در سالروز مرگ تختی صادق زیباکلام مطلبی درباره وی منتشر کرد.

به گزارش سلام نو، صادق زیباکلام در اینستاگرام خود نوشت: گرچه با گذشت ۵۲ سال از مرگ تختی هنوز برای بسیاری پذیرش این واقعیت که اسطوره‌شان «خودکشی» کرد غیرممکن است و ترجیح می‌دهند همچنان خیال کنند که رژیم شاه او را کشت، اما واقعیت آنست که مجموعه‌ای ازتلخی‌ها، ناکامی‌ها وتنهایی‌ها جهان پهلوان را سرانجام به نقطه‌ای سوق داد که باستقبال مرگ برود.

آقای مهدی رستم پور به زیبایی وضعیت غم انگیزسال‌های پایانی تختی را ترسیم نموده. امیدوارم ازنقل مطلب شان راضی باشند. . زمستان پهلوان‌کش چهل و شش: در سالمرگ تختی بجای داستان تکراری «مردانگی» از «ناجوانمردی»می‌نویسم.

تختی را تهران سنت‌ها و خرافه ها کشت.دی ۴۶، همون مردمی که قلمدوشش می‌کردند زمینش انداختند. تختی نه درگود زورخانه یا روی تشک، او در برابر جماعتی (سطحی نگر) و سخن‌چین زانو زدکه غمخوارشان بود. با همراهی همدوره‌های حسودش که محبوبیت تختی راتاب نمی‌آوردند.

تختی شبیه آن‌ها نبود که(مادرهایشان)برایشان زن می‌گرفتند؛ شهلا و غلامرضا عاشق هم شده بودند.

ازیکی شان پرسیدم .

-چه دیدید ازشهلاکه هنوزبدش را می‌گویید؟

-گفت:« در شأن تختی نبودبا سه بازو بند پهلوانی،زنش با همکلاسی‌هاش پوکربازی کند.».

-همین؟

-نه، بازم هس، کت دامن می‌پوشید، سرزانوهاش پیدا بود!

پچپچه پهلوان پنبه‌های بی پرنسیب با سیبیل‌های تاج هدهدی بگوش تختی می‌رسید:«قهرمان المپیک باس یه جوغیرت...چی میگن کوچه و خیابون؟" ......».

. تفریح تختی پیاده روی لب دیوارهای دانشگاه بود و همسرش ازپشت همان دیوارها آمد. زن روشنفکری که حقوق خود را می‌شناخت. شهلا از پلی تکنیک پا بخانه تختی گذاشت....تختی هرگز دست بزن نداشت. کلاه مخملی و پاشنه تخم مرغی نبود. مرامش بیگانه با هر نشانه ای از خشونت

حالا۳۷ ساله با زن و بچه...

مردی طرد شده درحکومت و بریده ازجامعه. تلاطم روح سنگین‌تر از وزنِ بدنش. دلتنگ غبار آرامبخش تشک اما خسته از مبارزه...و نمی‌توانست بیرحمی روزگار را قوس کند...

«تختی آخرین فن را بخودش زد.».

نوعروس ماند با نوزاد یتیم در خلوتی که «طایفه زنده کش مرده پرست» برایش تدارک دید. غلامرضا پیش ازخاک ابن بابویه درآغوش اومی آرمیدامانامش به همه تعلق داشت جزشهلا ...که به لوریس چکنواریان گفته بود«دوباره20ساله شوم با تختی ازدواج می‌کنم.» .

انقلاب گرچه نعش تختی را مصادره کرد، در جذب همسرزنده اش ناکام ماند...شهلا پدرخوانده سیاسی نمی خواست برای پسرش.«هم مادری کرد هم جهان پهلوانی»تا پسرش،یادگار تختی را آزاده باربیاورد.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید