صباح زنگنه، نماینده پیشین ایران در سازمان همکاری کشورهای اسلامی و کارشناس مسائل خاورمیانه به سلام نو گفت: با وجود افزایش احتمال جنگ نیابتی ایران و آمریکا در عراق، بعید است که دو کشور حاضر به تنش مستقیم شودند.

سلام نو – سرویس بین الملل: عراق در چند ماه گذشته روزهای ناآرامی را تجربه کرد، روزهای ناآرامی که با حملات نظامی آمریکا به مواضع نیروهای نظامی مستقر در عراق عملا بوی باروت گرفت.

روز گذشته نیروهای آمریکایی در واکنش به کشته شدن یک پیمانکار آمریکایی در حمله ای راکتی به پایگاهی در عراق، سرفرماندهی گردان‌های کتائب حزب‌الله عراق در شهر مرزی قائم در استان انبار را بمباران کردند.

به گزارش بی بی سی پنتاگون گفت که در این عملیات انبارهای تسلیحات و مقرهای فرماندهی این گروه که از آن برای حمله به نیروهای ائتلاف ضد داعش استفاده شده بود هدف گرفته شده.

به گزارش خبرگزاری رسمی عراق، عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق، نیم‌ساعت قبل از حملات با تلفن وزیر دفاع آمریکا از این موضوع مطلع شده و مخالفت شدید خود را با این عملیات یک‌طرفه به وزیر دفاع آمریکا منتقل کرده چون باعث "نقض حاکمیت ملی عراق" و افزایش تنش و بی‌ثباتی در منطقه می‌شود.

با توجه به نزدیکی کتائب حزب الله به ایران امروز وال استریت ژورنال حمله آمریکا را پاسخی به رفتارهای تنش‌زای ایران دانست و تیتر زد که "ترامپ بالاخره جواب ایران را داد."

بسیاری نگرانند واکنش اخیر آمریکا باعث شود آتش نه تنها در عراق بلکه در کل خاورمیانه شعله شور شود، اما صباح زنگنه، نماینده پیشین ایران در سازمان همکاری کشورهای اسلامی و کارشناس مسائل خاورمیانه به سلام نو گفت که بعید است چنین اتفاقی رخ نخواهد داد و با وجود افزایش احتمال جنگ نیابتی ایران و آمریکا در عراق، بعید است که دو کشور حاضر به تنش مستقیم شودند.

صباح زنگنه با اشاره به وضعیت نامشخص عراق گفت: اتفاقات اخیر عراق در کشوری رخ داده که دولتش در حال استعفا به سر می‌برد، پارلمانش هم‌چنان مشغول بحث و گفت‌وگو است که چه کسی را به عنوان نخست وزیر جدید معرفی کند، احزابش هم‌چنان درگیر اختلافات سیاسی خود هستند و بخشی از جامعه هم به عنوان معترض در خیابان حضور دارند و برای خود جریان سیاسی جدید ایجاد کردند.

او ادامه داد: در چنین وضعیتی امکان یک عکس‌العمل منسجمی از مردم و دولت عراق سلب شده، گرچه تعدادی از احزاب و گروه‌ها با انتشار بیانیه اقدام آمریکا را محکوم کردند و آن را برخلاف حاکمیت و استقلال عراق معرفی کردند. با این همه تا این بیانیه تبدیل به یک قانون نشود و خواهان محاکمه و مواخذه آمران این حمله و اخراج نیروهای آمریکایی نشود واکنش‌های فعلی ارزش عملیاتی نخواهد داشت.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با این شرایط احتمال تکرار اقدامات آمریکا را کم ندانست و گفت: با توجه به وضعیت عراق امکان تکرار این نوع اعمال از سوی آمریکایی‌ها وجود خواهد داشت و عملا به عنوان تهدیدی برای عراق و همسایگانش محسوب خواهد شد چرا که در بیانیه‌های معاون فرمانده نیروهای آمریکایی صادر  با صراحت از ایران نام آمده و به نوعی این اقدام را متوجه نیروهای عراقی و جمهوری اسلامی ایران کرده است.

او با اشاره به ضرورت عکس‌العمل کشورهای همسایه عراق گفت: به نظر می‌رسد در این شرایط کشورهای همسایه هم باید اقدامات عملی پیدا و پنهان خود را انجام دهند و گرنه امکان تکرار این حوادث وجود دارد.

ایران سعی داشته که عراق را به میدان درگیری با آمریکا تبدیل نکند

صباح زنگنه با این شرایط احتمال گسترش میدان جنگ نیابتی ایران و آمریکا در عراق را منتفی ندانست و گفت: اگرچه ایران تاکنون سعی کرده وارد جنگ نیابتی نشود و عراق را به محل اختلاف خود با آمریکا تبدیل نکند اما گویا آمریکا با اقدامات اخیر خود و بیانیه‌ای که صادر کرده خواهان چنین چیزی است و تلاش می‌کند طرحی که در ذهن مسئولان آمریکایی وجود دارد را گام به گام پیش ببرد و به سمت انحلال الحشد الشعبی و تشکیل دولتی برود که صد در صد در اختیار خودش باشد.

او با اشاره به نقش سیاست‌های آمریکا در بحران‌های اخیر عراق گفت: مشکل سیاست‌های آمریکا این است که دستگاه‌های مختلف آمریکا با وجود این که تابع یک حاکمیت هستند اما هر کدام سیاست خود را پی می‌گیرند. اتفاقاتی هم که قبل از عملیات اخیر آمریکا به وقوع پیوست از سوی سازمان سیا رخ داد و این سازمان با بهم ریختن اوضاع داخلی عراق، خشونت ورزی در تظاهرات و ایجاد فضای رسانه‌ای ضد ایران فضایی را برای نقش آفرینی پنتاگون مهیا کرد و حالا پنتاگون درگیر اقداماتی شد که منجر به شهادت بیش از چهل نیروی نظامی عراقی و شعله‌ور شدن آتش شد.

این کارشناس روابط بین‌الملل با اشاره به در هم ریختگی نظام تصمیم‌گیری در آمریکا گفت: ما می‌بینیم که در همین زمان وزارت خارجه آمریکا ساز خود را می‌زند و مخالف اقدامات ژاپن و فرانسه است. تمام این اتفاقات در حالی رخ می‌دهد که رئیس جمهور آمریکا درگیر تخلفات و استیضاحش در کنگره و مجلس سنای آمریکا است.

او ادامه داد: امروز منطقه در برابر وضعیت نابهنجاری قرار دارد و می‌تواند گفت که هیچ کدام از میانجی‌ها توان جمع بندی و نتیجه روشن و دقیقی را ندارند ولی همه این کشورها برای منافع خود در منطقه نگران هستند چون هر تنشی در منطقه به معنای اثر گذاری روی بازار نفت و انرژی ژاپن، اروپا و سایر کشورهای متکی بر خلیج فارس است.

صباح زنگنه در ادامه احتمال درگیری مستقیم ایران و آمریکا را بعید دانست و گفت: بعید می‌دانم جمهوری اسلامی به سمت تقابل نظامی مستقیم با آمریکا حرکت کند، آن‌چنان که آمریکا هم نگران چنین چیزی است و به نظر می‌رسد ترجیح می‌دهد این مسائل را در حوزه سوریه یا عراق کنترل کند.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید