محققان می گویند که به نظر می رسد این دارو عملکرد فراخوانی را بهبود بخشد. عملکرد فراخوانی به توانایی پردازش اطلاعات و کمک به تنظیم، کنترل یا مدیریت فرایندهای فکری و عملکردهای انسان گفته می شود.

درباره دارو مودافینیل؛ از فواید و عوارض آن بیشتر بدانید

سلام نو پلاس: مودافینیل متعلق به گروهی از داروها است که به عنوان محرک شناخته می شوند. این ماده برای کاهش خواب آلودگی بیش از حد استفاده می شود و برای درمان سایر اختلالات خواب مشابه نیز کاربرد دارد. نارکولپسی یک اختلال لاعلاج است، اما مودافینیل به کاهش اثر و کنترل علائم شدید آن کمک می کند. این دارو باعث بیدار نگه داشتن فرد در ساعات کاری  یا روز می شود.

 فواید مودافینیل چیست؟

مودافینیل برنامه بیمار را تغییر می دهد و به فرد کمک می کند تا یک روال معمول خواب را بدست آورد. به دلیل خطرات موجود در داروهای خاص، مودافینیل فقط باید برای درمان نارکولپسی استفاده شود، اما این تمام قضیه نیست. این دارو نباید برای کاهش خواب یک فرد عادی که علائم نارکولپسی را نشان نمی دهد استفاده شود.  با این حال، مطمئناً  این دارو ویژگی های شناختی را برای افراد عادی که از آن برای افزایش توانایی تمرکز و توجه به یک کار خاص یا یادگیری و به خاطر سپردن هر چیزی استفاده می کنند، بهبود می بخشد. محققان همچنین می گویند که به نظر می رسد این دارو عملکرد فراخوانی را بهبود بخشد. عملکرد فراخوانی به توانایی پردازش اطلاعات و کمک به تنظیم، کنترل یا مدیریت فرایندهای فکری و عملکردهای انسان گفته می شود. البته نباید فراموش کرد که این دارو به طور مداوم به این افراد کمک نمی کند، بلکه باعث می شود اثرات کمی از آن را احساس کنند.  دوز دارو به شرایط پزشکی فرد بستگی دارد و به همین دلیل مصرف داروهایی که فقط توسط پزشک یا داروساز تجویز شده اند مهم است.  خواندن راهنمای دارو نیز بسیار اهمیت دارد.

عوارض جانبی مودافینیل چیست؟

همراه با اثرات مطلوب مودافینیل، این دارو عوارض جانبی نیز دارد. اگرچه ممکن است هر بیمار عوارض جانبی را تجربه نکند، اما برای هر فرد مهم است که حداقل در مورد آن آگاهی داشته باشد.

· سردرد: اگر بیمار دچار میگرن است، به فرد توصیه می شود که از قرص مودافینیل استفاده نکند. مصرف قرص منجر به میگرن بیشتر می شود. اگر قبلاً قرص مصرف کرده اید و اکنون سردرد دارید، حتما یک مسکن معمولی، به عنوان مثال پاراستامول مصرف کنید.

· اسهال: اگر بیمار اسهال دارد، توصیه می شود مقدار زیادی آب بنوشد تا مایعات را جایگزین کند و برای کاهش علائم از میوه ها استفاده کند. اغلب اوقات، باید مایعات به صورت وریدی از طریق سرم وارد بدن فرد شوند.

· یبوست: توصیه هایی که در مورد اسهال ذکر شده باید برای درمان یبوست نیز اجرا شوند. نوشیدن آب فراوان و خوردن میوه مقدار زیادی آب به بدن وارد می کنند.

· سرگیجه: از رانندگی یا استفاده از ماشین آلات سنگین بعد از مصرف دارو خودداری کنید. اگر احساس سرگیجه می کنید، استراحت پس از مصرف دارو توصیه می شود.

· معده درد یا سوء هاضمه: برای جلوگیری از این اتفاق، حتما وعده های غذایی ساده بخورید. در صورت احساس درد در معده، پرهیز از خوردن غذای چرب یا تند مهم است.

· دهان خشک: اگر بیمار دهانش خشک باشد، این بدان معناست که غدد بزاقی، بزاق کافی تولید نمی کنند. این ممکن است به دلیل اسهال یا کم آبی اتفاق بیفتد. جویدن آدامس یا شیرینی های بدون قند به جلوگیری از خشکی دهان کمک می کند.

کد خبرنگار: ۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید