روغن ماهی یکی از رایج ترین مکمل های موجود در بازار است. این روغن سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 است، که فواید مختلف سلامتی را از جمله سلامت بهتر قلب و مغز، کاهش خطر ابتلا به افسردگی و حتی سلامتی بهتر پوست را ارائه می دهد.محققان همچنین ابراز داشته اند، روغن ماهی (امگا) به افراد كمك كند، تا راحت تر وزن خود را كاهش دهند. اما هنوز مطالعات در این زمینه ادامه دارد.

روغن امگا 3 چیست؟

اسیدهای چرب امگا 3 خانواده ای از چربی ها هستند، که برای سلامتی بدن انسان ضروری است. اما مهمترین آن ها را می توان به دو گروه اصلی طبقه بندی کرد.

گروه اول: اسیدهای چرب امگا 3 ضروری

اسید چرب آلفا-لینولنیک (ALA)، این نوع چربی ها در طیف گسترده ای از غذاهای گیاهی یافت می شوند. مانند گردو، شاهدانه، دانه چیا، بذر کتان. روغن این گیاهان از غنی ترین منابع امگا 3 هستند.

گروه دوم: اسیدهای چرب امگا 3 با زنجیره طولانی

اسید ایکوزاپنتائنوئیک (EPA) و اسید دکوزهگزاوائیونیک (DHA). آن ها به طور عمده در روغن ماهی و ماهی های چرب، غذاهای دریایی، جلبک ها و روغن جلبک ها نیز یافت می شوند.

از آنجا که ALA  بدن شما قادر به تولید این نوع ماده نیست، بنابراین باید این نوع چربی را از رژیم غذایی خود دریافت کنید. از طرف دیگر، EPA و DHA از نظر علمی ضروری تلقی نمی شوند، زیرا بدن انسان می تواند، از ALA برای تولید آن ها استفاده کند.

هر چند این تبدیل و تولید بسیار کارآمد نیست. بدن فقط حدود 2 تا 10 درصد از ALA را که مصرف می کنید، به EPA و DHA تبدیل می کند. به همین دلیل، بسیاری از متخصصان سلامت توصیه می کنند، روزانه حدود 200 تا 300 میلی گرم EPA و DHA مصرف کنید. می توانید، این کار را با خوردن دو عدد ماهی چرب در هفته انجام دهید، یا می توانید یک مکمل مصرف کنید.

EPA و DHA در بسیاری از کارکردهای اساسی بدن نقش دارند و نقش مهمی در پیشرفت و عملکرد مغز و چشم دارند. مطالعات نشان می دهند، جذب مقادیر کافی EPA و DHA همچنین به جلوگیری از التهاب، افسردگی، سرطان پستان و اختلال بیش فعالی (ADHD) کمک کند.

بسیاری از مکمل های روغن ماهی (امگا3) در بازار وجود دارند، که معمولاً به عنوان قطره یا کپسول در دسترس هستند. روغن ماهی سرشار از امگا 3 EPA و DHA است، که در بسیاری از عملکرد های مهم بدن نقش دارند.

روغن ماهی باعث کاهش گرسنگی و اشتها می شود

روغن ماهی (امگا 3) ممکن است، به افراد در از دست دادن وزن به روش های مختلفی کمک کند، که اولین مورد آن شامل، کاهش گرسنگی و اشتها است. این ماده خوراکی ممکن است، به ویژه برای کسانی که رژیم های کاهش وزن را دنبال می کنند، مفید باشد.

طبق تحقیقات، افراد سالم در رژیم کاهش وزن بیش از 1.3 گرم روغن امگا 3 در روز مصرف می کردند. این گروه گزارش کردند، که تا دو ساعت بعد از خوردن وعده غذایی کاملا احساس سیری می کنند. در یک مطالعه مشاهده شده است، روغن امگا 3 باعث افزایش سطح هورمون در افراد چاق می شود، اما در افراد لاغر سطح همان هورمون کاهش یافته است‌.

بنابراین این امکان وجود دارد، که اثرات آن بسته به وضعیت سلامتی و رژیم غذایی متفاوت باشد. با این حال، قبل از نتیجه گیری تحقیقات بیشتری لازم است.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید