رئیس ستاد انتخابات کشور اعلام کرد از فردا ثبت‌نام داوطلبان انتخابات دوره یازدهم مجلس و میان دوره‌ای خبرگان رهبری در سراسر کشور آغاز می‌شود.

به گزارش سلام نو، جمال عرف روز شنبه در نشست خبری افزود: در این مدت همه عوامل مربوط به اجرای انتخابات از جمله ۲ هزار فرماندار و بخشداران مستقل آموزش دیده‌اند. سه استان خارج از این دوره‌ها بود و همکاران به آن استان رفتند و آموزش‌ها برگزار شد.

رییس ستاد انتخابات کشور اظهارداشت: در حال حاضر عاملی نداریم که آموزش ندیده باشد و براساس تقویم انتخابات کشور به روز هستیم.

وی افزود: امروز آقای وزیر به فرمانداران حوزه‌هایی که در آن انتخابات همزمان برگزار می شود ابلاغ کرد که در استان تهران ۳ نفر، و چهار استان دیگر هر کدام یک نفر انتخابات میان دوره‌ای خبرگان برگزار می‌شود.

عرف اضافه کرد: پنجشنبه مانور اجرایی به صورت برخط در وزارت کشور برگزار و با همه فرمانداران ارتباط برقرار و سعی شد مشکلات برخی فرمانداری‌ها به سرعت برطرف شود.

معاون سیاسی وزیر کشور ابراز امیدواری کرد با آمادگی موجود یک انتخابات پرشور، قانون مند،  امن و سالم در سراسر کشور برگزار شود. همه اقدامات در چارچوب قانون است و همه اصلاحات اعمال شده در سال ۹۵ در قانون که به شکل دفترچه درآمده لحاظ شده است.

اهم اظهارات وی را بخوانید؛

* {درباره مشکلات قانونی که منجر به تعداد زیاد ثبت نام ها در انتخابات می شود}:  امروز ما موظف به اجرای قانون هستیم. دولت با چند سال کار کارشناسی، لایحه جامع انتخابات را تهیه و به مجلس ارسال کرد که همزمان شد با طرح نمایندگان مجلس و لایحه کنار گذاشته شد، اما طرح مجلس هم فعلا مانده است و این طرح به انتخابات امسال نمی رسد. اگر مجلس لایحه را در دستور کار می گذاشت شاید بخشی از مشکلات فعلی اجرای انتخابات برطرف می شد. اما اکنون باید قانون فعلی را اجرا کنیم.

* { درباره بگومگوهای رسانه ای میان دولت و شورای نگهبان}: ما با شورای نگهبان جلسات مختلفی داریم. وزیرکشور و دبیر شورای نگهبان و معاونان دو دستگاه جلسات مختلفی برگزار کرده اند. همه ما ملزم هستیم قانون را رعایت کنیم. پیشنهاد ما این است که نگاه انبساطی به تایید صلاحیت ها وجود داشته باشد. اما قاعدتا من درباره وزارت کشور می‌توانم صحبت کنم اما تاکید روی قانون میان این دو مرجع است.چهار مرجع مصرح در قانون انتخابات باید مبنای بررسی صلاحیت افراد قرار گیرد و مرجع دیگری اظهارنظر نکند.

*این مراجع هم به پرونده‌ها دسترسی دارند که هر کدام به صورت جداگانه مسائلی هویتی، امنیتی و قضایی را بررسی می‌کنند.

* { درباره روند ثبت نام از داوطلبان انتخابات}: در دوره قبل مدارک افراد کامل نبود یا افراد در آخرین لحظات برای ثبت نام اقدام می‌کردند و این اقدامات وقت ما را می گرفت . کسانی که معیارهای اولیه برای ثبت نام ندارند؛ مثل سن یا مدرک تحصیلی، برای ثبت نام رجوع نکنند، اما توصیه می کنیم  کسانی که شرایط ماهوی را داشته و می توانند به کشور خدمت کنند، در انتخابات ثبت نام کنند.

*تا پایان آبان ماه، براساس برآوردها حدود ۷هزار نفر در سراسر کشور برای حضور در انتخابات شناسایی شده اند. ۲۶درصد آن افراد اصلاح طلب، ۳۳درصد اصولگرا و ۴۰درصد هم مستقل هستند.

*روز ۵ شنبه گذشته مانور اجرایی برگزار شد و میزان توانایی فرمانداران ارزیابی شد و افرادی که مشکلاتی داشتند بررسی شد و با توجه به مجموعه مسائل تلاش داریم به سمت انتخابات امن با شور و شعور پیش برویم.ما و ناظران باید قانون را مدنظر قرار دهیم که البته آخرین اصلاحیه قانون انتخابات در سال ۹۵ انجام شده و به همه عوامل اجرایی ابلاغ شده است.امیدوارم این انتخابات با شور و شعور برگزار شود تا به مجلسی کارآمد ختم شود تا بتوانند وظایف تقنینی و نظارتی خود را به خوبی ایفا کند.

/ایرنا

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید