برجام خوب یا بد، ظریف شجاع یا ترسو و روحانی ضعیف یا قوی هر چه که باشد این گونه داد و بی‌دادهای مجلس نه تنها دردی از مسائل کشور دوا نمی‌کند بلکه برای دشمنان ایران نشانی از پیروزی، اثر گذاری فشار و تحریم است. 

سلام نو – سرویس سیاسی: جواد ظریف دیروز برای نخستین بار در صحن علنی مجلس در برابر نمایندگان جدید قرار گرفت و با تندترین انتقادات و توهین‌ها طرف شد.

روز گذشته سخنان وزیر خارجه بارها قطع شد و او حتی لحظاتی قصد داشت حرف‌هایش را نیمه کاره رها کند، در نهایت اما به هر شکلی که بود سخنان خود را تکمیل کرد و تاکید کرد که لیبرال و انقلابی امروز در یک کشتی نشسته‌اند و اسرائیل دشمن موجودیت ایران است و برای مقابله با فشار دشمن باید با هم متحد بود.

او بارها تاکید کرد که سیاست خارجی عرصه دعوای جناحی نیست و به همین دلیل است که سیاست خارجی در چهارچوب اهداف کلی نظام در اختیارات رهبری قرار دارد تا از دوگانه‌سازی و دعوای جناحی اجتناب شود. با این همه نه این سخنان و نه اشارات ظریف به اعتماد رهبری به خود و تصدیق شجاعت و صداقتش هیچ‌کدام مانع حملات منتقدین به او نشد.

محمد مهاجری، فعال رسانه‌ای اصولگرا، در توئیتی با اشاره به جنجال‌های مجلس و اشارات ظریف به تصدیقات رهبری درباره خودش، نوشت:  آقای ظریف در جلسه امروز مجلس یازدهم در پاسخ به نماینده هایی که او را ذلیل و دروغگو خواندند،کدهایی از رهبر معظم انقلاب آورد که وی را صادق و شجاع خوانده اند. آقای وزیرخارجه! از این پس در برابر این جماعت، از بیانات افرادی کد بیاورید که اینها قبولش داشته باشند!

ظریف روز گذشته دروغگو، ترسو و ذلیل توصیف شد و به خاطر اعتماد به ‌آمریکا و بی‌مهری به چین مورد انتقاد واقع شد. حتی برخی نمایندگان اجازه پاسخ دادن به ظریف نمی‌دادند و در نهایت نیز صراحتا گفتند که نباید وقت را با وزرا تلف کرد و باید به سراغ شخص رئیس جمهور رفت.

عباس سلیمی نمین واکنش نمایندگان به جواد ظریف را نادرست و غیرموثر دانست و به تابناک گفت: من در برخوردها تعقل ندیدم، هم ادبیات مناسب ندیدم، هم تدبر لازم ندیدم. اگر نظر ما خیرخواهانه است، باید روی تأثیرگذاری تأکید جدی داشته باشیم. وقتی شما ادبیات نامناسب استفاده می‌کنید، به این معنی است که اصلاً دنبال تأثیرگذاری نیستید.

او با تاکید بر این که آنان که دیروز مجلس را به التهاب کشیدند درک درستی از وضعیت کنونی جامعه و فشارهای مردم ندارند گفت: کاری که روز گذشته در مجلس انجام دادند، قطعاً پمپاژ التهاب به جامعه است. جامعه احساس می‌کند درحالی که دچار مشکل است، این آقایان دارند با هم دعوا می‌کنند، درحالی که می‌توانند همین اختلاف سلیقه را با متانت دنبال کنند تا جامعه چنین چیزی را احساس نکند.

عطاالله مهاجرانی اما با ادبیاتی دیگر به نواصولگرایان طعنه زد و از جلسه استیضاح خود و مدیریت ناطق نوری و باهنر یاد کرد و در توئیتی نوشت: مجلس پنجم که استیضاح شدم. جناب آقای ناطق رئیس مجلس بودند و مهندس باهنر، کارگردان استیضاح. یک روز تمام گفتگو و مجادله احسن استیضاح بود. اکثریت مجلس با اصولگرایان بود. سخنان بسیار تندی موافقان استیضاح مطرح کردند. اما مجلس از وقار و طمانینه خارج نشد. جلسه امروز مجلس؟ چیز دیگری بود!

برخی نمایندگان پیشین مجلس نیز به کنایه از ظریف دفاع کردند. از جمله مصطفی کواکبیان این پرسش را مطرح کرد که چرا نمایندگان به جای طرح دو فوریتی در حوزه اقتصاد به فکر فشار به وزیر خارجه و رئیس جمهور هستند؟

صادق زیباکلام اما اعتقاد دیگری داشت و معتقد بود رفتار دیروز نمایندگان با ظریف نتیجه هفت سال کوتاه آمدن او و دولت در برابر تندروها بود و از این مسئله گریزی نیست.

اما آنچه به ظریف گذشت بازتاب خارجی هم داشت، از جمله گاردین تنش دیروز در مجلس را محصول تحریم‌ها دانست و نوشت: وزیر خارجه ایران، جواد ظریف، در مجلس ایران به باد طعنه گرفته شد و دروغگو خوانده شد. این نمایش خشم احتمالا مشوق این باور در آمریکاست که تحریم‌ها در ایجاد تنش در ایران موفق‌اند.

اکانت اسرائیل به فارسی هم که اکانت رسمی وزارت خارجه رژیم صهیونیستی است با انتشار بخشی از سخنان ظریف که به روابطش با سردار شهید قاسم سلیمانی و سیدحسن نصرالله می‌پردازد جواد ظریف و قاسم سلیمانی را دو روی یک سکه توصیف کرد.

برجام خوب یا بد، ظریف شجاع یا ترسو و روحانی ضعیف یا قوی هر چه که باشد این گونه داد و بی‌دادهای مجلس نه تنها دردی از مسائل کشور دوا نمی‌کند بلکه برای دشمنان ایران نشانی از پیروزی، اثر گذاری فشار و تحریم است. کاش بزرگان اصولگرا و شیوخ مجلس زودتر فکری به حال رویه فعلی مجلس کنند و گرنه این رویه بیش از همه برای کشور و خود اصولگرایان دردسرزا است.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید