انتخاب نام فیلم یک امر سلیقه ای است و معمولاً توسط نویسنده و کارگردان و یا حتی تهیه کننده فیلم با نگاه به جذب مخاطب انتخاب می شود و نکته ای که حائز اهمیت است، استفاده بیش از حد از پیشوند و پسوند «خانه» در سالهای اخیر برای نامگذاری فیلم ها در سینمای ایران است، که در ادامه به بررسی آن پرداخته ایم.

دیگر امتیازات نام فیلم است که باید کنش برانگیز و جذاب باشد و سالها در ذهن مخاطب بماند و بر آن اثر بگذارد، هرچند که البته در تاریخ سینما فیلمهای متعددی بودند که ارتباطی با محتوای فیلم نداشتند اما در ذهن مخاطب باقی مانده اند، اما باید به این نکته توجه داشت که نام  فیلم هویت آن فیلم محسوب می شود و این نام است که در مخاطب انگیزه تماشای آن را به وجود می آورد.

اینکه نام فیلم تک بخشی باشد و یا از چند بخش تشکیل شود، طبیعتاً به سلیقه نویسنده و دیگر عوامل فیلم نظیر کارگردان و تهیه کننده فیلم باز می گردد، اما به طور حتم نام های تک بخشی ماندگاری بیشتری در ذهن مخاطب خواهند داشت.

نام فیلم را معمولاً بر اساس داستان، نام شخصیت اصلی، موضوع فیلم، یک اشیاء مطرح در فیلم، یک مصرع شعر، اسم حیوان، اسم بیماری ها، اسم مشاغل مختلف، لهجه های محلی، یک کلمه و یا چند کلمه از فیلمنامه و ... انتخاب می کنند.

در سالهای اخیر فیلم های متعددی در سینمای ایران تولید شده اند که نام های عجیب و غریب را بر خود گذاشته اند، اما نکته حائز اهمیت این است که تعداد کثیری از فیلم ها از کلمه خانه در نام خود بهره گرفته اند که از آنها می توان به فیلم های «خانه دوست کجاست؟» به کارگردانی عباس کیارستمی، «خانه پدری» به کارگردانی کیانوش عیاری، «خانه دختر» به کارگردانی شهرام شاه حسینی، «خانه دیگری» به کارگردانی بهنوش صادقی، «خانه ائو» به کارگردانی اصغر یوسفی نژاد و ... اشاره کرد.

خانه دوست کجاست؟ (1365)

«خانه دوست کجاست؟» فیلم اجتماعی به نویسندگی و کارگردانی عباس کیارستمی و تهیه کنندگی علیرضا زرین است که در سال 1365 تولید شده و در این فیلم بازیگران بومی و نامطرحی همچون بابک احمدپور، احمد احمدپور، خدابخش دفاعی، آیت انصاری، صدیقه توحیدی، آقاخان قارداشخانی، محمدرضا پروانه و ... به ایفای نقش پرداخته اند.

فیلم «خانه دوست کجاست» قسمت نخست سه‌گانه «کوکر» است و دو فیلم «زیر درختان زیتون» و «زندگی و دیگر هیچ» دو فیلم دیگر این مجموعه هستند.

ماجرای فیلم «خانه» حول یک دفتر مشق می‌چرخد و فیلم روایتگر یک بچه ‌مدرسه‌ ای است که متوجه می‌شود دفتر دوستش را به اشتباه برداشته‌؛ بنابراین از خانه بیرون می‌رود تا او را پیدا کند و دفتر را به او پس دهد، اما راهی دشوار و دراز و فرصتی اندک در پیش است و ...

نام این فیلم برگرفته از شعری از سهراب سپهری می باشد و با توجه به مضمون فیلم که کودکی در پی خانه همکلاسی اش می گردد، منطقی به نظر می رسد.

خانه پدری (1389)

«خانه پدری» فیلم درام اجتماعی به نویسندگی، تهیه کنندگی و کارگردانی کیانوش عیاری است که در سال 1389 تولید شده و در این فیلم بازیگران مطرحی همچون مهدی هاشمی، شهاب حسینی، مهران رجبی، نازنین فراهانی، ناصر هاشمی، مینا ساداتی و ... به ایفای نقش پرداخته اند.

ماجرای فیلم «خانه پدری» اتفاق‌های یک خانه قدیمی را از سال ۱۳۰۸ (اوایل حکومت رضا شاه) تا ۱۳۷۹ می‌چرخد و این فیلم روایتگر داستان زندگی دختر جوانی به نام ملوک است که به دلایل ناموسی، پدرش با بازی مهران رجبی خواهان مرگ او است و برای اینکار به پسر کوچکش به نام محتشم گفته تا قبری در زیرزمین حفر کند تا ملوک را کشته و در آنجا دفن کنند و… این فیلم در چند اپیزود ساخته شده و مسائل و مشکلات زنان ایران را در هفتاد سال اخیر به تصویر کشیده‌ است.

دلیل نامگذاری این فیلم مربوط به  اتفاقاتی است که در خانه پدری افتاده است که بی ربط با مضمون داستان فیلم نیست.

خانه دختر (1393)

«خانه دختر» فیلم اجتماعی به نویسندگی پرویز شهبازی و کارگردانی شهرام شاه حسینی و تهیه کنندگی محمد شایسته است که در سال 1393 تولید شده و در این فیلم بازیگران مطرحی همچون حامد بهداد، باران کوثری، پگاه آهنگرانی، رعنا آزادی‌ور، بابک کریمی، پردیس احمدیه، بهناز جعفری، محمدرضا هدایتی، نسیم ادبی، نادر فلاح، رویا تیموریان و ... به ایفای نقش پرداخته اند.

ماجرای فیلم «خانه دختر» حول زندگی دختری به نام سمیرا می‌چرخد و این فیلم روایتگر داستان دختری به نام سمیرا است که قصد دارد با منصور ازدواج کند، در روز پیش از عروسی مادر منصور سمیرا را برای معاینه نزد دکتر زنان می‌برد، اما سمیرا که از این موضوع شوکه شده‌است از این کار ممانعت کرده و در خیابان اقدام خودکشی می‌کند، پس از اطلاع مرگ وی به دو همکلاسی‌اش آن‌ها به دنبال دلیل مرگ دوست خود می‌روند اما دلیل خودکشی از طرف پدر سمیرا مخفی می‌شود و ...

زمان این فیلم با توجه به حجم سانسوری که داشت به 75 دقیقه رسید و دلیل نامگذاری این فیلم با توجه به فیلم اکران شده مشخص نیست و طبیعتاً شاید بی ارتباط با سکانس های حذف شده از این فیلم نمی باشد.

خانه دیگری (1394)

«خانه دیگری» فیلم اجتماعی به نویسندگی و کارگردانی بهنوش صادقی و تهیه کنندگی عباس اکبری است که در سال 1394 تولید شده و در این فیلم بازیگران مطرحی همچون پژمان بازغی، لیلا زارع، گوهر خیراندیش، ناصر هاشمی، مهنوش صادقی، علیرضا جعفری، متین ستوده، روشنک گرامی، رابعه مدنی و ... به ایفای نقش پرداخته اند.

ماجرای فیلم «خانه دیگری» حول زندگی زنی به نام مرجان می‌چرخد و این فیلم روایتگر داستان زندگی «مرجان» است که می‌بایست ظرف ۱۰ روز، پولی را برای پدرش تهیه کند، او در طی این مسیر با موانعی روبرو می‌شود که زندگی زناشویی‌اش را نیز تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و ...

دلیل نامگذاری این فیلم مربوط به فروش خانه پدری آنها است که بی ربط با مضمون داستان فیلم نیست.

خانه (1395)

«خانه» فیلم اجتماعی به نویسندگی، تهیه کنندگی و کارگردانی اصغر یوسفی‌نژاد است که در سال 1395 تولید شده و در این فیلم بازیگران بومی و نامطرحی همچون محدثه حیرت، رامین ریاضی، غلامرضا باقری، صدیقه دریانی، نرجس دل‌آرام، پریناز پاشازاده، سیروس مصطفی، اکبر شریعت، میثم ولیخانی، فریبا سهرابی، وحیده نویدی، رضا محمودی، حامد غفارپور، حسام کاظمی، محسن کهنسال، رضا محمدی، حمید صلاحی، شمس‌الله کیان، سحر داوودی، غلامرضا آقاجانی، سلوی خدایی و ... به ایفای نقش پرداخته اند.

ماجرای فیلم «خانه» حول یک وصیت‌نامه می‌چرخد و در خلاصه داستان این فیلم آمده است: مردی از دنیا رفته و همه دور جسد او جمع شده‌اند، اما این جسد از چشم تماشاگر دور نگه داشته می‌شود، متوفی وصیت کرده که بعد از مرگ، جسد او را در اختیار دانشکده پزشکی برای استفاده علمی قرار دهند اما دخترش شدیداً مخالف است.

البته ناگفته نماند که فیلم و سریال های خارجی نیز با این عنوان همچون «خانه کاغذی»، «خانه ارواح»، «خانه از شن و مه» و ... تولید شده اند که در خارج از کشور به پخش رسیده است.

سلام نو - سرویس فرهنگ و هنر : نام فیلم، نخستین گام در برقراری ارتباط فیلم با تماشگران و جذب مخاطب است و طبق اصول فیلمسازی نام فیلم باید مرتبط با محتوای آن اثر باشد و باید جرقه ای در ذهن مخاطب ایجاد کند و او را به داخل سالن هدایت کند.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید