اقدام شهرداری مبنی بر بازگرداندن طرح ترافیک با وجود مخالفت های بسیار طرح فاصله گذاری اجتماعی را به شوخی تلخی تبدیل کرده که نگرانی ها درباره کند شدن روند مقابله با کرونا را بیشتر می کند.

سلام نو – سرویس اجتماعی: از امروز مقرر شده طرح فاصله گذاری اجتماعی هوشمند به اجرا در آید. طرحی که پس از فاصله گذاری اجتماعی قرار است در حالی برای مهار شیوع ویروس کرونا اجرایی شود که بسیاری از کسب و کارها به شرایط پیش از کرونا بازگشته اند.

به گزارش سلام نو، بر اساس فاصله گذاری اجتماعی قرار بود فاصله یک و نیم متری تا دومتری بین افراد حفظ شود. طرح فاصله‌گذاری هوشمند اخیرا به جای فاصله‌گذاری اجتماعی (یا فیزیکی) برای مهار اپیدمی کرونا مطرح شده و وعده اجرایی شدنش از امروز (شنبه) داده شده است. این طرح بنا دارد به صورت تدریجی شرایطی برای بازگشت جامعه به شرایط عادی را فراهم سازد.

برای بسیاری سوال اینجا است که این مفهوم جدید که تفاوتش با فاصله گذاری اجتماعی یک پسوند "هوشمند" است دقیقا به چه معنا است؟ منظور از فاصله گذاری هوشمند این است که به جای آنکه همه مردم ملزم به رعایت فاصله با باقی افراد باشند تنها افراد درگیر با مشاغل در معرض خطر به روند گذشته خود ادامه دهند و و گروه های جمعیتی کم خطر از نظر ابتلا (یا در صورت ابتلا از نظر بروز عوارض جدی و مرگ) شناسایی شده و فعالیتشان آرام آرام از سر گرفته شود.

بر همین اساس قرار شده همچنان مدارس و دانشگاه ها تعطیل بوده و بسیاری از مشاغل بر اساس فهرست منتشره از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا همچنان در تعطیلی به سر ببرند. ادارات دولتی هم با دو سوم کارمندان خود سال جدید کاری را آغاز کرده اند.

با همه این احوالات تصاویری امروز از متروی تهران منتشر شد که نگرانی زیادی را بین مردم ایجاد کرد. اگر تا دیروز متروی تهران در اقدامی جالب جای پا برای مشخص کردن فاصله گذاری در متروی تهران طراحی کرده بود امروز تصاویری که از ازدحام متروی تهران منتشر شد خود گویای همه چیز بود.

بر اساس ابلاغیه ستاد ملی در طرح فاصله گذاری هوشمند، مقرر شده بود تا متروی تهران به صورتی برنامه ریزی کند که نه تنها مترو شاهد شلوغی های معمول روزهای عادی نباشد بلکه هیچ مسافری در قسمت راهرو‌های واگن‌های مترو سرپا نباشد و هر واگن صرفا به اندازه نصف تعداد صندلی‌های خود مسافر پذیرش کند. به نظر می رسد مسئولان در رابطه با تخمین افراد درست عمل نکرده اند.

از سوی دیگر اقدام شهرداری مبنی بر بازگرداندن طرح ترافیک با وجود مخالفت های بسیار طرح فاصله گذاری اجتماعی را به شوخی تلخی تبدیل کرده که نگرانی ها درباره کند شدن روند مقابله با کرونا را بیشتر می کند.

حجت نظری، عضور شورای شهر در انتقاد از این اقدام اظهار کرده اجرای ‌طرح ترافیک در تهران در شرایطی که به دستور رییس جمهور دو سوم کارمندان نیز باید سرکار بروند، یعنی افزایش جمعیت در واگن‌های مترو و اتوبوس. پیامد اجرای طرح ترافیک، ایجاد موج ابتلا به ‌کرونا در پایتخت است. او هفته گذشته هم در نامه ای به شهردار گفته بود که که طرح ترافیک باید تا زمان ریشه‌کنی کرونا متوقف شود.

رئیس مرکز ارتباطات شهرداری تهران در جواب انتقادات مطرح شده گفته شهرداری تصمیم گیر نهایی در این موارد نیست. غلامحسین محمدی در توییتی نوشته تصمیم‌گیری در خصوص طرح ترافیک در شورای عالی ترافیک انجام می‌شود و شهرداری یک ضلع تصمیم سازیست.

به اعتقاد صاحب نظران تخفیف شرایط فاصله گذاری می تواند موج جدیدی از بیماری کرونا را در کشور شعله ور کند. یک استاد دانشگاه در ابن باره خاطرنشان کرده اگر می خواهیم عوارض بهداشتی و اقتصادی بیماری را در جامعه کاهش دهیم باید از شدت حمله و سختگیری های خود نکاهیم. در حال حاضر که ما هنوز به وضعیت با ثباتی در خصوص اپیدمی در کشور نرسیده‌ایم، تخفیف اقدامات شامل فاصله گذاری فیزیکی همگانی می تواند بسیار خطرناک بوده و عوارض بهداشتی و اقتصادی خیلی بیشتری به جامعه تحمیل کند.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید