گردش مالی کتاب و صنعت نشر یکی از مسائل مهمی است که در روشن نگه داشتن چراغ انتشارات و دفاتر ناشرین تاثیر گذار است و میزان آن ارتباط مستقیمی با سرانه مطالعه کشور و شرایط حاکم بر جامعه دارد، خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر پایگاه خبری تحلیلی سلام نو با توجه به همین مهم طبق روال دوشنبه های هر هفته به سراغ بررسی تازه های کتاب بازار نشر در دومین هفته خرداد 1399 رفته است که در ادامه خواهیم خواند.

سلام نو - سرویس فرهنگ و هنر : بازار نشر به عنوان یکی از قطب های فرهنگ و هنر هر کشور حائز اهمیت است و میزان گردش مالی آن که ارتباط مستقیم با فضای جامعه و سرانه مطالعه در کشور دارد، موجب روشن ماندن چراغ دفاتر ناشرین خواهد بود.

حذف یارانه کاغذ و درپی آن افزایش قیمت هر جلد کتاب در شرایط بد اقتصادی موجب کاهش سرانه مطالعه در کشور و حذف این کالا از سبد فرهنگی بسیاری از خانواده ها شده و گردش مالی آن نسبت به سالهای گذشته کاهش چشمگیری با احتساب نرخ تورم داشته است، اما با همه این وجود بازار نشر در سال گذشته (سال 98)، با گردش مالی خوبی همراه بود و برابر با ۳ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان گردش مالی داشته است.

شرایط حاکم بر جامعه حتی موجب ورشکستگی تعداد زیادی از ناشرین شده و حتی بسیاری از نویسندگان با توجه به قیمت بالای کاغذ برای چاپ کتابشان تصمیم به فروش نسخه آنلاین آن در بستر سامانه های فروش آنلاین کتاب و نسخه دیجیتال آن گرفتند، هرچند که رکود بازار نشر نه تنها در ایران بلکه در اکثر نقاط جهان دیده می شود.

بازار نشر بازاری است که نیاز به توجه مسئولین و حمایت آنها علی الخصوص وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی امور دارد، تا به عنوان یکی از پرسودترین فعالیت های فرهنگی در کنار سینما و موسیقی علاوه بر خدمت رسانی به آحاد جامعه، بازار خوبی برای فعالین این حوزه و سرمایه گذاران بخش خصوصی شود.

در تازه های بازار نشر طبق روال دوشنبه های هر هفته به بررسی کتاب هایی نظیر: «کیارستمی؛ پشت و روی واقعیت» اثر یوسف اسحاق پور با ترجمه محمدرضا شیخی از انتشارات شورآفرین، «نه‌ آدمی» اثر اوسامو دازای با ترجمه مرتضی صانع از انتشارات فانوس و «جامعه نمایش» اثر گی دبور با ترجمه بهروز صفدری از انتشارات آگه رفته ایم که در ادامه خواهید خواند.

بیشتر بخوانید :

هفته اول خرداد ماه / ادامه طرح «هنر برای همه» تا پایان خرداد

1- «کیارستمی؛ پشت و روی واقعیت»

نویسنده : یوسف اسحاق پور

مترجم : محمدرضا شیخی

انتشارات : شورآفرین

توضیحات : کتاب «کیارستمی؛ پشت و روی واقعیت» اثر یوسف اسحاق پور با ترجمه محمدرضا شیخی که به تازگی توسط انتشارات شورآفرین در ۲۴۶ صفحه و با قیمت پشت جلد 40000 تومان در ‌بازار کتاب منتشر شده است.

«کیارستمی: پشت و روی واقعیت» در اصل متشکل از ترجمه دو جلد کتاب حدود ۱۰۰ صفحه‌ای اسحاق پور است که نخستین جلد آن در فرانسه در سال ۲۰۰۲ منتشر شد و در این جلد نویسنده آن دسته از آثار کیارستمی را که تا سال ۲۰۰۲ پخش شده بودند، مورد بررسی قرار داده است.

یوسف اسحاق‌پور نویسنده کتاب «کیارستمی: پشت و روی واقعیت» متولد ۱۹۴۰ در ایران است که در حوزه‌های سینما، ادبیات، نقاشی، سیاست و فلسفه فعالیت دارد، وی در ۱۸ سالگی برای تحصیل در رشته سینما به فرانسه می‌رود و فیلمبرداری را در «مدرسه لویی لومیر» و کارگردانی و مونتاژ را در «موسسه مطالعات عالی سینمایی»، فلسفه را در سوربن و جامعه‌شناسی ادبیات و هنر را در «مدرسه عملی مطالعات عالی» پاریس می‌آموزد و بعدها در دانشگاه «پاریس پنج» به تدریس می‌پردازد.

2- «نه‌ آدمی»

نویسنده : اوسامو دازای

مترجم : مرتضی صانع

انتشارات : فانوس

توضیحات : کتاب «نه‌ آدمی» اثر اوسامو دازای با ترجمه مرتضی صانع که به تازگی توسط انتشارات فانوس در 100 صفحه و با قیمت پشت جلد 18000 تومان در ‌بازار کتاب منتشر شده است.

اوسامو دازای نویسنده کتاب «نه‌ آدمی»، از سرشناس‌ترین و اثرگذارترین نویسندگان ژاپنی است که بسیاری از نویسندگانی که اکنون به نماد ادبیات و فرهنگ ژاپن شده‌اند، از اوتاثیر پذیرفته اند، دازای سال ۱۹۴۸ و در سن ۳۸ سالگی از دنیا رفت و علیرغم اهمیتی که در ادبیات معاصر ژاپن داشت، اما پیش از انتشار رمان «شایو» صرفاً چند داستان کوتاه از او به فارسی منتشر شده بود.

بر روی جلد و در معرفی این کتاب آمده است: «عمر آدمیزاد لبریز از سازش است، و او در پی وفق‌دادن خود با هر گروه و جمعی که واردش می‌شود: خواه در مدرسه، یا در دانشگاه و سرانجام در اجتماع. پذیرش از سوی جامعه برای بسیاری واجب است، چرا که سبب ترقی و گرفتن امتیاز و زندگی بهتر می‌شود. اما جامعه توده‌ای بی‌شکل و تعریف‌گریز و چندتکه است با توقع‌هایی مختلف از افرادش. انبوهی دید و باور تازه پس زده شده و از ورود به این توده بازمی‌مانند. «نه‌آدمی» حکایت یکی از همین دوررانده‌شدگان است.»

3- «جامعه نمایش»

نویسنده : گی دبور

مترجم : بهروز صفدری

انتشارات : آگه

توضیحات : کتاب «جامعه نمایش» اثر گی دبور با ترجمه بهروز صفدری که به تازگی توسط انتشارات آگه در 302 صفحه و با قیمت پشت جلد 49000 تومان در ‌بازار کتاب منتشر شده است.

گی دبور نویسنده کتاب «جامعه نمایش»، تئورسین چپ فرانسوی در سال ۱۹۳۱ در پاریس به دنیا آمد و در سال ۱۹۹۴ درگذشت، کتاب «جامعه نمایش» که در سال ۱۹۶۷ منتشر شد، مهم‌ترین اثر اوست و یکی از مشهورترین آثاری که نظریه‌‏ سیتواسیونیستی را بیان کرده است.

«جامعه نمایش» شامل ۹ فصل به ترتیب با این عناوین است: «جدایی محتوم»، «کالا همچون نمایش»، «وحدت و افتراق در ظاهر»، «پرولتاریا همچون سوژه و همچون بازنمود»، «زمان و تاریخ»، «زمان نمایشی»، «آمایش سرزمین»، «نفی و مصرف در فرهنگ» و «ایدئولوژی مادیت یافته».

نخستین چاپ این کتاب در سال ۸۲ با شمارگان دو هزار نسخه و بهای دو هزار تومان ترجمه و چاپ شد و در دسترس مخاطبان قرار گرفته بود و آخرین چاپ و پنجمین چاپ این کتاب تابستان ۹۸ با شمارگان ۲۲۰ نسخه و بهای ۳۸ هزار تومان منتشر شده بود.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید