سخنرانی مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا قاهره با «بدبینی» مواجه شد و انتقاداتی را نسبت به سیاست های خاورمیانه ای واشنگتن برانگیخت.

به گزارش سلام نو، 'پل آر پیلار' نویسنده کتاب 'چرا آمریکا دنیا را درک نمی کند؟' در تارنمای 'نشنال اینترست' نوشت: پمپئو در سخنرانی خود گفته است که آمریکا پس از بر سر کارآمدن ترامپ، پوست ایران را کنده است درصورتی که در طول دو سال گذشته که ترامپ رییس جمهوری آمریکا بود، به رغم لفاظی های ترامپ و دولتمردان آمریکا، آنها نتوانسته اند آسیبی به ایران بزنند.

بیایید سخنرانی باراک اوباما را که در اولین سال ریاست جمهوری اش در همین شهر ارایه کرد را با سخنرانی پمپئو مقایسه کنیم. پیام اوباما برای جهان اسلام و دنیای غرب بود و اینکه این دو باید روابط خوبی داشته باشند و برخلاف دوران گذشته نقاط مثبت و منفی یکدیگر را به طور صادقانه بشناسند تا بتوانند روابط پایداری را به وجود آورند.

اوباما همچنین دستور کاری مثبت برای روابط بهتر برای اجرای موفقیت آمیز کنترل سلاح های اتمی، توسعه دموکراسی، آزادی های مذهبی، حقوق زنان و توسعه اقتصادی ارایه کرد.

پمپئو با درخواست مقایسه سخنرانی اش با سخنرانی اوباما که ده سال پیش در قاهره ایراد کرده بود، گفت: ده سال برای آزمودن آنچه که اوباما گفته بود، کافی است. آنچه که پمپئو می گوید در مغایرت کامل با سخنان اوباماست.

اوباما به عوامل مختلف اشاره کرده بود از جمله به سرکوب های سیاسی و

عواقب اقتصادی 'جهانی شدن' که موجب ایجاد گروهی از مردم تندرو و تروریست شد.

بروس ریدل کارشناس اندیشکده بروکینگز در بررسی سخنان اوباما گفته بود که اوباما به طور مستقیم به ایدئولوژی تند 'القاعده' تاخته بود و برای مدت زیادی مساله جنگ به 'القاعده' نسبت داده می شد. اوباما نظر خود را درباره اسلام بیان کرد و در مورد روند صلح فلسطین با اسرائیل اظهار نظر کرده بود اما در مورد تروریسم ، او القاعده را مسئول می دانست./ایرنا

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید