خوردن غذاهای سالم می تواند در پیشگیری، کنترل و حتی از بین رفتن دیابت به شما کمک کند. با استفاده از این نکات، شما می توانید بدون احساس گرسنگی یا محروم کردن خودتان از غذای خود لذت ببرید.

بهترین رژیم برای دیابت چیست؟

مبتلایان به دیابت تقریباً دو برابر خطر ابتلا به بیماری های قلبی را دارند و در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به اختلالات سلامت روان مانند افسردگی هستند. اما بیشتر موارد دیابت نوع 2 قابل پیشگیری است و برخی از آن ها حتی قابل برگشت است. برداشتن قدم ها برای جلوگیری یا کنترل دیابت به معنای محرومیت در زندگی نیست. به معنای خوردن یک رژیم غذایی مقوی و متعادل است که باعث تقویت انرژی شما و بهبود روحیه شما نیز می شود. لازم نیست که کاملاً از خوردن شیرینی ها خودداری کنید بلکه باید همه چیز را طبق برنامه ریزی و حساب شده مصرف کنید.

چه در تلاش برای پیشگیری و چه در کنترل دیابت باشید، نیازهای غذایی شما تقریباً مانند همه افراد دیگر است، بنابراین هیچ غذای خاصی لازم نیست مصرف کنید. اما لازم است که به بعضی از گزینه های غذایی خود توجه کنید. مهمترین آن ها کربوهیدرات هایی است که می خورید. در حالی که پیروی از یک رژیم غذایی مدیترانه ای می تواند به این امر کمک کند، مهمترین کاری که می توانید انجام دهید کاهش وزن است.

از دست دادن فقط 5 تا 10 درصد از وزن می تواند به شما در کاهش قند خون، فشار خون و کلسترول کمک کند. کاهش وزن و تغذیه سالم تر نیز می تواند تأثیر عمیقی بر خلق و خو، انرژی و احساس رفاه شما بگذارد. حتی اگر شما در حال حاضر مبتلا به دیابت هستید، تغییر در این امر خیلی دیر نیست. با خوردن غذاهای سالم تر، فعال تر بودن از لحاظ جسمی و کاهش وزن می توانید علائم خود را کاهش داده یا حتی دیابت را شکست دهید. نکته آخر این است که شما بیشتر از آنچه فکر می کنید بر سلامتی خود کنترل دارید.

بزرگترین خطر ابتلا به دیابت: چربی شکم

اضافه وزن یا چاقی بزرگترین عامل خطر دیابت نوع 2 است. اضافه وزن در اطراف شکم بر خلاف باسن و ران خطر بیشتری برای ابتلا به دیابت ایجاد می کند. مقدار زیاد چربی شکم و کبد با مقاومت انسولین ارتباط نزدیک دارد.

کالری های به دست آمده از فروکتوز (که در نوشیدنی های قندی مانند نوشابه، مکمل های انرژی زا و نوشیدنی های ورزشی، قهوه و غذاهای فرآوری شده مانند دونات، کلوچه، غلات، آب نبات و میله گرانولا یافت می شود) به احتمال زیاد باعث افزایش وزن در اطراف شکم شما می شوند. قطع کردن غذاهای قندی می تواند به معنای کم شدن خط کمر و کمتر شدن خطر ابتلا به دیابت باشد.

برنامه ریزی رژیم دیابت

رژیم دیابتی لازم نیست پیچیده باشد و لازم نیست همه غذاهای مورد علاقه خود را رها کنید. اولین قدم برای انتخاب دقیق تر، جدا کردن اسطوره ها از حقایق مربوط به غذا خوردن برای جلوگیری یا کنترل دیابت است.

اسطوره ها و حقایق در مورد دیابت و رژیم غذایی

اسطوره: شما باید به هر قیمتی از خوردن مواد قندی خودداری کنید.

واقعیت: تا زمانی که برنامه ریزی صحیح داشته باشید و قندهای پنهان و نامعلوم را محدود کنید می توانید از زندگی مورد علاقه خود لذت ببرید. دسر تا زمانی که بخشی از یک برنامه غذایی سالم باشد، لازم نیست حذف شود.

اسطوره: شما باید کربوهیدرات ها را کاهش دهید.

واقعیت: نوع کربوهیدرات هایی که می خورید و همچنین اندازه آن بسیار مهم است. روی کربوهیدرات های غلیظ به جای کربوهیدرات های نشاسته ای تمرکز کنید، زیرا فیبر زیادی دارند و به آرامی هضم می شوند و سطح قند خون را یکدست تر نگه می دارند.

اسطوره: به وعده های غذایی دیابتی خاصی نیاز دارید.

واقعیت: اصول تغذیه سالم یکسان است، خواه شما دیابتی باشید یا خیر. غذاهای گران قیمت دیابتی معمولاً فواید خاصی ندارند.

اسطوره: رژیم با پروتئین بالا بهترین رژیم است.

واقعیت: مطالعات نشان داده است که خوردن بیش از حد پروتئین، به ویژه پروتئین حیوانی، در واقع می تواند باعث مقاومت به انسولین شود که یک عامل کلیدی در دیابت است. یک رژیم غذایی سالم شامل پروتئین، کربوهیدرات ها و چربی ها است. بدن ما برای عملکرد صحیح به هر سه مورد نیاز دارد. نکته مهم یک رژیم متعادل است.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید