تصور اینکه یک  کالای ساده بتواند رسانای الکتریسیته باشد، شگفت آور است. انواع مختلفی از رساناهای الکتریکی وجود دارند. اینها شامل سیم های الکتریکی سنتی مانند سیم های مسی و نقره ای هستند که برای انتقال جریان های الکتریکی در خانه ها و ساختمان ها و رساناهای یونی استفاده می شوند که می توانند از طریق یون های متحرک آزاد، انتقال انرژی را انجام دهند. مواد ارگانیک، مانند بافت بدن انسان یا سیب زمینی نیز رسانای یونی هستند که مدارهای یونی ایجاد می کنند.

نحوه انتقال الکتریسیته در میوه ها وسبزیجات

مایکل هیکنر، استادیار علوم و مهندسی مواد  گفت: میوه ها و سبزیجات انتقال الکتریسیته  را به همان روش انجام می دهند که یک محلول نمکی دریک مدار الکتریکی انجام می دهد.. این به دلیل یون های موجود در محلول نمک است.

یک هادی یونی حاوی بارهای مثبت و منفی است که هنگام تماس با ولتاژ آزادانه حرکت می کنند. به عنوان مثال، هنگامی که نمک سفره در آب حل شود، سدیم و کلرید  که بارهای متضادی دارند، به عنوان Na + و Cl- یک محلول یونی ایجاد می کنند. به این محلول ها یونی الکترولیت گفته می شود و در هر موجود زنده نیز یافت می شوند. به همین دلیل، هر میوه یا سبزی می تواند به یک هادی یونی تبدیل شود.

بهترین رساناها در میوه ها وسبزیجات

بهترین باتری مواد غذایی درمیوه ها یا سبزیجات آن هایی هستند که دارای مقدار بالا یون های ابر رسانا مانند پتاسیم یا سدیم و ساختار داخلی مناسب برای ایجاد جریان باشند.

سیب زمینی ها که دارای ساختار یکنواخت هستند و مقدار زیادی سدیم و اسیدیته دارند، نمونه های خوبی از چنین غذاهایی می باشند. در مقابل، گوجه فرنگی دارای بافتی کمتر سازمان یافته و غالباً دارای نشتی می باشد و حتی یک پرتقال  که مقادیر زیادی پتاسیم دارد به خوبی کار نمی کند، زیرا گوشت میوه به محفظه های داخلی تقسیم می شود و اینها موانعی را برای رسانش الکتریکی  ایجاد می کنند.

میوه و فلز

برخی از میوه ها و سبزیجات ممکن است پر از یون های ابررسانه باشند، اما برای تبدیل این مواد غذایی به باتری به چند ماده دیگر نیز نیاز دارید. ولتاژ باتری از طریق الکترودهای ساخته شده از دو فلز مختلف مانند مس و روی حاصل می شود. به راحتی می توانید با استفاده از یک سیم مسی و یک میخ گالوانیزه یک باتری با سیب زمینی درست کنید.

نکته آخر

میوه یا سبزی به تنهایی قادر به تولید الکتریسیته نیستند. برای هدایت یون ها به چیزهای دیگری نیز نیاز دارید. دو فلز مختلف را وارد  کنید و آن ها را با سیم وصل کرده تا یک مدار الکتریکی ایجاد شود. وقتی این ماده با الکترولیت ها در تماس باشد، باتری شروع به تولید ولتاژ می کند. به دلیل تفاوت در انرژی پتانسیل الکتریکی بین این دو فلز، یون های مثبت و منفی آزادانه شروع به حرکت خواهند کرد و رسانش الکتریکی انجام خواهد شد.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید