مدیتیشن یا مراقبه، عملی است که در آن فرد از یک تکنیک، مانند ذهن آگاهی یا تمرکز ذهن بر روی یک موضوع خاص، برای آموزش توجه و آگاهی استفاده می کند و به یک وضعیت ذهنی روشن و عاطفی آرام و پایدار می رسد. مدیتیشن در حدود 1500 سال پیش از میلاد، به عنوان بخشی از مسیر روشنگری و خودشناسی انجام می شده است.

از قرن نوزدهم، تکنیک های مراقبه آسیا به فرهنگ های دیگر نیز انتقال یافت. امروزه از مدیتیشن در زمینه های غیر معنوی مانند تجارت، بهداشت و آموزش استفاده می شود.

مدیتیشن، با هدف کاهش استرس، اضطراب، افسردگی، درد، افزایش ادراک، بهبود حافظه، کاهش فشار خون، تقویت سیستم ایمنی بدن و تقویت بهزیستی به کار می رود. همچنین از طریق مدیتیشن، بهترمی‌توانید تصمیمات درست بگیرید، در کنترل استرس مهارت پیدا می‌کنید، مهارت تفکر و تمرکزتان سرعت می گیرد، مهارت حل مسئله‌ تان تقویت می‌ شود، خلاقیت‌ تان شکوفا شده و در نهایت بیشتر احساس شادمانی خواهید کرد.

انواع مدیتیشن

مدیتیشن ممکن است یک سنت باستانی باشد، اما هنوز هم در فرهنگ های سراسر جهان برای ایجاد حس آرامش و هماهنگی درونی تمرین می شود. این روزها با نیاز بیشتر به کاهش استرس در برنامه های شلوغ زندگی، مدیتیشن محبوبیت بیشتری پیدا کرده است.

اگرچه یک روش صحیح یا غلط برای مدیتیشن وجود ندارد، اما باید نوعی از مدیتیشن را پیدا کنید، که نیازهای شما را برآورده کرده و به شما در رسیدن آرامش کمک کند. در زیر به انواع مدیتیشن اشاره شده است.

مراقبه ذهن آگاهی

مراقبه ذهن آگاهی از آموزه های بودایی سرچشمه می گیرد و محبوب ترین تکنیک مراقبه در غرب است. در مراقبه ذهن آگاهی، به افکار خود توجه می کنید. شما درباره این افکار قضاوت نمی کنید یا با آنها درگیر نمی شوید. شما به سادگی به هر الگویی توجه کرده و با ان مواجه می شوید. این عمل تمرکز را با آگاهی ترکیب می کند. این نوع مراقبه برای افرادی که معلم ندارند تا بتواند آنها را راهنمایی کند، مناسب است، زیرا به تنهایی قابل انجام است.

مراقبه معنوی

مراقبه معنوی در ادیان شرقی مانند هندوئیسم و دائوئیسم و در ایمان مسیحیان مورد استفاده قرار می گیرد. شبیه نماز است، به این دلیل که سکوت اطراف خود را منعکس می کنید. مراقبه معنوی، نوعی از مدیتیشن است، که در آن شما به دنبال ارتباط عمیق تری با خدای خود و جهان هستید. مراقبه معنوی را می توان در خانه یا در یک مکان مقدس تمرین کرد.

مراقبه متمرکز

مراقبه متمرکز شامل تمرکز با استفاده از هر یک از حواس پنجگانه است. به عنوان مثال، شما می توانید بر روی چیزهای داخلی، مانند تنفس خود تمرکز کنید، یا می توانید تأثیرات بیرونی را برای کمک به تمرکز توجه خود ایجاد کنید. به عنوان مثال، به صدای پرنده گوش دهید، یا به شعله شمع خیره شوید. این عمل ممکن است از نظر تئوری ساده باشد، اما برای مبتدیان مشکل است. در ابتدا بیشتر از چند دقیقه تمرکز کنید. اگر ذهن شما سرگردان است و متمرکز نشده، دوباره به تمرین و تمرکز بپردازید. همانطور که از نام این مدیتیشن پیداست، برای هر کسی که نیاز به تمرکز اضافی در زندگی خود داشته باشد، ایده آل است.

مراقبه فعال

بیشتر افراد هنگام شنیدن مراقبه فعال یا جنبشی در مورد یوگا فکر می کنند. این نوع مراقبه ممکن است شامل پیاده روی در جنگل، باغبانی  و سایر اشکال حرکت آرام باشد. این یک شکل فعال مراقبه است، که جنبش و حرکت، شما را راهنمایی می کند. مراقبه حرکت برای افرادی که در عمل آرامش پیدا می کنند خوب است.

مراقبه مانترا

مراقبه مانترا در بسیاری از آموزه ها، از جمله آیین های هندو و بودا بسیار اهمیت دارد. این نوع مراقبه برای پاک کردن ذهن از اصوات تکراری استفاده می شود. فرقی نمی کند، مانترا با صدای بلند صحبت شود یا بی سر و صدا اجرا شود. بعد از مدتی شعار دادن در این نوع مدیتیشن، هوشیارتر و هماهنگ تر با محیط خود خواهید بود. این به شما امکان می دهد سطح عمیق تری از آگاهی را تجربه کنید. برخی از افراد از مراقبه مانترا لذت می برند، زیرا برای آنها تمرکز روی یک کلمه آسان تر از نفس کشیدن است. این همچنین یک روش خوب برای افرادی است که سکوت را دوست ندارند و از تکرار لذت می برند.

مراقبه متعالی

مراقبه متعالی، محبوب ترین نوع مراقبه در سراسر جهان است و علمی ترین مورد مطالعه است. این نوع مدیتیشن، برای کسانی که در حفظ یک تمرین مراقبه جدی هستند، مناسب است. ساده ترین راه برای شروع این است که ساکت بنشینید و روی نفس خود تمرکز کنید. شما باید هر روز بیست دقیقه این نوع از مدیتیشن را انجام دهید. تا از مزایای آن مانند آرامش، تقویت تمرکز و حافظه بهره مند شوید.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید