زنان نسبت به مردان به خواب بیشتری احتیاج دارند، چون زنان از ذهن خود بیشتر استفاده می کنند، آن ها فعالیت های پیچیده ذهنی بیشتری نسبت به مردان دارند. مردان می توانند در یک زمان مشخص بر روی یک فعالیت متمرکز شوند. در حالیکه زنان در همان زمان مشخص توانایی تمرکز برچند فعالیت را دارند. این توانایی ها موجب خستگی بیشتر مغز شده، بنابراین برای بهسازی و بهبود عملکرد به خواب واستراحت بیشتری نیاز دارد، علاوه بر این برخی شرایط خاص بیولوژیکی در زنان نیزباعث می شوند، آن ها به خواب بیشتری نیاز داشته باشند. در زیر به برخی از آن ها اشاره شده است.

1. بارداری

بسیاری از خانم ها احساس می کنند که در طول بارداری، به خصوص در سه ماهه اول و سوم بسیار خسته هستند. با توجه به خواسته های جسمی و عاطفی بارداری و شیوع اختلالات خواب در بین زنان باردار، جای تعجب نیست که مادران بسیار خسته شوند. یکی از دلایل خستگی و مشکلات خواب در دوران بارداری تغییر سطح هورمون است. به عنوان مثال، افزایش سطح پروژسترون، خصوصاً در سه ماهه اول، ممکن است تا حدودی خواب آلودگی روزانه را توجیه کند.

2. چرخه قاعدگی

با زن بودن در دوران بلوغ برای خوابیدن بیشتر، یک دلیل کافی است. گرفتگی درناحیه  شکم، ناراحتی، نوسانات خلقی و هوس های غذایی همه با هم ترکیب شده اند تا یک شب بی خواب را تجربه  کنند. گزارش شده است که زنان مبتلا به سندرم قبل از قاعدگی، خواب غیر ترمیمی، بیداری مکرر، کیفیت پایین خواب و بی خوابی دارند.

3. سندرم پا بی قرار

سندرم پاهای بی قرار باعث یک اضطراب غیرقابل کنترل برای حرکت پاها می شود که علائم آن در شب بدتر می شود. در نتیجه، خوابیدن برای کسی که این مشکل را دارد بسیار مشکل است. طبق تحقیقات انجام شده، زنان بیشتر به سندرم پای بی قرار مبتلا هستند. گفته می شود که بین هورمون های زنانه و این اختلال حرکتی عصبی، ارتباط وجود دارد.

4. سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)

زنان مبتلا به PCOS بیشتر مستعد ابتلا به آپنه خواب انسدادی هستند، وضعیتی که در آن راه هوایی فوقانی مسدود شده و باعث می شود تنفس در شب سخت شود. در نتیجه فرد ممکن است خواب آشفته ای را تجربه کند.

5. انگیزه بی خوابی ثانویه

برخی از اختلالات یا بیماری ها باعث می شوند که شما به عنوان یک عارضه جانبی یا علائم مرتبط با آن دچار بی خوابی شوید. متأسفانه، تعداد نسبتاً زیادی از این موارد در زنان شایع است. مانند اضطراب، افسردگی یا فیبرومیالژیا.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید