در حال حاضر سخن از حکم حکوتی توسط رهبر انقلاب برای تعیین تکلیف بودجه تا پایان سال جاری است. باید منتظر ماند و دید سرانجام بودجه 99 به کجا خواهد رسید و آیا حکم حکومتی کار بودجه 99 را تا پیش از عید به پایان می رساند یا خیر؟

سلام نو – سرویس اقتصادی: لایحه بودجه 99 منتقد کم نداشت اما با همه این اوصاف کسی تصور نمی کرد کلیات بودجه مورد تایید مجلس قرار نگیرد. حالا اما سخن از حکم حکوتی توسط رهبر انقلاب برای تعیین تکلیف بودجه تا پایان سال جاری است.

به گزارش سلام نو، کلیات لایحه بودجه 99 در حالی رد شد که نزدیک به یکصد نماینده مجلس غایب بودند. نمایندگانی که معلوم نیست از ترس کرونا به مجلس نیامده بودند یا هنوز درگیر رتق و فتق اموز انتخاباتی در حوزه انتخابیه خود بودند. در این بین شایعاتی از دلایل رد کلیات لایحه بودجه شنیده شد که در نوع خود قابل توجه بود.

آن طور که ایسنا خبر داده بود یکی از نماینده ها مدعی شده بود دلیل اصلی رد لایحه بودجه سال آینده این بوده که اگر قرار بر بررسی بودجه بوده نمایندگان ناچار بودند دو شیفت در مجلس حضور داشته باشند و همین مساله احتمال شیوع کرونا را بیشتر می کرده است.

این در حالی است که چند تن از نمایندگان این مساله را رد کرده اند. با این وجود یکی از نمایندگان که نخواسته نامش فاش شود، به ایرنا گفته ما هم شنیده ایم اما اطلاع دقیق نداریم.

جعفرزاده ایمن آبادی، نماینده فعلی مجلس هم با عجیب خواندن تصمیم مجلس گفته این کار به‌نظر بنده کاری اشتباه بود و واقعاً این تصمیم مجلس را بنده نتوانستم درک کنم. من این موضوع را درک نمی‌کنم که نمایندگان از مردم ناراحت بودند که به آنها رأی نداده بودند و یا اینکه می‌خواهند مجلس آینده را دچار چالش کنند و به‌اعتقاد بنده کار امروز مجلس برای رضای خدا نبود.

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان اقتصادی لایحه بودجه سال آتی با همه ایراداتی که داشت بهتر بود با اصلاحاتی تایید شود تا شرایط کشور در دوران فعلی که تحریم ها دامن اقتصاد ایران را بیش از پیش گرفته دچار معضل نشود.بسیاری از کارشناسان اقتصادی که از قضا بارها مخالفت جدی خود را با سیاست های اقتصادی دولت اعلام کرده اند معتقدند در رد کلیات بودجه 99 به مصالح کشور توجه نشده است.

در چنین شرایطی اسدالله عباسی، سخنگوی هیات رییسه مجلس شورای اسلامی از اخذ حکم حکومتی رهبری از سوی رییس مجلس در مورد بودجه ٩٩ خبر داده است. او  گفته با توجه به اعلام موافقت اکثریت نمایندگان با اصل ۸۵ شدن بودجه سال آینده (بررسی و تصویب در کمیسیون تلفیق به جای صحن علنی) و با توجه به اینکه ستاد مقابله با کرونا برگزاری جلسات علنی مجلس را به صلاح نمی‌داند آقای لاریجانی رییس مجلس در این باره از رهبری حکم حکومتی دریافت کردند.

به گفته این نماینده مجلس هیئت رئیسه در این باره در حال مذاکره با شورای نگهبان است. ضمن اینکه بر این اساس نیاز به برگزاری جلسه علنی و حتی جلسه کمیسیون تلفیق نیست و مصوبه کمیسیون تلفیق در مورد بودجه ۹۹ به عنوان مصوبه مجلس به شورای نگهبان ارجاع خواهد شد تا در صورت تایید به دولت ابلاغ شود.

باید منتظر اخبار آتی ماند و دید سرانجام بودجه 99 به کجا خواهد رسید و آیا حکم حکومتی کار بودجه 99 را تا پیش از عید به پایان می رساند یا خیر؟ سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرده شورای نگهبان طبق قانون از امروز ۲۰ روز مهلت برای بررسی لایحه بودجه ۹۹ دارد. در شرایطی که از اوایل خرداد سال آینده مجلس جدید آغاز به کار می کند اگر قرار بود رد کلیات بودجه ادامه دار باشد باید عملا بررسی بودجه 99 را در مجلس بعدی شاهد بودیم. امری که فارغ از تلف شدن زمان تبعات زیاد دیگری هم دارد.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید