قیمت طرح ترافیک ۱۴۰۳ نسبت به سال گذشته حدود ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

افزایش ۴۰ درصدی نرخ طرح ترافیک ۱۴۰۳
به گزارش سلام نو به نقل از فرارو؛ طرح ترافیک ۱۴۰۳ براساس مصوبه شورای شهر تهران با نرخ پایه ۷۵ هزار تومان محاسبه می‌شود و مثل سال‌های گذشته فاکتورهای زیادی مثل ساعت ورود و خرج به طرح و داشتن و نداشتن معاینه فنی برتر، در تعیین عدد و رقم نهایی تاثیر می‌گذارد. به رسم سال‌های قبلی سهمیه و محدوده طرح طرافیک ۱۴۰۳ دست‌نخورده باقی مانده و راننده‌هایی که در ساعات اداری خوستار ورود به محدوده تعیین شده هستند، امکان رزرو روزانه طرح ترافیک یا خرید بسته‌های زمان‌دار را خواهند داشت.

آغاز طرح ترافیک ۱۴۰۳

طرح ترافیک ۱۴۰۳ همزمان با اولین روز بعد از تعطیلات سال نو اجرا شد. یعنی ۱۴ فروردین ۱۴۰۳. طبق مصوبه شورای اسلامی شهر تهران و براساس روال سال‌های گذشته، طرح ترافیک برای روزهای شنبه تا چهارشنبه، از ساعت شش و نیم صبح تا شش عصر (به‌استثنای روزهای تعطیل) اعمال می‌شود. روزهای پنجشنبه چیزی به‌اسم طرح ترافیک در تهران نداریم، اما طرح کاهش آلودگی هوا از ساعت شش‌ونیم صبح تا ۱۳ پابرجاست.

سهمیه و محدوده طرح ترافیک به چه شکلی است؟

طرح ترافیک مثل سال‌های گذشته به شکلی اجرا می‌شود که شهروند تهرانی با پلاک مخصوص پایتخت، در هر فصل از سال ۲۰ روز سهمیه تردد دارد و در صورت اتمام سهمیه، باید عوارض تردد را پرداخت کند. محدوده‌ای که به محدوده کنترل طرح ترافیک معروف است، از شمال و جنوب بین اتوبان همت و بعثت قرار می‌گیرد و از شرق شامل اتوبان‌های شهید صیاد شیرازی و غرب شامل اتوبان‌های چمران و نواب می‌شود. محدوده طرح ترافیک، اما از شمال و جنوب بین خیابان‌های مطهری و شوش قرار می‌گیرد و از شرق و غرب شامل خیابان‌های هفده شهریور و کارگر می‌شود.

سقف سهمیه ورود به طرح ترافیک چقدر است؟

طرح ترافیک تهران براساس سهمیه‌ای از پیش‌تعیین شده خواهد بود و هر روز نهایتا سقف سهمیه ورود به محدوده طرح ترافیک ۱۰۳ هزار دستگاه خودرو است و اگر سهمیه تردد روزانه تکمیل نشده باشد، شهروندان تا پایان همان روز امکان رزرو طرح ترافیک از اپلیکیشن‌های زیر نظر شهرداری را خواهند داشت.

تفاوت معاینه فنی برتر و عادی

هزینه طرح ترافیک برای خودروهایی که معاینه فنی عادی دارند، حدود ۲۵ درصد بیشتر از خودروهایی است که موفق به دریافت معاینه فنی برتر شدند. به‌عنوان مثال طبق محاسباتی که انجام شده، اگر خودروی دارای معاینه فنی برتر قبل از ساعت ۱۰:۰۰ وارد و بعد از ساعت ۱۶:۰۰ از محدوده طرح خارج شود باید مبلغ ۱۳۵هزار تومان به ازای هر روز در محدوده طرح ترافیک و ۶۷ هزارو ۵۰۰ تومان به ازای هر روز تردد در محدوده کنترل آلودگی هوا بپردازد. همین هزینه‌ها برای خودرویی که معاینه فنی عادی دارد، به‌ترتیب ۱۶۸ هزار و ۷۵۰ تومان و ۱۲۱ هزار و ۸۷۵ تومان است.

بسته‌های طرح ترافیک با چه قیمتی فروخته می‌شود؟

بسته طرح ترافیک ۱۴۰۳ مثل سال‌های گذشته براساس نوع معاینه فنی خودرو فروخته می‌شود. طوریکه برای خودروهای دارای معاینه فنی عادی بسته‌های یک ماهه، سه ماهه و شش ماهه به ترتیب مبلغ یک میلیون و ۶۵۵ هزار و ۳۰۰ تومان، چهار میلیون و ۴۸۵ هزار و ۷۰۰ تومان و هشت میلیون ۴۴۳ هزار و ۳۰۰ تومان است، اما این هزینه برای راننده‌هایی که موفق به دریافت معاینه فنی برتر شدند، کمتر است.

بسته طرح ترافیک ۱۴۰۳ برای خودروهای دارای معاینه فنی برتر از یک میلیون و ۳۲۴ هزارو ۲۰۰ تومان شروع می‌شود. بسته سه‌ماه طرح ترافیک برای این دسته از خودروهای سه میلیون و ۵۸۸ هزار و ۶۰۰ تومان و بسته شش ماهه شش میلیون ۷۵۴ هزار و ۶۰۰ تومان است. فراموش نکنید خرید بسته‌های زمان دار فقط از طریق سامانه و اپلیکیشن‌های مورد تایید شهرداری تهران برای شهروندان امکان‌پذیر است.

افزایش ۴۰ درصدی نرخ پایه طرح ترافیک ۱۴۰۳

قیمت طرح ترافیک ۱۴۰۳ با احتساب نرخ پایه ۷۵ هزار تومان محاسبه می‌شود و ملاک تعیین رقم نهایی، نخستین ورود و آخرین خروج خودرو خواهد بود. قیمت طرح ترافیک ۱۴۰۳ با این اوصاف نسبت به پارسال که نرخ پایه ۵۲ هزار و ۵۰۰ تومان درنظر گرفته می‌شد، افزایش تقریبا ۴۰ درصدی دارد.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید