مطالعات نشان می دهند که مکمل های حاوی پروبیوتیک منجر به کاهش قابل توجهی از وزن می شوند. این تحقیقات نشان می دهند که مصرف پروبیوتیک ها می تواند در طی 12 هفته کاهش وزن را افزایش دهند. افراد مورد مطالعه که پروبیوتیک مصرف کردند، نسبت به گروهی که فقط میزان غذای خود را  کنترل می کردند، به طور قابل توجهی کاهش وزن بیشتری نشان دادند.

پروبیوتیک ها میکروارگانیسم های زنده ای هستند که دارای چندین مزیت برای سلامتی هستند. از جمله اینکه پروبیوتیک به تجزیه‌ فیبرها که بدن قادر به هضم آن ها نیست کمک می ‌کند و آن ها را به اسیدهای چرب مفید با زنجیره‌ی کوتاه مانند اسید بوتیریک بدل می‌سازد.

تاثیر پروبیوتیک ها در کاهش وزن و لاغری

محققان معتقدند که برخی پروبیوتیک‌های خاص مانع از جذب چربی مواد غذایی می‌شوند، این امر به افزایش دفع چربی از مدفوع محقق می‌شود. به عبارت دیگر، پروبیوتیک‌ها باعث می‌شوند بدن کالری کم‌تری را از غذاهای مصرفی جذب کند.

پروبیوتیک‌ها به روش های دیگری نیز به مبارزه با چاقی کمک می کنند

1. ترشح هورمون کاهش اشتها

پروبیوتیک‌ها به ترشح هورمون سیری یا همان هورمون کاهش اشتها کمک زیادی می‌نمایند. افزایش ترشح این هورمون سطح کالری‌سوزی و چربی‌سوزی را افزایش می‌دهد.

2. افزایش لنف‌سازها

پروبیوتیک‌ها سطح پروتئین لنف‌ساز را افزایش می‌دهند. این امر منجر به کاهش ذخیره‌ی چربی می‌گردد.

مطالعات انجام شده در مورد ارتباط بین پروبیوتیک ها و لاغری

پروفسور مین روی، اولین محقق در این زمینه گفت: یافته های ما حاکی از آن است که مکمل های پروبیوتیک ممکن است به کاهش وزن و بهبود سلامت متابولیک در کودکان چاق کمک کنند و این ممکن است یک استراتژی موثر برای پیشگیری و درمان چاقی در آینده باشد.

این مطالعه شامل 54 کودک 6 تا 14 ساله بود. تمام کودکان تحت رژیم غذایی و ورزش قرار گرفتند، اما فقط به نیمی از آن ها مکمل های پروبیوتیکی داده شد. این مکمل ها  شامل موارد زیر بودند:

·        Bifidobacterium longum

·        Lactobacillus bulgaricus

·        Streptococcus thermophilus

پروبیوتیک ها همچنین نشانگرهای سلامت متابولیک، مانند سطح لیپیدها، قند خون و انسولین را بهبود می بخشند.

در مطالعه دیگری دکتر هریتی شلکلنز، اظهار داشت: مکمل پروبیوتیک در مبارزه با چاقی مفید است. در این مطالعه تنها بعد از 12 هفته مصرف مکمل پروبیوتیکی، شاخص توده بدنی (BMI) کاهش یافت.  همچنین سایر نشانگرهای متابولیک چاقی از جمله کاهش سطح گلوکز ناشتا گزارش شد.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید