وزیر دفاع روسیه با وزیر دفاع ارمنستان در خصوص نقض آتش بس در منطقه قره باغ گفت و گو کردند.

رایزنی وزیران دفاع روسیه و ارمنستان درباره نقض آتش بس

 به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، «سرگئی شایگو» وزیر دفاع روسیه با «واقارشاک هاروتیونیان» وزیر دفاع ارمنستان امروز یکشنبه در خصوص نقض آتش بس در منطقه قره باغ گفت و گو کردند.

دفتر مطبوعاتی وزارت دفاع ارمنستان امروز (یکشنبه) در بیانیه ای اعلام کرد: وزیر دفاع ارمنستان که برای انجام دیدار کاری در مسکو بسر می برد با سرگئی شایگو همتای روس خود دیدار کرد و دو طرف درخصوص نقض آتش بس در منطقه هادروت در قره باغ گفت و گو کردند. 

دو طرف در این دیدار درخصوص آخرین اوضاع منطقه قره باغ گفت و گو کردند. 

در ادامه بیانیه وزارت دفاع ارمنستان گفته شده است که نیروهای آذربایجانی با نقض توافقنامه سه جانبه آتش بس در قره باغ، با استفاده از تجهیزات جنگی ازجمله توپخانه سنگین به روستاهای «خین تاغر» و «ختسابرد» در منطقه هادروت در قره باغ حمله کردند.

در بیانیه با محکومیت این اقدام آذربایجان گفته شده است: این حادثه که رخ داده است هیچ وجه مشترکی با مفاد بیانیه سه جانبه سران روسیه، ارمنستان و جمهوری آذربایجان برای توقف اقدامات جنگی ندارد و صلح شکننده را که با تلاش های رئیس جمهوری روسیه برقرار شده است را تهدید می کند.

 ارمنستان همچنین کشته شدن نیروهای خود در هادروت را تکذیب کرده و اعلام کرد که شش نظامی ارمنی در این حادثه مجروح شدند. 

 سازمان امنیت دولتی و وزارت دفاع جمهوری آذربایجان امروز (یکشنبه) با صدور بیانیه مشترکی، از کشته شدن چهار نظامی و مجروح شدن سه نفر دیگر از کادر ارتش این کشور بر اثر خرابکاری‌های اخیر نظامیان ارمنستانی باقی‌مانده در قره باغ خبر داد .

بر اساس این بیانیه، پس از امضای بیانیه سه جانبه روسای جمهوری روسیه، جمهوری آذربایجان و نخست‌وزیر ارمنستان درباره خاتمه  جنگ و آتش‌بس در قره باغ، برخی گروههای نظامی ارمنی در جنگلهای منطقه "هادروت " باقی ماندند و رسانه‌های ارمنستان به نقل از منابع رسمی این کشور گزارش دادند که این گروهها در مناطق جنگلی گم شده‌اند . ارمنستان از صلح‌بانان روسیه مستقر در منطقه نیز خواستار کمک در یافتن آنها  شد .

سازمان امنیت دولتی و وزارت دفاع جمهوری آذربایجان در بیانیه مشترک خود با اشاره به این که همه شرایط تخلیه گروههای نظامی ارمنی باقی‌مانده در این منطقه جنگلی فراهم شده و صلح بانان روسیه با وجود آب و هوای نامساعد وارد این منطقه شدند و نظامیان ارمنی را از طریق بلندگوها در باره اقدامات انجام گرفته برای تخلیه آنها مطلع کردند، افزود: ولی گروههای نظامی ارمنی از ترک این منطقه خودداری کرده و در روزهای اخیر مرتکب اقدامات تروریستی و خرابکاری علیه شهروندان و نظامیان جمهوری آذربایجانی شدند .

در همین حال امروز آرمن سرکیسیان رئیس جمهوری ارمنستان با توجه به نقض آتش بس در قره باغ از پارلمان ارمنستان خواست نشست فوق العاده برگزار کند تا این مساله در آن مطرح شود.

مساله قره باغ و وضعیت بوجود آمده در این منطقه به دنبال نقض آتش بس، در گفت و گوی تلفنی سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه با جیحون بایراموف همتای آذربایجانی وی که روز گذشته برگزار شد مطرح و دو طرف درخصوص اجرای توافقنامه سه جانبه آتش بس قره باغ و برخی موضوعات دوجانبه و بین المللی گفت و گو کردند. 

به ابتکار روسیه، روز دهم نوامبر (۱۹ آبان) سندی برای تحقق آتش‌بس کامل و رفع تمام خصومت‌ها در منطقه درگیری قره‌باغ به امضای «علی‌اف»، «پاشینیان» و «پوتین» رسید و ارتش مسکو وظیفه صلح‌بانی و تحقق آتش بس را به عهده گرفت.

روسیه در چارچوب توافق با ارمنستان و جمهوری آذربایجان، واحدهای صلح بانی خود را در قالب حدود دو هزار نیرو به همراه تجهیزات به قره باغ اعزام و ۲۳ پست دیده بانی نیز تاسیس کرده است.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید