فیلم سینمایی «خانه دیگری» به نویسندگی و کارگردانی بهنوش صادقی و تهیه کنندگی عباس اکبری و نقش آفرینی بازیگرانی همچون لیلا زارع، گوهر خیراندیش، پژمان بازغی، مهنوش صادقی، علیرضا جعفری، روشنک گرامی، امیر صادقی، رابعه مدنی،متین ستوده، ناصر هاشمی و ... در شبکه نمایش خانگی پخش شده است، به بهانه پخش این فیلم در شبکه نمایش خانگی به بررسی این فیلم پرداخته ایم که در ادامه خواهید خواند.

کارگردانی فیلم «خانه دیگری» بر عهده بهنوش صادقی نویسنده، بازیگر و کارگردان 40 ساله سینما و تلویزیون بوده است، وی که متولد ۲ اسفند ۱۳۵۹ در تهران می باشد، وی که فارغ التحصیل رشته کارگردانی است، فعالیت هنری خود را به عنوان بازیگر و از عرصه تئاتر آغاز کرده‌ است در سینما آغاز کرده و فیلم «خانه دیگری» اولین فیلم بلند سینمایی بهنوش صادقی در مقام کارگردان محسوب می شود، وی پیش از این فیلم تلویزیونی «چراغ‌هایی که روشن نشدند» و تهیه کنندگی مشترک محمد خراط ‌زاده و علی‌اکبر جناغی با حضور بازیگرانی همچون ناصر هاشمی، پردیس افکاری، مهدی صبائی، سپیده گلچین و ... جلوی دوربین برده بود.

بیشتر بخوانید :

نقد فیلم «خانه» / وصیتی که عملی نشد

نقد فیلم «دوباره زندگی» / فیلمی ساده و روان از زندگی یک زوج پیر

نقد فیلم «حکایت دریا» / حکایت امروز آدمها به روایت بهمن فرمان آرا

نقد فیلم «یلدا» / فیلمی اقتباسی از برنامه «ماه عسل» احسان علیخانی

نقد فیلم «تیغ و ترمه» / فاصله گرفتن کیومرث پوراحمد از سینمای منحصر به فردش

بهنوش صادقی همچنین در فیلم های مطرحی همچون «دردسرهای عظیم ۲» به کارگردانی برزو نیک نژاد، «مدینه» به کارگردانی سیروس مقدم، «تهران پلاک ۱» به کارگردانی مهدی مظلومی، «به همین سادگی» به کارگردانی رضا میرکریمی، «دوشیزه» به کارگردانی محمد درمنش و ... به ایفای نقش پرداخته است.

کارگردان فیلم سینمایی «خانه دیگری» در اولین فیلم بلند سینمایی خود برعکس تمام فیلمسازان اول که سراسر انگیزه و نوآوری هستند، دست به ساخت اثری زده است که به شدت ضعیف است، معمولاً در سینما فیلم اول فیلمسازان به دلیل ذوق و انرژی که دارند فیلم مورد قبول و قابل دفاعی است که بالاخره در یک حوزه قابل بررسی می باشد، اما فیلم «خانه دیگری» به شدت اثری بی خاصیت و بی هویتی است که تکلیفش با خودش مشخص نیست.

اولین فیلم بلند سینمایی بهنوش صادقی هیچ حرفی برای گفتن ندارد و به شدت از لحاظ شخصیت پردازی و میزانسن و دکوپاژ ایراداتی دارد که از یک کارگردان آماتور نیز انتظار ساخت همچنین اثری نمی رود، شخصیت های این فیلم دائماً در حال تغییر هستند و ثبات شخصیتی ندارند و تا انتهای فیلم بیننده نمی تواند با هیچکدام از شخصیت ها ارتباط برقرار کند.

فیلم «خانه دیگری» علاوه بر شخصیت پردازی در پرداخت نیز با مشکلات عدیده ای همراه است و ضعف اصلی کارگردان در پرداخت قصه موجب می شود تا دقایقی لبخند تلخ بر لب های تماشاگر فیلم نقش ببندد.

فیلم خانه دیگری» جدا از کارگردانی در تصویر نیز حرفی برای گفتن ندارد و قاب بندی های عجیب و قریب این فیلم موجب بدون شک موجب فراری دادن تماشاگر خواهد شد و این امکان وجود دارد که مخاطب از میانه های فیلم از تماشای ادامه آن پشیمان شود.

علاوه بر تمام ایراداتی که به این فیلم وارد است، پایان بندی فیلم حسن ختام و تیر خلاصی است بر ذهن مخاطب که بهنوش صادقی در نخستین اثر بلند خود با بدترین نوع پایان بندی و قرائت یک نامه (وصیت نامه پدر خانواده) سعی در جمع کردن فیلمش دارد و تلاش می کند تا با آن نامه موضوع فیلم خود را که نتوانسته در تصویر و قصه به اتمام برساند به کمک آن نامه به پایان ببرد.

تهیه کنندگی فیلم سینمایی «خانه دیگری» بر عهده عباس اکبری، تهیه کننده 62 ساله سینما و تلویزیون بوده است، وی پیش از این تهیه کنندگی آثاری همچون سریال «در چشم باد» به کارگردانی مسعود جعفری جوزانی، «دکتر سه سوت» به کارگردانی کاظم راست گفتار، «عقاب صحرا» به کارگردانی مهرداد خوشبخت و ... را برعهده داشته است.

خطر اسپویل داستان

فیلم «خانه دیگری» مضمونی اجتماعی دارد و روایتگر داستان پدری به نام حبیب‌الله است که با خواهر و خواهرزاده هایش زندگی می کند و در سال‌های آخر عمر تصمیم گرفته به خانه اجدادی‌اش برگردد، او خانواده اکرم، از اقوام دورش را برای پرستاری و مراقبت از خود به این خانه دعوت کرده تا با او زندگی کنند، در این میان، خوشی‌ها و ناخوشی‌های این خانواده زندگی حبیب‌الله و دختر و دامادش را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد، وی که پول های فراوانی را خرج کرده و حالا دست حالی باقی مانده و از دخترش مقداری پول طلب می کند و دختر می بایست در ده روز این پول را تهیه کند اما ...

نویسندگی فیلم «خانه دیگری» نیز بر عهده بهنوش صادقی بوده است، وی در اولین تجربه نویسندگی خود با بهره گیری از یک داستان یک خطی که شاید تنها برای تولید یک اثر کوتاه مفید بود سعی به کش دار کردن بی جهت قصه کرده است، آن هم بدن داشتن خرده پی رنگ هایی که شاید در کنار آن مخاطب راحت تر می توانست تماشای این فیلم را تحمل نماید.

یکی از مشکلات اصلی فیلم «خانه دیگری» ضعف فیلمنامه این اثر است و نکته جالب توجه اینجاست که تهیه کننده فیلم «عباس اکبری» یکی از نویسندگان مطرح کشور است که در حوزه نویسندگی و حتی تالیف کتاب در زمینه نویسندگی بسیار موفق بوده است.

در فیلم سینمایی «خانه دیگری» بازیگرانی همچون لیلا زارع، گوهر خیراندیش، پژمان بازغی، مهنوش صادقی، علیرضا جعفری، روشنک گرامی، امیر صادقی، رابعه مدنی، متین ستوده، ناصر هاشمی و ... به ایفای نقش می پردازند.

بازیگران فیلم نیز همانند شخصیت های داستان بسیار منفعل ظاهر شده اند و با اینکه بهنوش صادقی از ترکیب بازیگری خوبی در فیلم خود بهره برده است، اما با فیلمنامه و کارگردانی ضعیف و عدم بازی گرفتن درست از بازیگران فیلم خود نتوانسته فیلم موفقی بسازد و به طور کلی فیلم «خانه دیگری» را نمی توان اثر موفق و درخشانی در کارنامه کاری بازیگران این فیلم محسوب کرد.

دیگر عوامل فیلم سینمایی «خانه دیگری» عبارتند از: تهیه‌کننده: عباس اکبری، مدیر فیلمبرداری: امیر کریمی، طراح صحنه و لباس: مجید میرفخرایی، تدوین: مستانه مهاجر، اشکان مهری، موسیقی: جواد هاشمی، مدیا هاشمی، طراحی و ترکیب صدا: مهرداد جلوخانی، مدیر تولید: فرحناز حسینی، صدابردار: محمد شیوندی، طراح گریم: آرمین اسماعیلی، عکاس: مهدی دلخواسته، مجری طرح: سیدفخرالدین ملکی، برنامه‌ریز و دستیار اول کارگردان: پیام حنفی، مشاور رسانه ای: امین اعتمادی، منشی صحنه: ساناز هرندی، سرمایه‌گذاران: عباس اکبری، سیدفخرالدین ملکی، جمشید قدرتی.

سلام نو - سرویس فرهنگ و هنر | مرتضی کوه مسکن : «خانه دیگری» فیلمی درام بهنوش صادقی و تهیه کنندگی عباس اکبری و با حضور بازیگران مطرح سینمای ایران همچون لیلا زارع، گوهر خیراندیش، پژمان بازغی، روشنک گرامی، رابعه مدنی، متین ستوده، ناصر هاشمی و ... در سال 1394 تولید شده است.

فیلم «خانه دیگری» برای نخستین بار در سی و پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر در سال 1395 در بخش غیررقابتی حضور داشت و در ادامه در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ بر روی پرده سینما ها رفت و علیرغم تبلیغات زیاد و حضور بازیگران مطرحی نظیر لیلا زارع، گوهر خیراندیش، پژمان بازغی، روشنک گرامی، رابعه مدنی، متین ستوده، ناصر هاشمی و ... توانست به فروش ۷۹٬۹۷۶٬۰۰۰ تومانی در گیشه دست یابد که به نوعی شکست برای عوامل سازنده فیلم محسوب می شود.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید