فیلم سینمایی «خانه» به نویسندگی، کارگردانی و تهیه کنندگی اصغر یوسفی‌نژاد و نقش آفرینی محدثه حیرت، رامین ریاضی، غلامرضا باقری، صدیقه دریانی و ... در شبکه نمایش خانگی پخش شده است، به بهانه پخش این فیلم در شبکه نمایش خانگی به بررسی این فیلم پرداخته ایم که در ادامه خواهید خواند.

سلام نو - سرویس فرهنگ و هنر | مرتضی کوه مسکن : «خانه» فیلم اجتماعی به نویسندگی، تهیه کنندگی و کارگردانی اصغر یوسفی‌نژاد و نقش آفرینی بازیگران بومی شهر زنجان و ... در سال 1395 تولید شده است.

فیلم  سینمایی «خانه» در تاریخ ۲۳ مهر ۱۳۹۶ بر روی پرده سینما ها رفت و علیرغم نداشتن تبلیغات فراوان و بازیگر چهره و تنها با بهره گیری از بازیگران بومی زنجان و با اینکه در گروه هنر و تجربه به اکران درآمد، توانست به فروش 420،216،000 میلیون تومانی دست یابد که به نوعی موفقیت برای عوامل سازنده فیلم محسوب می شود.

فیلم «خانه» در سی و پنجمین دوره جشنواره جهانی فیلم فجر در سال 1396 در بخش سینمای سعادت حضور داشت و توانست جایزه سیمرغ زرین و سیمین بهترین فیلم و فیلمنامه را از سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر دریافت کند، این فیلم همچنین در جشنواره های متعدد جهانی حضور یافت و موفق به کسب جوایز فراوانی نظیر جایزه نتپک ،جایزه خلاقیت و استعداد درخشان جشن انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی، سی‌امین جشنواره فیلم توکیو، جشنواره آسیاپاسیفیک و ... شد.

بیشتر بخوانید :

نقد فیلم «امیر» / فیلمی با ریتم کند و ناتوان درقصه گویی

نقد فیلم «بهت» / فیلمی با موضوع رحم اجاره ای

نقد فیلم «شیرین قناری بود» / آزادی قناری از قفس پس از نه سال

نقد فیلم «سقف مات» / فیلمی با قاب های معلق

نقد فیلم «تورنادو» / فیلمی فانتزی در ژانر کودک و نوجوان

کارگردانی فیلم «خانه» بر عهده اصغر یوسفی نژاد نویسنده، کارگردان و تهیه کننده 51 ساله سینما بوده است، وی فارغ التحصیل رشته کارگردانی از دانشکده صدا و سیما است و فیلم «خانه» دومین فیلم بلند سینمایی وی محسوب می شود، یوسفی نژاد پیش از این فیلم «باران رویاها را نمی‌شوید» به تهیه کننگی حمید رجب زاده را در سال 1382 با بازی یکتا ناصر جلوی دوربین برده است.

فیلم «خانه» از کارگردانی بسیار خوبی برخوردار است و حضور یک کارگردان با تجربه در پشت دوربین آن مشهود است، اصغر یوسفی نژاد با استفاده از شیوه فالو بازیگران فیلم و استفاده از سکانس پلان و تمهید دوربین روی دست در بخش هایی از فیلم مخاطب را با فیلم خود همراه می کند و در بیشتر سکانس های فیلم معمولاً دوربین با دنبال کردن (فالو کردن) بازیگر حرکت می کند و پس از بیان چند دیالوگ شاید بازیگر فبلی خود را رها کند و بازیگر جدیدی را دنبال کند.

کارگردانی و شهامت اصغر یوسفی نژاد در ساخت دومین اثرش قابل ستایش و تمجید است، فیلمسازی که در دومین فیلمی که با بودجه شخصی خود ساخته، ریسک تولید فیلم با یک زبان دیگر و استفاده از زیر نویس آن هم با حضور بازیگران ناشناس را به جان خریده و فیلم خود را روانه سینماها کرده است.

فضای مستند گونه و رئال فیلم «خانه»، به گونه ای است که مخاطب اصلاً تصور تماشای فیلم ندارد و گویا یک داستان واقعی در جلوی چشمانش بر روی پرده سینما در حال رخ دادن است، گرچه شاید دومین فیلم اصغر یوسفی نژاد نتواند نظر مثبت همه تماشاگران را به خود جلب کند، اما طبیعتاً مورد پسند مخاطب خاص سینما و یا مستند دوستان قرار خواهد گرفت.

فیلم «خانه» از چند پلان سکانس طولانی تشکیل شده که تصویربرداری آنها با توجه به حجم بالای دیالوگ های فیلم قطعاً کار را برای گروه فیمبرداری دشوار خواهد کرد و تولید آن حاصل هماهنگی دقیق و حساب شده عوامل فیلم است.

فیلم ائو، خانه؛ او در رسانه ها و حتی تیتراژ فیلم به صورت متفاوتی نگارش شده است، چون کلمه ترکی ev به معنی خانه در آیین نگارش فارسی معادلی مشخصی ندارد و به هر سه صورت در رسانه ها درج شده است.

ماجرای فیلم «خانه» حول یک وصیت‌نامه می‌چرخد و در خلاصه داستان این فیلم آمده است: مردی از دنیا رفته و همه دور جسد او جمع شده‌اند، اما این جسد از چشم تماشاگر دور نگه داشته می‌شود، متوفی وصیت کرده که بعد از مرگ، جسد او را در اختیار دانشکده پزشکی برای استفاده علمی قرار دهند اما دخترش شدیداً مخالف است.

اصغر یوسفی نژاد نگارش فیلمنامه فیلم «خانه» را خود انجام داده است، وی دومین فیلم خود را همانند فیلم قبلی «باران رویاها را نمی‌شوید» با فیلمنامه ای به نویسندگی خود جلوی دوربین برده است.

یکی از معایب اصلی فیلم «خانه» به کار بردن زبان ترکی آذری در فیلم است، هرچند که در جشنواره فیلم فجر سال گذشته فیلم «پوست» به کارگردانی بهمن و بهرام ارک توانست موفقیت های فراوانی را کسب کند، اما وجه تمایز این دو فیلم، این است که فیلم برادران ارک بیشتر متکی بر تصویر است تا دیالوگ و محدود دیالوگ های فیلم تاثیر زیادی بر روی قصه ندارد و بیننده حتی اگر زیر نویس فیلم را هم دنبال نکند، متوجه پیام فیلم خواهد شد.

اما در فیلم اصغر یوسفی نژاد به دلیل حجم بالای دیالوگ فیلم و پیام اصلی آن که با دیالوگ منتقل می شود، بیننده شاید در بخش هایی از فیلم به دلیل دنبال کردن تصویر از زیرنویس جا بماند و این موجب آزار تماشاگر خواهد بود.

در فیلم «خانه» بازیگرانی همچون محدثه حیرت، رامین ریاضی، غلامرضا باقری، صدیقه دریانی، نرجس دل‌آرام، پریناز پاشازاده، سیروس مصطفی، اکبر شریعت، میثم ولیخانی، فریبا سهرابی، وحیده نویدی، رضا محمودی، حامد غفارپور، حسام کاظمی، محسن کهنسال، رضا محمدی، حمید صلاحی، شمس‌الله کیان، سحر داوودی، غلامرضا آقاجانی، سلوی خدایی و ... به ایفای نقش پرداخته اند.

تمامی گروه بازیگران فیلم «خانه» با اینکه مطرح نیستند و اکثراً هنرجوی آموزشگاه هنرهای معاصر هستند بازی ها بسیار باورپذیری از خود به نمایش گذاشته اند، و این نشان از قدرت بازی گرفتن اصغر نژاد یوسفی کارگردان پروژه دارد که توانسته به خوبی بازی بازیگران خود را که شاید اولین فیلم خود را تجربه می کنند، کنترل نماید.

البته بازی خوب بازیگران، تصویربرداری عالی حمید مهرافروز، کارگردانی دقیق و حساب شده اصغر نژاد یوسفی همه حاصل پیش تولید طولانی و دقیق این فیلم است که گروه به این حجم از هماهنگی رسیده که همه چیز بر روی پرده سینما به درستی روایت می شود.

دیگر عوامل فیلم سینمایی «خانه» عبارتند از: نویسنده: اصغر یوسفی نژاد، طراح صحنه و لباس و چهره پرداز: بهمن ارک، تدوین: امیر اطمینان، صدابردار: حمید سلیمانی نیا، صداگذار: حسین گرجیان، عکاس: علیرضا علیزاده، مجری طرح: آموزشگاه هنرهای معاصر

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید