تنه و چرخهای با ضخامت زیاد از مشخصه های بازر آنهاست و به همین دلیل وزن سنگینی دارند و نمیتوان با آنها سر بالایی ها را پیمود به همین دلیل روش استفاده ی صحیح از آنها به این صورتست که آنها رابا تله کابین یا وانت تا بالای محل میبرند و برای فرود ورزشکار از دوچرخه استفاده میکند.

پیش از این برای شما در مطلب راهنمای خرید دوچرخه از الزامات و ضروریات یک دچرخه خوب نوشتیم ولی حالا در راهنمای خرید دوچرخه کوهستان به طور تخصصی به این مدل خواهیم پرداخت.

راهنمای خرید دوچرخه کوهستان رزوامه به شما کمک می‌کند دوچرخه مطلوب خود را برای طبیعیت گردی و مسیرهای کوهستانی به راحتی پیدا کنید.

راهنمای خرید دوچرخه کوهستان: دوچرخه کوهستان چیست؟

گام اول راهنمای خرید دوچرخه کوهستان این است که فرق این دوچرخه با دیگر دچرخه‌ها را بداینم. دوچرخه‌های کوهستان برخلاف دوچرخه‌های شهری، تایرهای پهن‌تری دارند. این تایرها معمولا دارای آج‌هایی هستند که باعث اصطکاک بیشتر با سطح زمین می‌شود تا از لیزخوردن دوچرخه در مسیرهای ناهموار و لغزنده جلوگیری شود. دوچرخه‌ی کوهستان باید دارای دنده باشد که دوچرخه‌سوار بتواند به کمک آن به‌راحتی در مسیرهای شیب‌دار یا صعب‌العبور حرکت کند.

یکی از مهم‌ترین قطعاتی که در این دوچرخه‌ها استفاده می‌شود، دوشاخ است. در واقع دوشاخ این دوچرخه‌ها باید از فلزات مستحکمی ساخته شده باشد تا در صورت فراز و فرود‌های زیاد در زمان حرکت، از صدمه‌دیدن چرخ‌ها و قطعات متصل به آن جلوگیری کند.

راهنمای خرید دوچرخه کوهستان: انواع دوچرخه‌ی کوهستان

راهنمای خرید دوچرخه کوهستان: دوچرخه های تریل

این سبک از دوچرخه سواری رایج ترین نوع دوچرخه سواری برای تفریح و گردش های دوستانه است. گاها برای انجام حرکات نمایشی و برخی مهارت ها بکار میروند. این دسته از دوچرخه سواری در هیچ نوع خاصی از مسابقات شرکت داده نم‌یشود. اگر شما جزو کسانی هستید که به کوهنوردی و طبیعت علاقه دارید و از طرفی میخواهید با دوستانتان ساعتی را به گردش بپردازید و سواری مخلوطی از صعود و سقوط های پرنشاط داشته باشید، این سبک برای شما است.

ویژگی: معمولا یک فنر تعلیق ۱۲۰ تا ۱۴۰ میلی متری در عقب دارند و زاویه ی سر لوله ی آنها ۶۷ تا ۶۹ درجه است.معمولا دارای فنر عقب هستند.

راهنمای خرید دوچرخه کوهستان: دوچرخه های کراس کانتری

این سبک از دوچرخه سواری معمولا راندن های سرعتی و تمرکز بر تمرین های آمادگی جسمانی را شامل میشود. بنابراین دوچرخه هایی که  برای این منظور بکار میروند باید کارایی بیشتر و وزن کمتری داشته باشند. منظور از آنها همان دوچرخه های کوهستان است. این دوچرخه ها لاستیک و تنه ضخیم تری دارند و فرمان آنها عموما صاف طراحی میشود . این مدل اصطلاحا Up Hill (به معنی سربالایی رو) هم نامیده میشود. یعنی این دوچرخه برای رفتن سربالایی ها در جاده های خاکی و ناهموار مناسب میباشد. در برخی از مدل های آنها در جلو دوچرخه کمک فنر قرار گرفته است که اصطلاحا به اون دوشاخ جلو گفته میشود.

ویژگی های: یک فنر تعلیق ۸۰ تا ۱۰۰ میلی متری در جلو، و زاویه ی سر لوله ی آنها ۷۰ الی ۷۱ درجه است. کمکهای جلوی دوچرخه را در برخی از مدلها میتوان قفل نمود تا در موقع سربالایی رفتن انرژی شما موقع رکاب زدن تلف نشود و موقع سرپاینی هم آن را آزاد میکنند تا دوچرخه سوار بتواند آن را نرمتر فرود بیاورد. این دوچرخه ها معمولا کمک فنر عقب ندارند(Hard tail).

راهنمای خرید دوچرخه کوهستان: دوچرخه دانهیل

به این مدل از دوچرخه ها به اختصارDH  هم گفته میشود و همانگونه که از نامش پیداست اصطلاحا دوچرخه های سرپایین رو هستند. منظور از سرپاینی رو بودن آنها اینست که، پایین آمدن از شیبهای تند و یالها و تپه ها رشته ی اختصاصی کار با این دوچرخه ها میباشد.

این دوچرخه های بزرگ و سنگین عموما کمک فنرهای بسیار قوی در جلو دارند که معمولا از چرخها تا دسته فرمان دوچرخه را شامل میشوند و تحمل و قدرت بسیار زیادی دارند. وجود فنر های قوی در جلو برای این منظور است که ضربه ها و پرشهای ورزشکار را جذب کنند و تعادل وی حفظ شود. این دوچرخه ها همچنین در عقب هم دارای کمک فنرهای بسیار قوی هستند.

تنه و چرخهای با ضخامت زیاد از مشخصه های بازر آنهاست و به همین دلیل وزن سنگینی دارند و نمیتوان با آنها سر بالایی ها را پیمود به همین دلیل روش استفاده ی صحیح از آنها به این صورتست که آنها رابا تله کابین یا وانت تا بالای محل میبرند و برای فرود ورزشکار از دوچرخه استفاده میکند.

ویژگی :یک فنر تعلیق ۱۷۰ تا ۲۰۰ میلی متری در جلو و عقب، و زاویه ی سر لوله ی آنها ۶۳ الی ۶۵ درجه است.

راهنمای خرید دوچرخه کوهستان: بدنه

احتمالا شما هم می‌دانید که شرکت‌های سازنده دوچرخه فقط تنه دوچرخه را تولید می کنند و دیگر قسمت‌ها را شرکت‌های لوازم ساز روی دوچرخه سوار می‌کنند. پس موقع خرید اولین چیزی که بهش توجه می‌کنید و همینطور روی وزن ، استحکام و قیمت دوچرخه تاثیر مستقیم دارد جنس تنه دوچرخه است.

راهنمای خرید دوچرخه کوهستان: آلیاژهای بدنه دوچرخه

تیتانیوم: عمر طولانی، سبک ، خشک و انعطاف پذیری کم. فلز گرانهی و خیلی کم الان استفاده می‌شود و قیمت دوچرخه را چند برابر می‌کند.

کربن: بسیار سبک است ولی قیمت را افزایش می‌دهد. عیب بزرگ کربن شکنندگی این آلیاژ است. این جنس برای دوچرخه کورسی مناسب است.

آلومینیوم: رایج ترین بدنه موجود است، چون کم هزینه است و فرایند تولید ساده‌ای دارید و قیمت دوچرخه شما را به شدت کاهش می‌دهد.

آهن: دوچرخه‌ها ارزان و معمولی که اصلا ارزش خرید ندارند.

در اولین گام بهترین بدنه برای شما آلمینیوم است که هم سبک و هم خوش قیمت و مرسوم است. بدنه دوچرخه‌ها عموما در تایوان تولید می‌شود.

راهنمای خرید دوچرخه کوهستان: لوازم دوچرخه

زین، ترمزو دیگر وسایل دچرخه را یا شیمانو که حتما اسمش را زیاد شنیدید تولید می‌کند یا SRAM رقیب آمریکایی این کمپانی. این کمپانی ها دارای تولیدات بسیار متنوعی در هر کدام از تولیدات خود هستند

توجه کنید که این دو شرکت دسته بندی‌های کیفی خاصی دارند و صرف استفاده از این دو برند نباید شما را راضی کند.

هر چه وسایل کیفی‌تر و سبک‌تر بشوند قیمت مجموعه شما افزایش می‌یابد. برای بهترین مزیت قیمت و کیفیت رده شیمانو Deore و بالاتر را انتخاب کنید. معمولا ممکنه لوازم شما از ترکیب رده های مختلف باشه . مثلا کل لواز شما شیمانوDeore باش ئ و شانژمان شما Deore LX. بهتره اول به سایت این دو کپانی مراجع کنید و در قسمت لوازم دوچرخه کوهستان با انواع رده بندیمخصوص این دو کمپانی آشنا شوید. وقتی با این مسئله آشنا شوید آن زمان می‌توانید قیمت تقریبی دوچرخه را محاسبه کنید.

راهنمای خرید دوچرخه کوهستان: ترمز های دوچرخه

ترمز های دوچرخه امروزه متحول شده و بسیار در قیمت و کیفیت دوچرخه موثر است و دو نوع دارد. نوع اول ترمز دوچرخه سیستم لقمه‌ای هست که به اون V-break می‌گویند و ترمز مشهور سیمی قدیمی است. نوع دوم ترمز دیسکی است مثل ترمز موتور سیکلت.

این نوع ترمز روغنی یا همون هیدرولیک یا سیمی است. نوع هیدرولیک بهتر و گرانتر است. بهترین نوع ترمز به لحاظ کنترل دوچرخه و عملکرد دیسکی هیدرولیک است که گرانترین نوع ترمز هم به حساب می‌آید. این ترمز برای دوچرخه‌های کوهستان بسیار مناسب است.

راهنمای خرید دوچرخه کوهستان: کفش، دستکش و کشاله

برای اینکه رکاب از زیر پای شما در نرود و بتوانید به صورت صحیح رکاب بزنید و به دوچرخه سواری خود مسلط باشید می‌توانید از کفش‌های دوچرخه سواری که روی رکاب فیسک می‌شوند استفاده کنید. حتما برای کنترل بهتر از دستکش استفاده کنید و قطعا برای ایمنی خودتان از یک کلاه سبک و محکم استفاده کنید.

کد خبرنگار: ۵
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
    مطالب خلاصه مفید و خوب بودند . اگر در معرفی انواع دوچرخه از عکس نیز استفاده شود قطعا" مفید تر خواهد بود . با تشکر .

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید