وزیر امور خارجه عراق از همکاری با عربستان در زمینه مبارزه با تروریسم خبر داد.

همکاری عراق و عربستان در زمینه مقابله با تروریسم

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، «فواد حسین» وزیر امور خارجه عراق در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با «فیصل بن فرحان» همتای سعودی خود از طریق ویدئو کنفرانس، از "فعالیت مشترک بین دستگاههای امنیتی دو کشور برای استفاده از مراکز مطالعاتی در عربستان به منظور مبارزه با افراط‌گرایی و تفکر تروریستی" سخن گفت.

وی همچنین مذاکرات اخیر بین بغداد و ریاض را "ثمربخش" توصیف کرد و گفت: این مذاکرات روی مسائل اقتصادی و تجاری متمرکز بود و مسائل امنیتی و نظامی نیز مورد بحث قرار گرفت.

وزیر امور خارجه عراق افزود: کشور ما نیازمند انرژی برق و همکاری بین دو کشور در این مرحله مهم است و یادداشت تفاهمی در این خصوص بین طرفین وجود دارد.

وزیر امور خارجه عربستان نیز در این کنفرانس مطبوعاتی که سه شنبه شب در پایان گفت وگوی نخست‌وزیر عراق و ولیعهد سعودی برگزار شد، گفت: گذرگاه مرزی «عرعر» بین عربستان و عراق هفته آینده افتتاح می‌شود.

وی افزود: تحولی در روابط بین عراق و عربستان در حال شکل گرفتن است .

وزیر خارجه سعودی گفت: سرمایه‌گذاری عربستان در عراق به منطقه مشخصی در این کشور محدود نمی‌شود و فراگیر و بزرگ خواهد بود.

همکاری دولت «مصطفی الکاظمی» و رژیم سعودی برای مبارزه با تفکر تروریستی درحالی صورت می‌گیرد که عراق در طول سالهای بعد از جنگ آمریکا از سال ۲۰۰۳ میلادی به بعد قربانی عملیات هزاران تروریست سعودی بود که با ورود به عراق دست به کشتار مردم این کشور زدند.

برخی کارشناسان امنیتی عراق می‌گویند که دستکم ۱۵ هزار تروریست سعودی انواع جنایت تروریستی را در عراق مرتکب شدند و ۵ هزار نفر از آنها خود را در عملیات انتحاری در این کشور منفجر کردند.

به گفته این کارشناسان، عربستان سعودی تروریست‌ها را اعزام و یا دستکم چشم خود را به روی گسیل شدن آنها به عراق بست.

رژیم سعودی تاکنون از خانواده‌های قربانیان عراقی حملات تروریست‌های سعودی عذرخواهی نکرده و غرامت نپرداخته است.

همین سابقه بد عربستان در برخورد با مردم عراق باعث شده که محافل امنیتی این کشور نسبت به هرگونه حضور عربستان در کشورشان در قالب سرمایه‌گذاری در عراق ابراز نگرانی جدی کنند.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید