آذربایجان از جمله کشورهایی می باشد که در حاشیه دریاچه خزر واقع شده است و در همسایگی ایران می باشد و مرز هایی با ارمنستان ، ترکیه ، گرجستان ، روسیه و ایران دارد . آذربایجان مانند ایران در مسیر جاده ابریشم واقع شده است و در سال ۲۰۰۱ در اتحادیه اروپا به عضویت درآمد.

شهر شکی در آذربایجان

قبل از آنکه کشور آذربایجان به دلیل نفت دارای شهرت شود در ادویه و ابریشم معروف بود و این نقطه ای کلیدی برای وصل اروپا و آسیا بود و قرار گرفتن در مجاورت دریای خزر ، وجود کوه یک شاهراه مهم در جاده ابریشم محسوب می شد  .در قرن ۱۹ میلادی به دلیل واقع شدن در مسیر جاده ابریشم یک مرکز مهم تولید ابریشم به شمار رفت . امروزه در کشور آذربایجان شهر شکی یکی از جاذبه های مهم محسوب می‌شود که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است .

کاروانسراهای تاریخی در کنار جاده ابریشم

تاجران برای آنکه به تفلیس یا باکو برسند شب را در میانه راه در یکی از ۵ کاروانسرای این منطقه توقف می نمودند که همه آنها در مسیر جاده ابریشم واقع شده بود در سال ۲۰۱۸ با ثبت عدد 8/2 میلیون گردشگر توانست رکورد گردشگر را ثبت نماید .

در این کاروانسراها می‌توان فضای قرن ۱۸ را از نزدیک لمس کرد و مبلمانی در اتاق های آن واقع شده است که متعلق به شوروی سابق است .

کاروانسرای ارزان شهر شکی

قیمت این کاروانسرا تقریباً حدود ۱۸ دلار می باشد و برای دیدن این همه از جاذبه های گردشگری و تاریخی هزینه اندک است سقف اتاق های کاروانسرا از آجر است و پنجره های کوچک در آن تعبیه شده است و در تابستان ها اتاق های این منطقه بسیار خنک می باشد زیرا معماری خاص آن طوری است که نیاز به تهویه مطبوع نمی باشد و داخل خانه به راحتی خنک می شود در داخل این کاروانسرا باغ رستوران بزرگی وجود دارد که افراد می توانند برای لذت بردن از فضا و نوشیدن چای به آنجا بروند .

کاخ تابستانی شکی

کمی بالا تر از تپه یکی از بهترین جاذبه های توریستی شکی وجود دارد کاخ تابستانی شکی به شاه ها متعلق بود محل سکونت قفقاز ها در سال‌های بین ۱۷۴۳ و ۱۸۱۹ میلادی بود در قرن ۱۸ میلادی کاخ تابستانی شکی به دو قسمت درونی و بیرونی تقسیم شد وجود شیشه های فرانسوی سرامیک چوب روس آیینه کاری های ایرانی هم در زیبایی این کاخ سهم بسیار زیادی دارند .

نمای این قصر زیبا از شیشه های رنگی و موزاییک و شبکه های چوبی می باشد و هیچ چسب میخ و یا بستی در ساخت این قصر به کار نرفته است . در داخل کاخ تابستانی شکی اتاق هایی وجود دارد و دیوارهای آن هر کدوم از نقاشی‌های دیواری نقوش گل ، نبرد ، جانور و صحنه های شکار پوشیده شده است و در حمله ای که روسیه در قرن ۱۹ به این منطقه کرد حکومت خاندان به پایان رسید اما این کاخ زیبا همچنان پابرجاست و این موزه یکی از جاذبه‌های گردشگری آذربایجان است .

غذای محلی آذربایجان

پیتی خورشت گوشتی می باشد که با نان خورده می شود این غذا کاملاً مخصوص منطقه شکی می باشد همچنین این منطقه دارای حلوایی محبوب است که با  انواع مختلف آجیل و شکر تهیه می‌شود  .

در ابتدای  شهر روستایی به نام "علی احمد" وجود دارد که در زمان اتحاد جماهیر شوروی مردمان این منطقه در کنار جاده به مسافران نانو چای می‌فروختند و مسافران برای استراحت توقف می‌نمودند .

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید