا اکسید موجود در قسمت‌های فولادی استفاده نمایید.

احیا کننده نوک هویه

اگر نوک هویه بسوزد یا دود زده شود، می‌توانید به سادگی آن را به وسیله احیاء کننده نوک هویه مانند روز اول کنید. احیا کننده نوک هویه که به آن رفرشر نوک هویه نیز گفته می‌شود اصولا برای رفع اکسیداسیون و فرسودگی کاربرد دارد.

در صورتی که نوک هویه دچار خوردگی شود، نیاز به احیا دارد یا باید تعویض شود. احیا کننده یک لایه جدید قلع بر روی نوک اضافه کرده و آن را مثل روز اول نو می‌کند.

المنت هویه

المنت هویه یکی از بخش‌های اصلی هویه محسوب می‌شود که وظیفه آن، تولید حرارت در هویه است. این قسمت، از حساس‌ترین بخش‌های هویه است، لذا هنگام جا به‌جایی باید نهایت دقت را به کار ببندید. بهترین المنت هویه، المنت هویه سرامیکی است.

تجهیزت جانبی لحیم کاری:

پایه هویه

پایه یا همان استند هویه برای جلوگیری از سوختن ابزارها و اشیایی است که در اطراف هویه قرار دارند، مناسب است. اغلب این پایه هویه ها، دو طرفه بوده و جا اسفنجی دارند که برای تمیز کردن نوک هویه بعد از لحیم کاری در نظر گرفته می‌شود.

گیره مونتاژ یا گیره

گیره برای ثابت نگه داشتن قطعه در زمان لحیم‌کاری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دست سوم

برای لحیم کاری بردهای کوچک از ابزاری به نام دست سوم استفاده می‌شود. برخی از انواع این محصولات، مجهز به ذره بین هستند.

فتیله لحیم

فتیله لحیم یک مس بافته شده است که از قلع کش گران تر است و برای جداسازی لحیم‌های قدیمی از آن استفاده می‌شود.

سیم چین

بعد از لحیم کاری قطعات برای جداسازی بخش های اضافی، به سیم چین الکترونیکی نیاز خواهید داشت.

حال که با ابزار لحیم کاری آشنا شدید، شاید بخواهید بدانید که از کجا می‌توانید این ابزار لحیم کاری را خریداری نمایید.

فروشگاه اینترنتی آوازک، نماینده فروش محصولات گات ژاپن، ولر آلمان، ارسا آلمان، گرداک چین، یاکسون، سومو، بست، آساهی، پروسکیت، امتک، مکانیک، یک انتخاب مناسب برای خرید انواع ابزار لحیم کاری است. قیمت مناسب و سابقه طولانی از دلایلی است که می‌توانید به آوازک اعتماد کنید. برای مشاوره رایگان و خرید کافی است با شماره ۰۲۱۹۱۰۱۶۰۵۰ تماس بگیرید.

کد خبرنگار: ۳
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فاطمه IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
    0 0
    بسیار عالی. کاملترین مبحثی بود که خوندم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید