ریشه این خشونت عریان و پیش‌رونده اسرائیل کجا است؟ باید نگاهی به خوانش صهیونیستی از آیین یهود و البته تاریخچه شکل‌گیری اسرائیل داشت.

سربازان صهیون: چرا اسرائیل جنون آدم کشی دارد؟

سلام نو – سرویس سیاسی: احتمالا پیش آمده که شما هم از خودتان پرسیده باشد که چرا اسرائیل چنین بدون خط قرمز در جنگ آدم می‌کشد و لیست بلند بالایی از ترورها در سر تا سر جهان دارد؟

از تهران و دانشمندان هسته‌ای ایران تا مصر و لبنان و از آمریکا تا آلمان رد پای ترورهای اسرائیل همه جا به چشم می‌خورد، ردپایی که عموما تلاش هم برای پنهان کردن آن به چشم نمی‌خورد. در جنگ هم چنین است. اسرائیل بدون تردید می‌کشد: از سرباز حماس، تا زن، بچه و مجروح هر کسی را بتواند می‌کشد.

ریشه این خشونت عریان و پیش‌رونده در کجاست؟ برای پاسخ به این پرسش باید نگاهی به خوانش صهیونیستی از آیین یهود و البته تاریخچه شکل‌گیری اسرائیل داشت.

آن چیزی که امروز کشورِ «اسرائیل» خطاب می‌شود یک رژیم سیاسی دینی دارد به نام «رژیم صهیونیستی» که روی یک خوانش خاص از یهودیت تمرکز دارد؛ خوانشی قدرت‌طلبانه و با رنگ و بوی آخرزمانی که معقتد است تمام یهودیان باید برای احیای سرزمین کُهن اسرائیل که تحت سیطره پادشاهان کهن این قوم بود به سرزمین موعود برگردند.

در سنت دینی یهودی، مفهوم سرزمین موعود نقش اصلی را ایفا می کند. بر اساس کتاب مقدس عبری (عهد عتیق)، خداوند سرزمین کنعان را به عنوان سرزمین اجدادی بنی اسرائیل وعده داده است. این روایت مذهبی برای توجیه ادعاهای یهودیان درباره سرزمین و تأسیس دولت مدرن اسرائیل در سال ۱۹۴۸ استفاده شده است.

در بافتار اسرائیل مدرن نیز باورهای مذهبی نیز با ایدئولوژی های سیاسی تلاقی می‌کنند. برخی از صهیونیست‌های مذهبی معتقدند که کنترل یهودیان بر کل اسرائیلِ تاریخی یک امر دینی قطعی است، در حالی که برخی دیگر آن را وسیله‌ای برای تحقق پیشگویی‌های کتاب مقدس می‌دانند.

اسرائیلی ها کنترل کل سرزمین اسرائیلِ تاریخی یعنی همان فلسطین، از جمله کرانه باختری و بیت المقدس شرقی را برای امنیت و بقای خود ضروری می‌دانند. روایت «مرزهای قابل دفاع» و تهدید تروریسم و همسایگان متخاصم، سیاست‌های اسرائیل را در مورد شهرک‌سازی، عملیات نظامی و امنیت مرزها نشان می‌دهد. صهیونیست‌ها ها اغلب بر پیوندهای تاریخی و کتاب مقدسی با این سرزمین به عنوان توجیهی برای ادعاهای ارضی خود تأکید می کنند.

بیشتر بخوانید: نیروهای ویژه نظامی ایران که باید آن‌ها را بشناسید

در سوی دیگر یکی از پیش‌رانه‌های اندیشه صهیونیسم نیز برخوردهای بدی بود که در نقاط مختلف دنیا، به خصوص اروپا، با یهودیان می‌شد. این برخوردها با هولوکاست و تشدید تصویر آن اوج گرفت.

بر همین مبنا وقتی اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی فلسطینی‌ها شکل گرفت یکی از پایه‌های آن این بود که قوم یهود- در اینجا ساکنین اسرائیل- دیگر هیچ گاه نباید مورد تهدید و هولوکاستی دیگر واقع شوند و هر تهدید از این جنس باید به هر قیمتی خنثی شود. بسیاری از اسرائیلی‌ها تأسیس رژیم صهیونیستی اسرائیل را پاسخی به وحشت هولوکاست و تضمینی برای امنیت و تعیین سرنوشت یهودیان می دانند. ترکیب این ایده با رویکردهای فاشیستی ایدئولوژی صهیونیسم یکی از مهم‌ترین ریشه‌های رفتارهای امروز اسرائیل است.

«اگر کسی آمد تا تو را بکشد، برخیز و اول تو او را بکش.» در نهایت باید گفت این بخش از تلمود بابلی، رساله ساندرین سرلوحه اقدامات امنیتی و نظامی اسرائیل دانست، اقدامتی خشن و عریان که می‌خواهد هر تهدیدی علیه اسرائیل را قبل از شکل‌گیری به هر قیمیتی خنثی کند.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید