کرونا بیش از همه به کسب و کارهای کوچک آسیب زده است. مشکلاتی که به نظر می رسد تنها با توجه بیشتر سازمان امور مالیاتی و شبکه بانکی امکان برطرف شدن آن وجود دارد. غالب کسب و کارهای  کوچک با کاهش شدید تقاضا رو به رو هستند و همین باعث شده آنها با معضلی به نام چک های برگشتی و پرداخت اقساط بانکی مواجه باشند.

سلام نو – سرویس اقتصادی: در روزهایی که ویروس کرونا اقتصاد جهان را دچار اختلال جدی کرده است از گوشه و کنار کشورمان خبرهای خوبی به لحاظ اقتصادی نمی رسد. بسیاری از شرکت های مطرح دست به تعدیل نیرو زده اند و از سوی دیگر کسب و کارهای کوچک عملا قربانی شده اند.

به گزارش سلام نو،  این روزها نمی توان روی بسیاری از کسب و کارها حساب کرد. در روزهایی که کرونا کشور را تعطیل کرده کسب و کارهای کوچکتر با رکود شدید مواجه شده اند. کسب و کارهای بزرگتر هم البته این روزها ضرر هنگفتی داشته اند.

بسیاری از کسب و کارها روزانه در انتظار مراجعان زیادی بودند که در شرایط فعلی آنها را از دست داده اند. رستوران ها و ... هم به خاطر اینکه با مواد غذایی سر و کار دارند این روزها به دلیل ترس مردم از غذا خوردن در خارج از خانه کارشان به شدت کساد است.

این روزها مردم ترجیح می دهند در مکان های عمومی کمتر حضور پیدا کنند و عملا هیچ رنگ و بویی از عید در خیابان ها دیده نمی شود. در شرایطی که احتمال دارد عید دیدنی ها عملا لغو شود آجیل فروش ها یکی از اصنافی هستند که بیشترین ضرر را به خاطر کرونا می کنند. مصطفی احمدی، رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار درباره تأثیر شیوع ویروس کرونا بر بازار آجیل شب عید گفته است: هر سال در اسفندماه برای شب عید فروش آجیل و خشکبار داشتیم، اما امسال به دلیل شیوع این بیماری نسبت به سال گذشته آجیل بیشتری خریداری می‌شود. وقتی اعلام شد که نمایشگاه‌ها به دلیل شیوع ویروس کرونا دیگر برگزار نمی‌شوند، مغازه‌های آجیل‌فروشی فروش بیشتری دارند.

کرونا بیش از همه به کسب و کارهای کوچک آسیب زده است. مشکلاتی که به نظر می رسد تنها با توجه بیشتر سازمان امور مالیاتی و شبکه بانکی امکان برطرف شدن آن وجود دارد. غالب کسب و کارهای  کوچک با کاهش شدید تقاضا رو به رو هستند و همین باعث شده آنها با معضلی به نام چک های برگشتی و پرداخت اقساط بانکی مواجه باشند.

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران پیشنهاد کرده سازمان امور مالیاتی و شبکه بانکی کشور برای مدت دو ماه از پیگیری مجموعه مسائل دست نگه دارند تا واحدها و کسب و کارها از این بحران عبور کنند. قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی هم با بیان اینکه ویروس کرونا باعث آسیب به کسب‌وکارهای کوچک، مانند اغذیه‌ای‌ها شده است از پیشنهادشان برای ارائه بسته ویژه‌ای خبر داده که به واسطه آن  بخشی از مالیات، استمهال وام، بیمه تأمین اجتماعی و سایر مشوق‌های تشویقی به این کسب‌وکارها اختصاص یابد تا آسیب نبینند.

شاید تنها صنفی که این روزها نه تنها دچار مشکل شده بلکه کسب وکارش بهتر هم شده فروشندگان انواع شوینده ها و پاک کننده ها هستند. به گفته رئیس اتحادیه این صنف هیچ کمبودی در بازار وجود ندارد، اما برخی از مردم برای خرید این اقلام هجوم آورده‌اند. به همین دلیل، اجناس فروشگاه‌ها زودتر تمام می‌شود و تعداد دفعات سفارش‌ها بیشتر شده است. نگرانی بابت تأمین کالا وجود ندارد و مردم نیازی به خرید بیش از نیاز ندارند.

.در این بین بد نیست نیم نگاهی هم داشته باشیم به اقدامات دیگر کشورهای درگیر کرونا برای مقابله با ضرر کسب وکارها. ایتالیا یک بسته 3.5 میلیارد دلاری برای کمک به بنگاه‌های اقتصادی در نظر گرفته و دولت کره جنوبی هم قصد دارد 9.8 میلیارد دلار برای کمک‌های مربوطه تخصیص دهد.

عددهایی که برای هزینه هر روز تعطیلی برای کشور برآورد شده عدد قابل توجه 2458 میلیارد تومان است. برخی از کارشناسان هم ضربه اقتصادی کرونا به کشور را روزانه حدودا 100 میلیون دلار برآورد کرده‌اند. در شرایطی که دولت اصرار دارد القا کند شرایط عادی است باید منتظر ماند و دید بحران کرونا و تاثیر ویرانگر آن بر کسب و کارهای خرد چگونه مدیریت شود.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید