داشتن یک رژیم غذایی سالم به شما کمک می کند تا لاغر بمانید، اما آیا اضافه کردن برخی از غذاها یا نوشیدنی ها به فهرست غذای شما می تواند به کاهش وزن سریعتر کمک کند؟

آیا برای کاهش وزن باید چای سیاه بنوشید؟ 

سلام نو پلاس:  چای، به ویژه چای سیاه، اغلب به دلیل مزایای کاهش وزن مورد تبلیغ قرار می گیرد. یک مطالعه در سال ۲۰۱۴ نشان داد افرادی که به مدت سه ماه هر روز سه فنجان چای سیاه می نوشند نسبت به افرادی که یک نوشیدنی کافئین دار متفاوت مصرف می کنند، وزن کمتری دارند و چربی های کمتری در اطراف کمر خود دارند. با این حال، با گذشت زمان و حدود شش ماه بعد هیچ اختلاف آماری بین دو گروه از شرکت کنندگان در مطالعه وجود نداشت. بنابراین، آیا نوشیدن چای سیاه واقعاً باعث کاهش وزن می شود؟

آیا می توان با نوشیدن چای سیاه وزن کم کرد؟

در مطالعه ای که در سال ۲۰۱۷ در UCLA انجام شد، موش ها با رژیم غذایی پرچرب، قند بالا و رژیم کم چرب و کم قند تغذیه شدند. موش هایی که از رژیم غذایی پرچرب با قند بالا برخوردار بودند، وزن خود را افزایش دادند، اما وقتی محققان چای سیاه یا پودر چای سبز را به غذای آنها اضافه کردند، وزن آنها به حد رژیم های کم چرب و کم قند کاهش یافت. طبق این تحقیقات  رسوبات چربی بدن موش ها به دلیل اضافه کردن چای سیاه یا پودر چای سبز کاهش یافت. عصاره های چای همچنین رشد باکتری های موجود در روده را تغییر می دهند. الگوی این باکتری ها مشابه باکتری هایی است که در افراد با توده بدن بدون چربی وجود دارند. متاسفانه، همه آنچه که برای موش ها سودمند است، در انسان نیز موثر نیست. دوز مصرفی در مطالعه روی موش ها زیاد بود. برای دسترسی به نتیجه مورد نظر شما باید روزانه شش فنجان چای غلیظ بنوشید. به علاوه، پلی فنول ها مهمترین قسمت چای در مورد فواید سلامتی هستند و ترکیب پلی فنول چای سیاه بسته به روش تولید، نوع برگ چای و طول تخمیر بسیار متغیر است. اگر چای بدون کافئین یا یک دم کرده طعم دار را انتخاب کنید،  فرآوری اضافی آنها می تواند تعداد پلی فنول ها را نیز کاهش دهد.

چای سیاه یا چای سبز، کدام یک برای کاهش وزن بهتر است؟

تحقیقات زیادی در مورد فواید چای سبز برای سلامتی انجام شده است و به نظر می رسد، مواد شیمیایی موجود در چای سبز مستقیماً در جریان خون جذب شوند. با این حال، عده ای از کارشناسان معتقدند که چای سیاه نیز مفید است، فقط در بدن متفاوت عمل می کند. چای سیاه دارای پلی فنول با وزن مولکولی بزرگتر است که در روده کوچک جذب نمی شود. باکتری های موجود در روده دارای آنزیم هایی هستند که آنها را به ترکیبات کوچکتر قابل جذب تجزیه می کنند. چای سیاه فعالیت ماده ای را در کبد تحریک می کند که باعث ترموژنز می شود، فرایندی که به جای ذخیره شدن، از چربی برای تولید گرما استفاده می کند.

کد خبرنگار: ۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید