غلامعلی رجایی با اشاره به فشارهایی که به دولت وارد می‌شود گفت: با توجه به شرایط موجود بعید نیست اگر رهبری جو را تندتر از این ببینند مداخله کنند، چنانچه به نظر من همین حالا هم رهبری باید مداخله می‌کردند، چون همین حالا هم دامنه حملات به دولت زیاد شده و کار به تمسخر و توهین به دولت کشید و می‌خواهند کاری کنند که دولت سرسوزنی مقبولیت نداشته باشد.

سلام نو – سرویس سیاسی: استعفای دولت ایده‌ای است که این روزها هم از سوی حامیان و هم از سوی منتقدان دولت مطرح می‌شود. حامیان دولت، از جمله عباس عبدی، معتقدند استعفای دولت در این وضعیت هم بازی مخالفان برای استیضاح و قربانی کردن روحانی را به هم می‌زند و هم باعث کاهش اختلافات جدی در تصمیم‌گیری‌های اساسی می‌شود.

در طرف مقابل مخالفان دولت استعفا را کم‌ترین بهای اشتباهات روحانی می‌دانند و معتقدند او دیر یا زود باید در مجلس استیضاح شود، به ویژه نامزدهای جوان و جدید اصولگرای مجلس وعده به زیر کشیدن دولت را داده‌اند.

غلامعلی رجایی، استاد دانشگاه و فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با سلام نو تاکید می‌کند مخالفان دولت دنبال این هستند تا با حذف روحانی جبران شکست در انتخابات ریاست جمهوری 96 را بکنند.

او می‌گوید: به عقیده من نیروهایی که در به دست آوردن دولت از اعتدالیون و اصلاح‌طلبان شکست خوردند در حال استفاده از فرصت به دست آمده برای جبران این شکست هستند. آن‌ها با همین رویکرد زمان تعیین کردند که تا پایان سال روحانی سرکار نخواهد بود و حالا هم به فکر این هستند که اگر با مجلس فعلی نتوانستند سال بعد در مجلس آینده حتما روحانی را استیضاح کنند.

این استاد دانشگاه با تاکید بر این که روحانی مشکلات داخلی و خارجی زیادی دارد گفت: تحلیل من این است که حاکمیت و رهبری اجازه استعفای روحانی را ندهد چون شرایط به گونه‌ای نیست که ما کار را با سرپرست یا شورای ریاست جمهوری ادامه دهیم.

او ادامه می‌دهد: با توجه به شرایط موجود بعید نیست اگر رهبری جو را تندتر از این ببینند مداخله کنند، چنانچه به نظر من همین حالا هم رهبری باید مداخله می‌کردند چون همین حالا هم دامنه حملات به دولت زیاد شده و کار به تمسخر و توهین به دولت کشید و می‌خواهند کاری کنند که دولت سرسوزنی مقبولیت نداشته باشد.

با تمام این‌ها رجایی روحانی را اهل استعفا نمی‌داند و می‌گوید: با شناختی که من از حسن روحانی دارم او اهل استعفا، عقب نشینی و جا زدن نیست و من هم با چنین کاری موافق نیستم. شرایط امروز کشور شرایط جنگ و بدتر از شرایط جنگ است ولی امروز تریبون‌هایی که علیه دولت باز شده کار را به جایی رسانده که معلوم نیست دولت باید در داخل بجنگد یا خارج، در حالی که باید به دولت اختیاراتی داده شود که بتواند کشور را از بحران عبور دهد.

این فعال سیاسی با تاکید بر اینکه برای استیضاح روحانی و هر رئیس جمهور دیگری هیچ وقت دیر نیست گفت: با این وجود باید پرسید آیا امروز روحانی با مجلس نا هماهنگ است؟ آیا منشا تمام مشکلات روحانی و دولتش هستند؟ می‌دانیم که این چنین نیست، هر چند خوب است که به قیمت رای دوباره کل کابینه هم که شده روحانی در دولت جوان‌گرایی کند و از این پیرهای محتاطِ محافظه کار فاصله بگیرد و به جوانان اعتماد کند چون جوانان بی‌باک و چابک و سالم هستند.

رجایی با اشاره به محدودیت‌های روحانی ادامه داد: ما باید بدانیم روحانی برای اصلاحات اختیاری بیش از سی درصد ندارد و در شرایط فعلی از چنین رئیس جمهوری کاری بر نمی‌آید، به خصوص که با تحریم‌های آمریکا با مشکلاتی جدی‌تر از قبل مواجه شدیم. با این وجود دولت باید بماند و دستش باز باشد و مانند برجام اجازه و امکان مذاکره باشد تا با کمترین ضرر به هدفمان برسیم چنان که در پایان جنگ و برجام چنین کردیم. با این تفاسیر من هم‌چنان تاکید می‌کنم دولت باید بماند و با اختیاراتی که می‌گیرد و دفاعی که در داخل از او می‌شود به سمت مذاکره برود.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید